شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

محمد دهقان*: بعد از پیروزی انقلاب و تحت فضای انقلابی که در کشور وجود داشت و با توجه به انقلاب ایدئولوژیکی که درکشور صورت گرفته بود و لزوم حضور نیروهای ارزشی در عرصه‌های حکومتی و همچنین با توجه به اینکه بنای نظام و انقلابیون بر این بود که توده‌ مردم و مستضعفان بتوانند در حکومت حضور پیدا کنند، مجلسی معطوف به توده‌ مردم به‌عنوان جایگاه نمایندگان واقعی مردم در کشور شکل گرفت.

 آن مجلس، یک مجلس تخصصی به معنای واقعی نبود، بلکه مجلسی بود که از متن مردم برخاسته بود. اگرچه تخصص‌های مختلف هم در آن مجلس وجود داشت، اما آن تخصص‌ها چندان منسجم نبود و از طرفی هم مجلس چون از درون احزاب سیاسی برنخاسته بود، ‌ رقابت‌های انتخاباتی، رقابت منطقه‌ای، محلی و عشیره‌ای در تشکیل آن تاثیر زیادی داشت. مجالس بعدی هم مجلسی ایده‌آل از بعد تخصصی چه در زمینه‌ قانونگذاری و چه در زمینه‌ نظارت نبوده است.

در این مجلس در 30 سال گذشته اگرچه خدمات بزرگی به کشور ارائه و بسیاری از مشکلات کشور با پیگیری نمایندگان مردم برطرف شده است اما در عین حال نگاه این نمایندگان نگاه محلی و منطقه‌ای بوده تا نگاه ملی، کلان نظارتی و قانونگذاری. پس با توجه به اینکه نمایندگان از متن مردم و از بطن و درون جامعه برخاسته‌اند، قانونگذاری هم معطوف به حل مشکلات مردم بوده و از سوی دیگر به خاطر اینکه مجلس یک مجلس منطقه‌گرا بوده و توجه  چندانی به مسائل کلان نشده است، طبیعتا این مجلس در این مدت از بعد تخصصی دارای آسیب‌هایی بوده است.

 در واقع بخش مهمی از مجلس به مسائل کلان و قانونگذاری کمتر اهتمام کرده و کمتر در موضوع قانونگذاری وقت گذاشته است. در موضوع نظارت هم وضعیتمان، وضعیت مناسبی نبوده است؛ یعنی در این مدت 30 سال نظارت مجلس دارای فراز و فرودهایی بوده است، اما در مجموع این نظارت، نظارت کامل و منطبق بر قانون اساسی نبوده و نظارتی که در قانون اساسی از مجلس خواسته شده، به عمل نیامده است.

این اشکالات ساختاری در مجلس وجود دارد. برای اینکه بتوانیم هم سطح قانونگذاری را ارتقا دهیم و هم سطح نظارت را بالا ببریم، باید یک اصلاح ساختاری در مجلس انجام شود. امروز وضعیت به گونه‌ای است که وظایف شوراها نیز  بر دوش مجلس افتاده و مجلس که باید در سطح کلان، قانونگذاری و نظارت داشته باشد، سرگرم رسیدگی و پیگیری مسائل محلی، منطقه‌ای و جزئی کشور شده و از کار اصلی خود بازمانده است. بنابراین اگر به این واقعیت نگاه کنیم و اگر آنچه گفته شد را بپذیریم، لازم است مجلس را اصلاح کنیم. در واقع هم شوراها باید اصلاح شده و به جایگاه خود برگردند و هم مجلس باید اصلاح شود و به جایگاهی که خواست قانون اساسی است، برگردد. جدا از این بحث، مشکل دیگری که در حال حاضر با آن مواجهیم این است که نقش احزاب در تشکیل مجالس و شوراهای عالی کشور نقش ضعیفی است.

یعنی ما باید با اصلاح قانون و با فرهنگ‌سازی، نقش احزاب را در تشکیل مجلس و در شوراهای فرادستی بالا ببریم و افرادی که وارد مجلس می‌شوند و در شوراهای فرادستی نقش ایفا می‌کنند، باید از جایگاه تخصصی‌تر و عمیق‌تری برخوردار باشند. اگر نقش احزاب در اینجا قوی شود، طبیعتا هم در تخصصی‌شدن و بالارفتن سطح شوراها و مجلس تاثیر دارد و هم در دولت نقش اساسی ایفا می‌کند و سطح دولت را نیز بالا می‌برد. بنابراین یکی از موضوعاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار داد و به نوعی به آسیب‌شناسی مجلس و قانونگذاری و نظارت برمی‌گردد این است که نقش احزاب در تشکیل مجالس و شوراهای فرادستی ما نقش ضعیفی است و باید این نقش را هم اصلاح کرد.

*عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس

کد خبر 69520

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز