پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

دیوارهای زنده که با سرسبزی در دل خود طراوات و زیبایی را به ارمغان می‌آورند، حالا با تلاش‌های دو دانشیار در دانشگاه A&M تگزاس برای استفاده از مواد بازیافتی در گلدان‌ها، این دیوارهای زنده بیشتر گیاه دوست شده‌اند.

دیوار سبز

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، زیبایی، تولید اکسیژن و حتی خنک نگه داشتن داخل ساختمان از دلایلی محسوب می‌شود که موجب جذابیت دیوارهای زنده شده است. حالا یک دیوار زنده تمام ساخته شده از مواد بازیافتی، از آخرین ایده‌های طرح شده برای هرچه بیشتر گیاه‌دوست کردن این دیوارهای طراوت بخش است.

این دیوار زنده بلند ۳ متری، ساخته‌شده از مواد بازیافتی توسط بروس دووراک و احمد کی علی دو دانشیار دانشگاه ای اند ام تگزاس طراحی شده است. در این دیوار سبز به‌جای استفاده از گلدان‌های سابق جاافتاده در دیوارهای زنده، از حدود ۳۰۰ گلدان الماسی شکل استفاده می‌شود که بدنه این گلدان‌ها از مواد بازیافتی همچون ورق‌های ضایعات تاشده (به دست آمده از صنعت خودرو) و سینی‌های ماتریسی یکبار مصرف، استفاده شده است. از سینی‌های ماتریسی یکبار مصرف برای انتقال اجزاء در تولید بردهای مدار چاپی نیز استفاده می‌شود.

از مزیت این گلدان‌های جدید می‌توان گفت از آنجایی‌که آنها از دیوار بیرون زده‌اند،گیاهان می‌توانند به‌جای زاویه غیرطبیعی، مستقیماً به سمت بالا رشد کنند. همچنین این گلدان‌ها مقدار بیشتری خاک را در خود نگه می‌دارند و فضای بیشتری برای سیستم ریشه گیاهان فراهم می‌شود.

گلدان‌های 01

علاوه بر این‌ها، سیستم آبیاری قطره‌ای یکپارچه (که پشت دیوار اجرا می‌شود) را می‌توان طوری تنظیم کرد که نیاز آبیاری به هر گیاه را اختصاصا برآورده کند و اگر هر گیاهی نیاز به توجه بیشتری داشته باشد می‌توان آن را برداشته و در صورت نیاز جایگزین کرد. به عنوان نمونه، فقدان همچین امکانی مانع از نجات گیاهان در دیواز زنده قبلی از یخ زدگی بی سابقه ماه فوریه گذشته شده بود.

دووراک و کی علی، در حال ثبت اختراع خودشان هستند و به دنبال شرکای صنعتی برای تولید تجاری هستند. آنها حتی به یک نسخه بزرگتر از این مجموعه فکر می‌کنند که بتوان برای کشاورزی عمودی محصولات در محیط‌های شهری استفاده کرد.

کد خبر 693782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha