نخستین جمعه مردادماه  شاهد افتتاح چندین نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی خواهیم بود که در این میان، خانه هنرمندان جشنواره‌ای از این دست برنامه‌ها را در دستور کار خود دارد.

گالری

 علی خوشتراش- همشهری آنلاین: برپایی نمایشگاه‌های نقاشی «ماهی سیاه کوچولو»، «احیای هنر پرده‌کشی و نقاشی قهوه‌خانه» و چیدمان آثار «نیم» و معرفی آرتانیوم  از برنامه‌های هفتم مرداد در این مرکز فرهنگی و هنری است.

رویداد معرفی «آرتانیوم» Market place NFT هنر ایران با حضور «ابراهیم حقیقی» و «علی‌اکبر صادقی» هم روز جمعه ۷ مردادماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

«آرتانیوم» NFT MARKET PLACE هنری ایرانی است که بر پایه Ethereum فعالیت دارد؛ در رویداد معرفی این مجموعه که روز جمعه ۷ مردادماه از ساعت ۱۰ صبح در گالری‌ها و سالن اجتماعات خانه هنرمندان ایران تدارک دیده شده، برنامه‌های متنوعی مدنظر است که به شرح زیر اعلام می‌شود:

نمایش آثار پرویز کلانتری با حضور ابراهیم حقیقی و علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان | گالری گردی در نخستین جمعه مردادماه
تابلویی از استاد پرویز کلانتری

برپایی نمایشگاه فیزیکی و ان. اف. تی (مالکیت مجازی) مجموعه دیده نشده (۱۲ اثر) از آثار پرویز کلانتری به نام «فلکلوریک پرفورمنس ۱۲ اقلیم ایرانی»، برپایی نمایشگاه فیزیکی و ان. اف. تی آثاری متشکل از لوگوها، پوسترهای تئاتر و فیلم طراحی شده توسط ابراهیم حقیقی، برپایی نمایشگاه فیزیکی و ان. اف. تی آثاری از علی اکبر صادقی، برگزاری همایش هیبرید (آنلاین و آفلاین تعاملی) با موضوع ارتباط بین NFT و هنر، چیدمان هنر «مولد/تعاملی» با توانایی تعامل همزمان با ۲۵ نفر در لحظه، نمایش آثار در فضای متاورس، امکان تجربه VR برای شرکت‌کنندگان، نمایش کاراکترهای متحرک آثار پرفورمنس ۱۲ اقلیم ایرانی «پرویز کلانتری» به صورت هلوگرام سه بعدی، همچنین نشست‌های مرتبط با همایش (آنلاین و آفلاین) ارتباط میان NFT و هنر، رونمایی از «آرتانیوم» با همراهی مهمانان و هنرمندان از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برگزار خواهد شد. حضور فردی سانچز دبیر بخش بین‌الملل در WIPO (سازمان جهانی حقوق مالکیت فکری) به‌صورت آنلاین به‌عنوان پنلیست در این رویداد تاکنون قطعی شده است.

از ۱۰ صبح روز جمعه ۷ مرداد تا ساعت ۲۲ در خانه هنرمندان ایران واقع در تهران، انتهای خیابان شهید موسوی، پارک ایرانشهر (هنرمندان) برگزار می‌شود.

سه نمایشگاه دیگر به میزبانی خانه هنرمندان

گالری پاییز، زمستان و استاد ممیز خانه هنرمندان ایران هم از روز جمعه ۷ مرداد میزبان ۳ نمایشگاه می‌شود. نمایشگاه نقاشی کودکان کار و حاشیه‌نشین با عنوان «ماهی سیاه کوچولو» به همت نیروان رضایی در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 این نمایشگاه شامل ۷۰ اثر از ۴۰ کودک پنج تا دوازده ساله است که بر اساس داستان‌های «ماهی سیاه کوچولو» صمد بهرنگی کشیده شده است. کودکان کار و حاشیه‌نشین طی ۱۲ جلسه در کارگاه پرورش خلاقیت که تحت نظر گروه «هوای تازه امروز» و با همکاری مؤسسه کوشا برگزار می‌شد، آموزش دیدند و آثار نمایشگاه «ماهی سیاه کوچولو» حاصل همین کارگاه است. همزمان با نمایشگاه «ماهی سیاه کوچولو» کتابی با همین عنوان رونمایی خواهد شد که نقاشی‌های این کودکان در آن چاپ شده است.

نمایش آثار پرویز کلانتری با حضور ابراهیم حقیقی و علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان | گالری گردی در نخستین جمعه مردادماه
پوستر  نمایشگاه ماهی سیاه کوچولو

هم‌چنین به همت «صفورا استکی»، گالری استاد ممیز میزبان نمایشگاه دیگری با عنوان «احیا هنر پرده‌کشی و نقاشی قهوه‌خانه» می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از مهدی طالع‌نیا که شامل انواع مختلف پرده‌های درویشی است، به نمایش درمی‌آید.

نمایشگاه چیدمان سمیرا محمدقلی با عنوان «نیم» هم در گالری پاییز برپا می‌شود؛ این رویداد ادامه‌ای بر نمایشگاه «تمدن زخم» است که او پیش از این در آذرماه سال گذشته برگزار کرده بود. «نیم» روزمرگی‌های زنانه را به نمایش می‌گذارد و سنت‌های اشتباه و باورهای رایج درباره زنان در همه جای جهان را به چالش می‌کشد. نمایشگاه‌های «ماهی سیاه کوچولو»، «احیای هنر پرده‌کشی و نقاشی قهوه‌خانه» و چیدمان آثار «نیم» از ۷ تا ۱۴ مرداد (به جز روزهای شنبه) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان هستند.

همچنین افتتاحیه نمایشگاه «احیای هنر پرده‌کشی و نقاشی قهوه‌خانه» ساعت ۱۶ روز جمعه ۷ مرداد و افتتاحیه نمایشگاه‌های «ماهی سیاه کوچولو» و «نیم» ساعت ۱۷ همان روز در خانه هنرمندان ایران در تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برگزار می‌شود.

خوش‌نگاران منتخب در گالری مژده

پروژهٔ فراخوان خوش‌نگاران  که  به کوشش «محمد بزرگی» در مرداد ۱۴۰۰ آغاز شده بود، عصر جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ در گالری مژده آثار ۱۳ هنرمند منتخب را به تماشا می‌گذارد.

بزرگی، خوشنویس و هنرمند نقاشیخط برای شناسایی و پشتیبانی از استعدادهایی که فرصت ظهور در عرصه خوشنویسی را نیافته‌اند، فراخوان «خوش‌نگاران مستعد» را منتشر و از علاقه‌مندان به این حوزه دعوت به حضور کرد؛ در این فراخوان جوایزی برای برگزیدگان دو بخش «نقاشیخط» و «نوآوری در خط» در نظر گرفته شد و اکنون پس از یک سال، منتخبین این فراخوان پس از گذر مراحل داوری معرفی می‌شوند.

نمایش آثار پرویز کلانتری با حضور ابراهیم حقیقی و علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان | گالری گردی در نخستین جمعه مردادماه
خوش‌نگاران

هنرمندان برگزیده به ترتیب حروف الفبا عبارتند از آرین اعتمادی، حمیدرضا اکبری، پریسا انوار، طیبه الحسینی، سلمان تقی‌زاده، دینا تهرانی، احمد خداداد، مینو خزائی، سعید خویه، کیانوش شفیعی، رها عبداللهی، محمدرضا کاشانی و محمدرضا یاری.

در کنار منتخبین، آثار هنرمندان مدعو مهرداد اصفهانیان، عارف امرالله‌زاده، مهراد رضوانی و محمود وطن‌خواه و نیز آثاری از محمد بزرگی، کوروش قاضی‌مراد و وحید آرنگ به تماشا درمی‌آید.

خوش‌نگاران منتخب جایزه محمد بزرگی تا ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ در گالری مژده در سعادت‌آباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ به تماشا خواهد بود.

  «شور عشق» در ارسباران

نمایش آثار پرویز کلانتری با حضور ابراهیم حقیقی و علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان | گالری گردی در نخستین جمعه مردادماه
  «شور عشق»

«شور عشق» عنوان نمایشگاهی است از آثار خوشنویسی و نقاشیخط «روح‌الله حسین‌زاده قالهری» که روز جمعه هفتم مرداد ۱۴۰۱ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

حسین‌زاده قالهری متولد ۱۳۶۱ و اهل کاشان، فارغ التحصیل کاردانی گرافیک و دارای مدرک فوق ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران است. او این هنر را زیر نظر استادانی چون سیف‌اله همه‌یار، سیدسعید کاظمی، هادی روشن‌ضمیر، نصرالله افجه‌ای، مسعود فاضلی‌مقدم و حب‌الحسین نجفی فراگرفته است.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه، هر روز غیر از روزهای تعطیل ساعت ۱۰ تا ۱۷ به نگارخانه هنر در خیابان شریعتی، خیابان جلفا، کوچه عقاب مراجعه کنند. افتتاحیه نمایشگاه «شور عشق» جمعه هفتم مرداد ساعت ۱۶ تا ۱۹ است و نمایشگاه تا ۱۹ مرداد ادامه دارد.

دروپ در گالری ژاله

مجموعه‌ای از طراحی‌های لیلا گازُر با عنوان «دروپ» در گالری ژاله به نمایش درمی‌آید. لیلا گازر در این مجموعه به ذات طبیعت رجوع کرده است. او با طرح‌هایی انتزاعی از دانه‌ها که با حس زنانه‌اش خلق کرده، مخاطب را با دنیای اسرارآمیز خلقت رو به رو می‌کند.

لیلا گازر متولد ١٣۶٠ تهران و فارغ التحصیل رشته ارتباط تصویری مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی-تهران است و دوره تاریخ هنر را در دانشگاه مرکزی وین-اتریش گذرانده است. او پیش از این یک نمایشگاه انفرادی با عنوان «مجموعه ریشه‌ها» در گالری ٢۶ داشته و در چند نمایشگاه گروهی در گالری‌های بهارستان، یاسمین، خط سفید، شمیده، احسان، شلمان، آریانا و فرهنگسرای نیاوران-شرکت داشته است.

نمایشگاه «دروپ» ۷ تا ۱۸ مرداد ١۴٠١ در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن بست پروانه، پلاک ۴ برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز جز شنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۲۱ و در روز افتتاحیه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گالری ژاله مراجعه کنند.

اتود در رنگ در گالری زرنا

نمایشگاه انفرادی نقاشی «احترام توسلی» با عنوان اتود رنگ هم هفت مرداد  در گالری زرنا به نمایش در می‌آید و تا تا چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

نمایش آثار پرویز کلانتری با حضور ابراهیم حقیقی و علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان | گالری گردی در نخستین جمعه مردادماه

این مرکز فرهنگی به جز پنج‌شنبه‌ها  از ساعت ساعات کار: ۱۶ - ۱۹ پذیرای علقه مندان است. نشانی: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و خیابان دانشگاه، کوی اسکو، شـماره ۱۰، طبقه دو.

ورای خیال

نمایشگاه انفرادی نقاشی «سیما حیاتی» با عنوان «ورای خیال» هم ۷ مرداد در گالری آتبین گشایش می یابد علاقه مندان می‌توانند همه روزه تا ۲۱ مرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این نمایشگاه واقع در  خیابان ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۴۲ بازدید کنند.

دیگر نمایشگاه‌های در دست افتتاح

نمایشگاه‌های انفرادی نقاشی «مهدی سیفی» در نگارخانه هور  واقع در تهران، خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲

نمایشگاه انفرادی «در ستایش طراحی» شاهو بابایی در گالری ماه به نشانی تهران، خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶

نمایش دونفره لیلا اسکندری و هانیه فرهادی نیک در گالری محسن‌ (منفی یک)  به نشانی تهران، ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲

و نمایشگاه گروهی با عنوان سه گانه شماره هشت در گالری شریف واقع در تهران، میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ از دیگر رویداهای بخش هنرهای تجسمی است که جمعه ۷ مرداد گشایش می‌یابند.

نمایش آثار پرویز کلانتری با حضور ابراهیم حقیقی و علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان | گالری گردی در نخستین جمعه مردادماه
سه گانه شماره هشت

۱۳ نمایشگاه هنری در استان‌های کشور

شهرهای مختلف ایران با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر هستند.

این هفته تعدادی از گالری‌های شهرهای مختلف ایران پذیرای آثاری از هنرمندان بومی یا مهمان هستند که آثار خود را در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار دهند.

گالری اکنون، اصفهان: نمایشگاه آثار تریسی کلی با عنوان «استخوان‌هایی که از خلال سال‌ها نجوا می‌کنند» تا ۱۳ مرداد در گالری اکنون برپاست. این گالری در خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴)، بن‌بست حریر، پلاک ۹ قرار دارد.

خانه لوسی، کاشان: نمایشگاه عکس‌های برنده جایزه عکس تیفا تا ۳۱ مرداد در خانه لوسی به نشانی خیابان فاضل‌نراقی، محله سوریجان، کوچه حاج باباعطوف برپاست.

گالری موتورخونه، شیراز: نمایشگاه چیدمان نشاط آرایش با عنوان «چیز» در گالری موتورخونه به نشانی بلوار مطهری، خیابان رادفر، کوچه ۲ برپاست.

گالری سروناز، شیراز: نمایشگاه آثار غزال ذنوبی با عنوان «نگاره‌هایی از قاجار» تا ۱۲ مرداد در نگارخانه سروناز به نشانی شیراز، خیابان قصردشت، بعد از کوچه ۸۸ برپاست.

گالری بلوط، کرمانشاه: نمایشگاه آثار علیرضا باوندپور با عنوان «رویداد سبز» تا ۷ مرداد در گالری بلوط به نشانی کرمانشاه، ۲۲ بهمن، چهار راه نوبهار، روبه روی کتاب شهر، جنب مجتمع ونوس برپاست.

گالری آسمان، مشهد: نمایشگاه گروهی پنجمین سالانه مؤسسه عکاسان خراسان رضوی در نگارخانه آسمان، حاشیه بلوار وکیل آباد، حدفاصل پارس و خیابان سرو برپاست.

گالری ریم، اهواز: نمایشگاه گروهی گرافیک با عنوان «نشانه‌ها» در گالری ریم به نشانی اهواز، ‌امانیه، خیابان خرم، انتهای کوچه خرد، پلاک ۳ برپاست.

گالری آبنوس، شیراز: نمایشگاه آثار نوید شاه نشین با عنوان «دیووار/ دیووارهول» تا ۱۲ مرداد در گالری آبنوس به نشانی شیراز، بولوار مطهری شمالی (خیابان زرگری) حد فاصل کوچه ۱۷ و ۱۹ برپاست.

گالری هان، شیراز: نمایشگاه آثار زهرا صداقت با عنوان «در مسیر باد» تا ۱۰ مرداد در گالری هان به نشانی انتهای خیابان عفیف آباد، نبش کوچه ١٩، ساختمان ١۵۶، زیرزمین برپاست.

فضای هنری هشت چشمه، کاشان: نمایشگاه گروهی «سی سی» تا ۱۰ مرداد در فضای هنری هشت چشمه به نشانی کاشان، خیابان ملافتح‌الله، کوچه مفسر پنجم، پلاک۴۴ برپاست.

دوران معاصر، اصفهان: نمایشگاه آثار مهسا شهبازی با عنوان «خلوت کنج‌ها» در گالری دوران معاصر به نشانی چهارباغ بالا، ضلع جنوب شرقی چهارراه نظر، بن‌بست ۱۳(کیانجو)، پلاک ۵ برپاست.

گالری روند، مشهد: نمایشگاه آثارامیر راحتی با عنوان «قره جبایر و قره دله» در نگارخانه روند به نشانی مشهد، بلوار خیام، بلوار ارشاد، ارشاد شش، خیابان هجرت، شماره ۷۲ برپاست.

گالری خانه هنر هارمونیک، کرج: نمایشگاه گروهی «خاطرات سبز» در گالری خانه هنر هارمونیک به نشانی کرج، غرب میدان استاندارد، مجتمع هارمونیک، طبقه دوم برپاست.

مکث

نمایشگاه عکاسی معماری «روزنه» در  نیاوران

نمایش آثار پرویز کلانتری با حضور ابراهیم حقیقی و علی‌اکبر صادقی در خانه هنرمندان | گالری گردی در نخستین جمعه مردادماه
پوستر نمایشگاه روزنه

امروز پنجشنبه ۶ مرداد در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران، گروه سان نمایشگاه عکس‌های «مهشید کاریزی» با موضوع معماری برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۸۱ اثر به انتخاب‌امید پورآذر به معرض نمایش درخواهد آمد.

مهشید کاریزی متولد سال ۱۳۶۱ از کرج است. وی تحصیلات خود را در رشته عکاسی در جهاد دانشگاهی به اتمام رساند و از سال ۱۳۹۴ به صورت متمرکز عکاسی معماری می‌کند.

این نمایشگاه امروز ۶ مرداد ماه از ساعت ۱۷ گشایش می‌یابد و تا  ساعت ۲۰ و همچنین  تا ۸ مرداد ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند روزهای ۶ و ۸ مرداد ساعت ۱۴ تا ۲۰ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

کد خبر 693757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha