بر اثر بارش شدید و بی سابقه باران،سیل برخی از شهرستان های استان تهران را درنوردید.

سیل امامزاده داود

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به هشدارهای هواشناسی، اواخر شامگاه چهارشنبه و بامداد امروز پنجشنبه شاهد بارش شدید باران در نقاط مختلف استان تهران بودیم که بر اثر این بارش‌ها در چند نقطه از استان تهران، آب گرفتگی و و سیلاب به وقوع پیوست.

منطقه کن امامزاده داود و شهرستان های پردیس، دماوند، شمیرانات، ملارد و پاکدشت نیز دچار سیلاب و آب گرفتگی شدید شدند که در سیلاب کن طبق آمار اولیه هشت نفر مصدوم شدند و دو نفر جان باختند.

جاری شدن سیل در امامزاده داوود را در ویدئوی زیر ببینید:

عادل مصدقی معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران درباره این حادثه گفت: با توجه به هشدار نارنجی هواشناسی، مبنی بر بارش شدید باران و احتمال آب گرفتگی و وقوع سیلاب در استان تهران، تمامی عوامل راهداری استان تهران به حالت آماده باش کامل درآمدند.

وی گفت: بامداد امروز با اعلام گزارش ریز سنگ در محورهای رودبار قصران، عوامل راهداری با تجهیزات سنگین و نیمه سنگین در منطقه حاضر و به خدمات رسانی پرداختند.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران ادامه داد: در منطقه کن تهران، علی رغم خارج بودن حوزه راهداری در آن منطقه، شاهد وقوع سیلاب و گرفتار شدن مردم در بین گل و لای، در منطقه حاضر و مشغول خدمات رسانی به هموطنان هستیم.

مصدقی عنوان کرد: این بارش ها ادامه دارد و از هموطنان درخواست داریم نزدیک رودخانه ها نشوند و در صورت نیاز با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند.

عوامل هلال احمر استان تهران در آماده باش کامل

شاهین فتحی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران نیز اظهار کرد: بر اثر این بارش های بامداد امروز، در نقاط غربی و جنوبی استان، شاهد آب گرفتگی و وجود گل و لای به ویژه در منطقه کن «امامزاده داود» هستیم.

وی گفت: تمامی عوامل عملیاتی هلال احمر استان تهران در آماده باش کامل قرار گرفتند و چند تیم امداد و نجات از جمله واکنش سریع و تیم های امداد و نجات در شهرستان های تهران، شمیرانات، پاکدشت و ملارد با توجه به شدت آب گرفتگی ها، مشغول امداد رسانی به هموطنان هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران اضافه کرد: تیم واکنش سریع و سه تیم عملیاتی هلال احمر شهرستان تهران به منطقه امامزاده داوود پایتخت اعزام شدند، یک تیم به همراه راهداری در منطقه فشم شهرستان شمیرانات حضوردارد، یک تیم امداد و نجات در محدوده نیروگاه برق شریف آباد پاکدشت مشغول رهاسازی خانواده ای گرفتارشده هستند و یک تیم نیز در روستای قشلاق ملارد، به امدادرسانی پرداختند.

فتحی خاطرنشان کرد: شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر استان تهران جهت دریافت حوادث احتمالی در خدمت هموطنان در استان تهران است و در صورت نیاز، تیم های امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران در مناطق حادثه دیده حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: در حال حاضر ۲۳ تیم عملیاتی، ۲ تیم آنست (جست‌وجو و نجات با سگ‌های زنده یاب) با استفاده از ۱۳ خودروی کمک‌دار، ۴ آمبولانس و ۳ خودروی نجات مشغول خدمت‌رسانی به متاثرین و جست‌وجو مفقودین هستند.

لحظه به لحظه اخبار سیل استان تهران را در زیر بخوانید:

۰۹:۰۰ - دستور رئیسی برای رسیدگی به سیل‌زدگان امامزاده داوود (ع)

رئیس‌جمهور از استاندار تهران خواست تا کلیه امکانات امدادی اعم از هلال احمر، شهرداری و ستاد مدیریت بحران را برای تسریع در عملیات امداد و نجات و نیز تمهید پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از حوادث مشابه سیل در امامزاده داوود (ع)، بسیج کند.

 ۹:۲۰ - تشکیل جلسه ستاد بحران با حضور شهردار تهران و وزیر کشور

جلسه ستاد بحران با حضور وزیر کشور، شهردار تهران، استاندار تهران، رئیس جمعیت هلال احمر کشور در منطقه امام زاده داوود برگزار شد.

با دستور دکتر وحیدی وزیر کشور محسن منصوری استاندار تهران فرمانده عملیات در حادثه سیل بخش کن و روستای امام زاده داود (ع) شد. وزیر کشور از تمانی دستگاه های اجرایی ،عملیاتی و امداد رسان در سطح ملی خواست تا با استاندار تهران در این خصوص همکاری کنند.

وزیر کشور بیان کرد: شمار افرادی که احتمالا در گل و لای گرفتار شده‌اند مشخص نیست. تلاش‌های نیروهای امدادی از لحظه وقوع سیل ادامه دارد.

وی گفت: استاندار تهران شهردار تهران رئیس هلال احمر و نیروهای انتظامی و امدادی در منطقه حاضر هستند تا کار با سرعت و دقت بیشتری ادامه پیدا کند.

 ۱۰:۰۰ - افزایش تعداد فوتی‌های سیل کن به سه نفر

مرتضی مرادی پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: دقایقی پیش پیکر سومین فرد که در محل حادثه امامزاده داوود، جان خود را از دست داده اند توسط امدادگران هلال احمر بیرون کشیده شد.

وی ادامه داد: تا کنون در این حادثه ۳ نفر جان خود را از دست داده اند و ۹ نفر مصدوم شدند.

ساعت ۱۰:۲۰ - انتقال ۵۰۰ نفر به مناطق امن

رئیس جمعیت هلال احمر از انتقال ۵۰۰ نفر از  اهالی به مناطق امن خبر داد.

۱۰:۳۰ - افزایش تعداد فوتی‌ها به چهار نفر

مرتضی مرادی پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: دقایقی پیش پیکر چهارمین فرد پیدا و خارج شد

۱۱:۱۲ - افزایش فوتی ها به ۵ نفر

مرتضی مرادی پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: دقایقی پیش پیکر پنجمین فرد پیدا و خارج شد.

۱۱:۴۵ - اضافه شدن ۱۰ سگ زنده یاب به منطقه

پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: با توجه به وجود گل و لای و آب های زیاد که در برخی موارد باعث ایجاد آوار شده است، ۱۰ سگ زنده یاب جهت تسریع در امداد رسانی در منطقه حضور پیدا کرده و مشغول جستجو برای مفقودین احتمالی هستند.

کولیوند ادامه داد: از میزان خسارت مالی گزارشی دقیق ارائه نشده و میزان خسارت توسط استانداری تهران اعلام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به گستردگی حادثه، تیم های امداد و نجات دیگر به منطقه اعزام و در حال حاضر بالغ بر ۱۳۰ نیروی عملیاتی در این حادثه مشغول امداد رسانی هستند.

۱۳:۰۵ - استاندار تهران: در کن فعلا ۹ نفر مفقودی داریم

محسن منصوری استاندار تهران در این باره گفت: تا الان ۵ نفر فوتی، ۹ نفر مصدوم داشتیم و حال آنها خیلی وخیم نیست. ۹ نفر هم آمار مفقودی است و به نظر میرسد که این آمار افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات ادامه دارد گفت: ۵ شهرستان استان دیشب درگیر و در دماوند هم تخریب راه را داشتیم و هم به دامداری ها لطمه وارد کرده است.

استاندار تهران گفت: در این شهرستان ها بازندگی ادامه دارد و از الان در فیروزکوه بارندگی شروع شده است و همه دستگاه ها در حالت آماده باش هستند.

منصوری ادامه داد: برای بارندگی های امشب هواشناسی هشدارهای لازم را باید بدهد و مسیرهایی که احتمال ایجاد سیلاب است باید تخلیه شوند و در مسیرهایی که احتمال خطر زیاد بوده تخلیه شده و نیروها در حالت آماده باش هستند.

۱۳:۵۴ - افزایش تعداد فوتی و مفقودی‌ها

مرتضی مرادی پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه عملیات امدادرسانی همچنان ادامه دارد گفت: دقایقی پیش پیکر ششمین فرد در منطقه کن پیدا و خارج شد و تا الان آمار مفقودی ها به ۱۴ نفر رسیده است.

* سیل در رودهن یک قربانی گرفت ؛ ۱۰ خودرو و تعدادی احشام آسیب دیدند

به دنبال بارش شدید باران طی شب گذشته در شهرستان دماوند، روستاهای شمالی بخش رودهن از جمله «وسکاره»، «جورد» و «آردینه» همراه با طغیان رودخانه سیاه‌رود دچار سیلاب و آبگرفتگی شد و خسارت جانی و مالی برجای گذاشت.

رضا طاهرخانی فرماندار دماوند با اشاره به اینکه بامداد امروز مفقودی یک نفر اعلام شده بود که نیروهای امداد وارد عمل شدند، گفت: فردی که مفقود شده یک فرد میانسال بود که  فوت کرده و همچنین به حدود ۱۰ خودرو و تعدادی از احشام خسارت وارد کرده است.

 فرمانده فراجا اعلام کرد که پلیس امنیت مناطق سیل زده امام‌زاده داوود (ع) را به طور کامل تامین کرده است.

سردار حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور به همراه سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از مناطق سیل زده امام زاده داوود (ع)  بازدید کرد.

وی در جریان این بازدید گفت: به فرماندهان یگان‌های تخصصی پلیس ابلاغ کردم تا تدابیر لازم برای بسیج تمامی امکانات جهت امداد رسانی به سیل زدگان را اتخاذ کنند. پلیس از همان دقایق نخست وقوع حادثه در محل حضور داشته و نسبت به تامین نظم و امنیت و همچنین امدادرسانی به مردم اقدام کرده است.

اشتری با بیان اینکه پلیس با تمام قوا از اموال سیل زدگان محافظت کرده و در کنار آنها خواهد بود، تصریح کرد: امنیت در مناطق سیل زده برقرار است و مردم عزیز به هیچ عنوان نگرانی بابت اموال خود در این مناطق نداشته باشند.

آخرین وضعیت ترافیکی جاده امام‌زاده داوود

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز با تشریح آخرین وضعیت معابر منتهی به جاده امام‌زاده داوود (ع) گفت که در صورت موافقت مدیریت بحران پلیس آمادگی انسداد مسیرهای منتهی به مناطقی نظیر دربند، درکه، جمشیدیه، توچال و ... را دارد.

سردار سید تیمور حسینی که در محل حادثه سیلاب امام‌زاده داوود (ع) حضور دارد درباره آخرین وضعیت ترافیکی این منطقه گفت: درپی وقوع سیل در امام‌زاده داوود (ع) عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی در محل حاضر شده و نسبت به اجرای تمهیدات و محدودیت‌های ترافیکی برای تسهیل در تردد خودروهای امدادی اقدام کردند. در حال حاضر نیز جاده امام‌زاده داوود از سوی پلیس مسدود شده و این انسداد تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی آغاز فعالیت سامانه بارشی دیگر از شنبه تا اواخر وقت یکشنبه

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های هواشناسی بارش‌ها از بامداد امروز پنجشنبه آغاز شده بود تاکید کرده که طبق هشدارها و اخطاریه‌های اعلام شده به دستگاه‌های مربوطه امدادی و ستادهای بحران شهرستان‌های استان تهران همگی به حالت آماده باش کامل در آمده بودند و با وقوع این حادثه در صحنه حاضر شدند. از شهروندان و همه مردم می‌خواهیم از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و بستر مسیل‌ها به ویژه در شهرستان‌های دماوند، شمیرانات و پردیس اجتناب و رستوران‌ها و اماکن گردشگری نیز از پذیرش گردشگران خودداری کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: تصمیمات لازم جهت اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث ناشی از سیل در منطقه امام زاده داوود اتخاذ شده است. همچنین زمان شروع فعالیت سامانه بارشی از شنبه هشتم مرداد ماه تا اواخر وقت یکشنبه نهم مردادماه پیش بینی شده است. 

وی در خصوص عدم جابجایی عشایر کوچ رو و عدم صعود به ارتفاعات و اتراق در بستر رودخانه‌ها و قرار گرفتن در مسیل‌ها و رودخانه‌ها هشدار داد و اظهارکرد: از شهروندان می‌خواهیم از پارک خودروها در کنار درختان فرسوده خودداری کنند.

مرگ ۱۲ نفر در پی سیل در کشور

مهدی ولیپور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، گفت: در مجموع ۱۲ نفر در پی جاری شدن سیل در روزهای اخیر جان خود را از دست داده‌اند که پنج نفر از آن‌ها در استان سیستان و بلوچستان و ۷ نفر نیز در استان تهران بوده‌اند. همچنین ۱۴ نفر نیز مفقود هستند. وی درباره آمار فوت شدگان ناشی از سیل در تهران نیز گفت: این آمار تا به این لحظه هفت نفر است که شامل شش نفر در امام زاده داوود (ع) و یک نفر نیز در دماوند است. وی در توضیح بیشتر از آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل در استان تهران گفت: عمده‌ترین خسارت ناشی از سیل در منطقه امام زاده داوود (ع) بود که در حال حاضر ۱۰ تیم از سگ‌های جستجو به این منطقه اعزام شده و جستجوی ۱۴ مفقودی این حادثه ادامه دارد.

ساعت ۲۳:۴۲ - افزایش جانباختگان سیل امامزاده داوود به ۸ نفر

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از افزایش جانباختن سیلاب امامزاده داوود به هشت نفر خبر داد.

مرتضی مرادی پور درخصوص آخرین جزئیات امدادرسانی نیروهای امدادی در محدوده امام زاده داوود تهران و آخرین آمار جانباختگان و مفقودشدگان این سیلاب گفت: با توجه به وقوع سیلاب در امامزاده داوود، ٣٠٥ نیروی عملیاتی در این حادثه وارد عمل شدند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه از میان نیرو های امدادی ۲۵۴ نفر از استان تهران به محل اعزام شدند گفت: ۳۱ نفر نیز از استان البرز و ٢٠ نفر از سازمان در محل حادثه حاضر شدند.

مرادی پور خاطرنشان کرد: ۴۸ خودروی عملیاتی در حادثه به کار گرفته شده که ٣٧ دستگاه خودرو از تهران، شش دستگاه از البرز، پنج دستگاه از سازمان اقدامات لازم را انجام دادند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با بیان اینکه ۸ مصدوم به اورژانس تحویل داده شدند اظهار کرد: ۱ نفر بصورت سرپایی درمان شد.

وی در پایان افزود: در این حادثه دستکم هشت نفر جان خود را از دست دادند و ۱۹نفر همچنان مفقود هستند. همچنین ۷۰۰ نفر به محل امن منتقل شدند.

کد خبر 693746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    کرج - ایرنا- شرکت توزیع برق استان البرز اعلام کرد: به علت وقوع رعدو برق و بارش شدید باران ، شبکه برق شهرستان های کرج وفردیس این استان از اواخر شامگاه چهارشنبه قطع شده که بخشی از آن برطرف شده است
  • شهرام US ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 11
    تاحالا اسم این منطقه از تهران را که امامزاده داود نام دارد نشنیدم
  • US ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 4
    رادار هواشناسی میتونه هشدار سریع بده
    • بهروز CH ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      22 1
      عجب ! مطمئنی ، والا تا اونجا که من شنیدم از طریق سایت و جراید سازمان هوا شناسی اعلام به بارشهای سیل آسا را پیش بینی کرده بوده و به اطلاع عموم هم رسانده بوده، و قرار نبوده بیاد خونه به خونه در بزنه و اطلاع بده ، حالا خیلی ممنون از یاد آوری شما.
  • ندا IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    13 1
    خدایی چه خبره این همه تبلیغ گذاشتین تو سایت .حال ادم رو به هم میزنه اصلا نمیشه خبر خوند همشششش تبلیغ
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    11 6
    خودخانه کعبه راه چندبارسیل برده است در تاریخ.ولی هربارباشوق بیشتری مجددابازسازی شده.لامذهبهاخوشحالی نکنند!
  • ناشناس IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    14 3
    سلام، پناه بر خدا. چه خبره...چه به سرمونه آومده
  • سعید IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 9
    خدابه وزیرکشورخیربده که هرجااتفاقی پیش میادایشون پیش قدم هستند
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      5 0
      یک نوشابه برایشان باز کنید
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 1
    ما شهرک غربیم دیشب تو خیابون سیلاب راه افتاده بود انکار رودخونه داره رد میشه
  • بهروز CH ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    12 1
    آرامش روح برای از دست رفتگان ، و شفای عاجل برای مصدومان و مصیبت دیدگان و تسلی خاطر بازماندگان را از درگاه ایزد منانش سائلم. یک هموطن.
  • علی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    یک چیزی هست توی شهرها و روستاهایی که خطر سیل وجود داره میسازن به نام سیل بند.یک کانال به عمق حدود سه متر که بهش کال یا ترانشه هم میگن.اگه اینجا داشت هیچ اتفاقی نمی افتاد و آب از مسیر همون سیل بند به بیابان و رودخانه و دریاچه منتقل میشد