ایمن الظواهری ۷۱ ساله که جو بایدن شامگاه دوشنبه از کشته شدنش در یک حمله آمریکا خبر داد، به روایت الشرق الوسط «یکی از مهمترین سرکردگان تروریسم بین المللی در دهه های گذشته محسوب می شود».

ایمن الظواهری

به گزارش همشهری‌آنلاین روزنامه الشرق الاوسط نوشت: ایمن الظواهری  جراح مصری الاصل از مهمترین بنیانگذاران گروه القاعده و مسئول چندین حمله در آسیا، آفریقا و برخی کشورهای اروپایی بود. پس از حملات یازده سپتامبر، وزارت امور خارجه آمریکا پاداش ۲۵ میلیون دلاری برای ارائه هرگونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود، تعیین کرد».

الظواهری از یک خانواده متوسط مصری است که در زمینه های زیادی از شهرت بالایی برخوردارند؛ پدرش محمد ربیع الظواهری یک پرشک برجسته و استاد دانشگاه قاهره بود. شیخ محمد الاحمدی الظواهری یکی از نیاکانش، سی و چهارمین امام اعظم الازهر بود. مادر الظواهری امینه عزام از یک خانواده سیاسی و دختر عبدالوهاب عزام رئیس دانشگاه قاهره، و برادرش عزام باشا نیز اولین دبیرکل اتحادیه عرب بین سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۲ میلادی بود.

الظواهری در قاهره متولد شد. او یک خواهر دوقلو به نام هبه محمد الظواهری و یک برادر کوچکتر به نام محمد الظواهری دارد. خواهرش استاد آنکولوژی در انستیتو ملی سرطان در دانشگاه قاهره است. اما برادرش در سازمان امدادرسانی اسلامی بین المللی در بوسنی و کرواسی و آلبانی کار می کرد و در سال ۲۰۰۰ در امارات دستگیر و به مصر تحویل داده شد که پس از محکومیت در زمینه همکاری با گروه جهاد در مصر به اعدام محکوم شد. پس از انقلاب ۲۰۱۱ میلادی که باعث سرنگونی رژیم حسنی مبارک شد،  آزاد شد اما بار دیگر در آگوست ۲۰۱۳ پس از سرنگونی حکومت اخوان المسملین دوباره دستگیر شد.

براساس اطلاعات موجود در مورد کودکی الظواهری و جوانی اش، او فردی آرام، ساکت، کوشا در تحصیل و عاشق مطالعه و شعر بود. دردانشگاه قاهره پزشکی خواند و سال ۱۹۷۴ با معدل بسیار خوبی فارغ التحصیل شد. او همچنین مدرک فوق لیسانس جراحی را اخذ کرد.

در سال ۱۹۸۱ الظواهری یکی از صدها نفری بود که در پس ترور انور سادات بازداشت شدند. براساس گفته وکیلش منتصر الزیات، در زندان های مصر شکنجه شد و نامش با تلاش برای ترور حسن الالفی وزیر وقت کشور مصر گره خورده بود. او همچنین برای ترور عاطف صدقی نخست وزیر فقید مصر برنامه ریزی کرد.

الظواهری سال ۱۹۸۵ برای کار به عنوان پزشک راهی جده عربستان شد و در اوایل بنیانگذاری القاعده، مشاور شخصی اسامه بن لادن شد که سال ۱۹۸۶ برای اولین بار با او دیدار کرده بود. سال ۱۹۹۳ به آمریکا رفت و تحت نام مستعار «عبدالمعز» در مساجد کالیفرنیا خطبه خوانی می کرد.

سال ۲۰۰۱ نام ظواهری درفهرست ۲۲ «تروریست خطرناک» تحت تعقیب دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پسر قرار گرفت . نامش همچنین بین افرادی که در ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان در سال ۲۰۰۷ دست داشتند، دیده می شد.

سرکرده القاعده چهار زن داشت که از اولی چهار دختر و یک پسر به نام های فاطمه، امیمه، نبیله، خدیجه، محمد و عایشه داشت. دو نفر از دخترانش و محمد در حملات هوایی آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر کشته شدند.

کد خبر 695181
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha