سکانسی از فیلم سینمایی«سفیر» به کارگردانی فریبرزصالح با بازی فرامرز قریبیان که به عنوان نخستین فیلم عاشورایی تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود، پربازدید شده است.

فیلم سفیر

به گزارش همشهری آنلاین، «سفیر»فیلمی به کارگردانی و نویسندگی فریبرز صالح و کیهان رهگذار،‌ اولین اثر مناسبتی درباره واقعه عاشوراست که در سال ۱۳۶۱ تولید  و در نخستین دوره جشنواره فیلم فجر مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت.

در داستان این فیلم قیس بن مسهر با نقش‌آفرینی فرامرز قریبیان با نامه‌ای از سوی حسین بن علی(ع) برای سلیمان بن صرد خزاعی راهی کوفه می‌شود که در راه توسط ماموران ابن زیاد زیاد والی کوفه دستگیر و به زندان می افتد. در زندان از او می‌خواهند که در صورت سخنرانی علیه امام حسین(ع)  از زندان آزاد خواهد شد. او با پذیرفتن این شرط به روی منبر رفته اما علیه یزید سخنرانی می‌کند. پس از این سخنرانی قیس به دستور ابن زیاد به شهادت می‌رسد.

فرامرز قریبیان، کاظم افرندنیا ، جلال پیشوائیان و زنده‌یادان کیومرث ملک مطیعی، عزت الله مقبلی و ... از بازیگرانی هستند که در این فیلم جلوی دوربین رفته‌اند.

نکته ‌های جالب در این فیلم اینکه هیچ بازیگر زنی جلوی دوربین نرفته و در مجموع با هزینه ۱۵ میلیون تومان لقب بیگ ‌پروداکشن را (۴۰ سال پیش) به خود اختصاص داده است. فریبرز صالح در گفتگویی با ماهنامه فیلم در سال ١٣۶۲ درباره مشکلات ساخت فیلم سفیر می‌گوید: « من آن همه سیاهی لشکر را با چنگ و دندان نگه داشتم. مدام دلهره این را داشتم که مبادا فردا نیایند. لباسهایشان را در می آوردند و به گوشه‌ای می انداختند و روز بعد نمی‌دانستند که دیروز چه لباسی را برتن داشته اند، و ما باید حواسمان جمع می بود.»

سکانسی از این فیلم که رویارویی ابن زیاد و سفیر امام حسین (ع) را به تصویر کشیده، پربازدید شده است.

کد خبر 694797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha