ماهواره ایرانی «خیام» از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب شد. تصاویری از لحظه پرتاب ماهواره خیام توسط ماهواره‌بر سایوز را ببینید.

به گزارش همشهری آنلاین، لحظاتی قبل، اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شد.

پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه بایکونور در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران انجام شد. مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شد.

طبق اعلام سازمان فضایی، ماهواره خیام در مدار ۵۰۰ کیلومتری آرام گرفت و اولین داده تله‌متری آن از ایستگاه فضایی ماهدشت دریافت شد.

حسین نجاران مدیر روابط عمومی سازمان فضایی ایران اعلام کرد: بر اساس موقعیت این ماهواره، داده‌های تله‌متری آن از یکی از ایستگاه‌های این سازمان دریافت می‌شود و در حال حاضر نیز اولین داده‌های تله متری ماهواره "خیام" از ایستگاه فضایی ماهدشت سازمان فضایی دریافت شده است.

ارتباط با ماهواره خیام چهار بار در طول شبانه روز

مدیر کل بهره برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران نیز گفت: در طول شبانه روز دو بار در حوالی ظهر و دو بار در شب می توانیم با ماهواره خیام ارتباط داشته باشیم.

علی رضا نعیمی گفت: ماهواره در مدار دایروی ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و به طور کلی بعد از یک ساعت و نیم از زمان پرتاب اولین سیگنال داده تله متری ماهواره را در مرکز فضایی ماهدشت دریافت کردیم.

نعیمی افزود: هم اکنون وضعیت ماهواره بسیار خوب و رضایت بخش است و ماهواره در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بررسی داده ها هر چند ساعت انجام می‌شود، گفت: ارتباط ما با ماهواره دوبار در ظهر حوالی ساعت ده و نیم و ۱۲ و دو بار در شب در ساعت ۱۰ ونیم و ۱۲ شب برقرار می‌شود چون ماهواره به دور زمین در حال گردش است.

 مدیرکل بهره برداری و عملیات فضایی سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره هنوز در شرایط کاربردی قرار ندارد و فعلاً در مدار قرار گرفته است و چهار ماه طول می‌کشد تا فرایند کامل شود و تصاویر را می توانیم در اختیار مردم قرار دهیم.

کد خبر 696578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ایرانی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 2
    ای کاش با ماهواره بر ایرانی این اتفاق می افتاد.
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 1
      لابد هنوز به خودمون اعتماد کامل نداریم
    • reza NO ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      2 5
      ایران جایگاهش بالاتر از مدار زمین است و در آینده ای نه چندان دور منتظر فرود کاوشگرهایمان درکره ماه و مریخ هستیم
  • منصور IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 2
    چقدر خوش بحالمون شد. بعد چی؟
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    1 1
    مرکز کنترل داریم کنترلش کنیم؟