راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیراً پیامی را به اسرائیل ابلاغ کرد و گفت که او معتقد نیست ایرانی‌ها متن پیشنهادی بورل را بپذیرند و افزود: «از نظر او [مالی]، این توافق مرده است».

رابرت (راب) مالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از «دیده بان»، بن کاسپیت در المانیتور نوشت: «اکنون زمان نجات توافق هسته‌ای ایران است» عنوان یادداشتی بود که در ۲۶ ژوئیه توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در فایننشال تایمز منتشر شد. بورل نوشت: «این متن بهترین توافق ممکن است که من آن را عملی می‌دانم. پس از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده.... من به این نتیجه رسیده ام که زمان برای مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده است.»

در ادامه‌ی این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی با ارزیابی بورل موافق هستند. یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی در بیت المقدس که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: بورل سعی کرد تا زمانی که می‌تواند این لحظه را به تعویق بیندازد، اما او چاره دیگری نداشت. توافق روی میز است. به نظر می‌رسد هر دو طرف از تماس‌ها خسته شده اند و به نظر می‌رسد به نقطه پایانی رسیده اند.

این منبع ارشد خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نیز از این تحولات ناامید شده اند. راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیراً پیامی را به اسرائیل ابلاغ کرد و گفت که او معتقد نیست ایرانی‌ها متن پیشنهادی بورل را بپذیرند و افزود: «از نظر او [مالی]، این توافق مرده است».

مقامات اورشلیم از وضعیت فعلی راضی هستند. دورنما در اسرائیل در ابتدا برای به تعویق انداختن توافق احیای برجام در ابتدا چندان قوی تلقی نمی‌شد، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که کارزار اسرائیل به یک پیروزی تاریخی برجسته دست یافته است. یک منبع دیپلماتیک ارشد در خاورمیانه که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «در ایران نیز مخالفت شدیدی با این توافق وجود دارد».

آیا اسرائیل اکنون می‌تواند روی دستیابی به توافق با ایالات متحده بر روی طرحی مشترک برای افزایش فشار بر ایران و تشدید تحریم‌ها تمرکز کند و در عین حال به جنگ فرسایشی فزاینده‌اش علیه ایرانی‌ها ادامه دهد؟

احتمالا نه. یکی دیگر از منابع دیپلماتیک اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «برجام مانند گربه‌ای است که ۹ جان دارد. در حال حاضر، جان نهمش هم از دست رفته، اما به زودی خواهیم دید که این گربه زندگی ابدی دارد یا نه. هیچ چیزی نمرده؛ هر دو طرف منافع آشکاری در دستیابی به توافق دارند.»

به گفته این منبع، اظهارات بورل پایان راه نیست، او حدس زد که ضرب الاجل واقعی در نوامبر خواهد بود، اگر هیچ پیشرفتی تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره حاصل نشود. این منبع گفت: این زمانی است که اسرائیل واقعاً می‌تواند بطری شامپاین را باز کند. اما در حال حاضر، همه چیز مانند دفعات گذشته گیر کرده است، و با این حال هر بار طرفین به میز مذاکره باز می‌گردند.

کد خبر 694447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • خبرنگار IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    4 1
    خدایی خسته نشدید بسه دیگه اینهمه خاکستر و فوت میکنید شاید یک جرقه ای شعله ور شه خدایی خودشونم اینقدر مثل شما پیگیر خبر نیستن
  • 🇮🇷 IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    7 8
    به درک مرد....اصلا از ابتدا نباید آمریکا را وارد برجام می‌کردند..
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    2 1
    فکر نکنم نظرم منتشر شودچون نزدیک حقیقت است وبر خی نمی خواهند حقایق را بپذیرند در خصوص مساله برجام ما جز اتلاف وقت وتحمل انچه از پیگیری ان در حال حاضر به نفع اقتصاد ملت نیست چه بهره ایی بردیم دولت سابق امریکا به نمایندگی دونالد ترامپ، علنا !توافق را رد کرد اگر این توافق قانونی است خب ایران میتواند از طریق دادگاه بین اللملی امریکا راملزم به اجرای تعهد کند و عزت واستقلال دولت ایران ،محفوظ ومحترم، اما اگر توافق صرفا سیاسی است چرا اب توهاون کوبیدن وقتی دولت وملت وکل دنیا میداند روابط سیاسی ایران وا مریکا نا بهنجارست و هیچ یک از طرفین نه به هم اعتماد دارند ونه روابط حسنه دارند وهمچنان ملت مرگ برامریکا میگوید واین برای همه عالم اشکار است پس انتظار چه معجزه سیاسی وقبول توافق سیاسی وجود داردچرا باید بیش از این وزارت خارجه ،بودجه صرف برجام کند .بودجه و مدیریت سیات خارچه ووزرات اقتصادومعدن یاصمت ،صرف تعامل با کشورهای دوست وتقویت روابط درجهت کاهش تورم وافزایش رفاه اجتماعی شود.
  • هادی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    5 0
    چه تضمینی وجود دارد که آمریکا دوباره زیر توافق نزند و بقیه کشورها هم از آن حمایت نکنند؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جواب :هیچ تضمینی وجود ندارد . باید طوری توافق کرد که اگر بهمش زدند کمترین آسیب را ببینیم.
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    6 0
    به جهنم ، چه به مردم ما رسید جز بدبختی!!
  • حسین GB ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    3 1
    بمب اتم بسازید کار رو یکسره کنید تا پشم پیله اسرائیل بریزه. بقیه هم غلاف کنند. ببینم کسی وجود داره دوباره تهدید کنه
  • سید IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 1
    کشورهای شرقی باید با همدیگر متحد شوند و کشورهای غربی تحریم کننده را بصورت دسته جمعی تحریم کنند تا این کشورها نتوانند از سلاح تحریم بر علیه هیچیک از کشورهای بلوک شرق استفاده کنند
    • US ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      2 1
      از روی بی اطلاعی حرف نزن.تنها آمریکا اندازه ۲ برابر کل کشورهای جهان اقتصاد،ارتش،پول و قدرت داره،دوباره میگم اندازه دو برابر کل دنیا.همه به آمریکا وابسته هستن.محض اطلاع از چین دستگاهی خریدیم که قطعه اصلی آن آمریکایی و دومین قطعه مهم آلمانی بود و انحصاری.اگر نباشن دستگاه چینی اهن قراضه آب بیش نیس.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    امریکا براش برجام مهم نیست ما هم نباید التماس کنیم بگیم توروخدا بیا مذاکره پیمان ترکمانچای نمیخواییم