همشهری آنلاین: یک منبع نزدیک به آیت‌الله العظمی سیستانی از نگرانی ایشان نسبت به ایجاد بی‌ثباتی در عراق در پی تصویب توافقنامه‌ واشنگتن - بغداد بدون اجماع ملی خبر داد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام نزدیک به آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه اظهار داشت: مرجعیت شیعه نسبت به این مساله که تصویب توافقنامه‌ امنیتی بدون توافق ملی به بی‌ثباتی در عراق منجر شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

وی افزود: آیت‌الله سیستانی هم‌چنین عدم کامل بودن توافقنامه‌ امنیتی و مبهم بودن آن در برخی مفاد از جمله مساله‌ مصونیت قضایی و ورود و خروج نیروهای آمریکایی به عراق را از دیگر عوامل نگرانی‌شان نسبت به این توافقنامه می‌دانند.

این مقام نزدیک به آیت‌الله سیستانی گفت: مرجعیت شیعه ضمن حمایت از برگزاری رفراندوم در خصوص توافقنامه‌ی عراق و آمریکا، پذیرش و یا عدم پذیرش آن را به ملت عراق واگذار کردند.

وی هم‌چنین تاکید کرد: مرجعیت شیعه از عدم وجود تضمین برای خروج عراق از منشور 7 سازمان ملل متحد، بازگشت حاکمیت کامل به این کشور، حفظ اموال و هم‌چنین توانایی دولت در اجرای توافقنامه و عدم اعمال فشار آمریکا علیه دولت عراق در اجرای این مفاد ابراز نگرانی کردند.

این اظهارات در حالی بیان شد که 144 نماینده از مجموع 198 نماینده‌ شرکت کننده در نشست پارلمان عراق توافقنامه‌ خروج نیروهای آمریکایی در این کشور را تصویب کردند.

آیت‌الله سیستانی پیش از تصویب توافقنامه بر ضرورت حفظ حاکمیت عراق در آن بر اساس اجماع ملی تاکید کرده بود.

کد خبر 69598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز