رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اطلاع‌رسانی مردم به دیگر افراد در هنگام وقوع سیل استهبان خبر داد و گفت: اگر این اطلاع‌رسانی نبود، تعداد فوتی‌ها خیلی بیشتر بود.

امدادرسانی - سیل استهبان

به گزارش همشهری آنلاین، در پی بارش شدید باران فصلی عصر روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در ارتفاعات بین نیریز و استهبان (شهری در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شیراز) و طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در این منطقه، ۲۲ نفر جان باختند.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام این که کمتر از یک ساعت پس از وقوع سیل در استهبان ستاد مدیریت بحران در روستای باغ شاد تشکیل جلسه داد، ‌گفت: فرماندار استهبان و معاون عمرانی استاندار فارس در منطقه حضور داشتند ‌و نیروهای شورایاری و مردمی، لحظاتی پس از وقوع حادثه آنجا حضور پیدا کردند. دهیاری‌ها نیز همان دقایق اول فعال شدند.

وی با اشاره به حضور ۶۰ تیم امدادی هلال احمر و نیروهای سپاه پاسداران در منطقه، گفت: نیروهای امدادی و مردمی در عملیات امدادرسانی موفق شدند جان ۶۵ نفر را نجات دهند و پس از آن تمام نیروهای امدادی  برای یافتن پیکرهای امدادی پای کار ماندند.

نامی فعالیت ستاد مدیریت بحران را خوب ارزیابی کرد و گفت: تمام مسئولان بلافاصله در منطقه حضور داشتند و وزیر کشور نیز به ستاد مدیریت بحران آمد تا قصوری اتفاق نیفتد.

باران ۲۸ دقیقه‌ای سیل شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان جغرافیای منطقه گفت: این سیل در حدود ۲۸ دقیقه بارندگی و در مسیر ۷و نیم تا ۱۰ کیلومتر رودخانه اتفاق افتاد. شیب رودخانه به شدت زیاد بود و آب با سرعت زیادی مسیر را  طی کرد و موجب این اتفاق شد.

وی با اشاره به تفرج‌گاهی بودن منطقه گفت: بر اساس آمار بیش از ۲ هزار نفر از شهرستان‌های مختلف برای تفریح به این منطقه آمده بودند؛ و چون آسمان افتابی بود بسیاری از مردم وقوع سیل را باور نمی‌کردند. چند نفر از مردم منطقه که در بالادست سیل را دیده بودند به اطلاع رسانی به دیگر مردم پرداختند و اگر آنها این کمک را نمی‌کردند، امروز شاهد مرگ‌های بیشتری بودیم.

امدادگران ۶۵ نفر را از رودخانه نجات دادند

نامی گفت: نیروهای مردمی، سپاه و هلال احمر موفق شدند ۶۵ نفر که گرفتار سیل شده بودند را نجات دهند و پس از نجات این افراد همچنان پای کار ماندند سانتیمتر سانتیمتر رودخانه را برای یافتن پیکر جان باختگان جستجو کردند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که  واکنش مردم در هنگام وقوع سیل نشان از این امر داشت، که جامعه آگاهی کامل درباره حوادث و نحوه واکنش مناسب ندارد، گفت:آموزش مهمترین اصل است و ما نیاز داریم در این حوزه بیشتر کار شود. با توجه به تغییرات اقلیمی به نظر می آید در همه جهان شاهد بحران و حوادث بیشتری خواهیم بود؛ بنابراین باید در این حوزه از همه ارگان دولتی و تشکل‌های مردم نهاد بهره گرفته شود؛ وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی و دیگر سازمان‌های فرهنگی می‌توانند در امر آموزش‌های امدادی کمک فروانی کنند. مردم باید الزام تاب آوری در بحران را فرابگیرند.

نامی با اشاره به برنامه‌های سازمان مدیریت بحران کشور درباره آموش همگانی امداد و نجات افزود: این برنامه استان به استان شروع شده است؛ و البته مسئولان استانی هر استان نیز آموزش‌ها را فرا می‌گیرند. تاکید زیادی برای آموزش در میان همه مسئوولان کشور داریم.

وی نگرانی مردم در این خصوص را مفید ارزیابی کرد و گفت: البته برخی از این فیلم‌هایی که در روزهای گذشته به عنوان سیل استهبان در فضای مجازی منتشر شده مربوط به این سیل نیست؛ اما مردم حق دارند در این خصوص نگرانی داشته باشند؛ زیرا مردم در نظام جمهوری اسلامی حساس هستند و این موضوع خوبی است چون قدرت این نظام نشات گرفته از مردم است.

سازمان هواشناسی هشدار نقطه‌ای نمی‌دهد

نامی افزود: سازمان هواشناسی در ایران وقوع باران و سیلاب را به صورت عمومی و منطقه‌ای اعلام می کند و نقطه‌ای اعلام نمی کند؛ این سببب می شود باور پذیری سخت شود؛ اما از مردم می خواهیم در صورت شنیدن این اخبار حتی اگر احتمال کمی باشد؛ ‌تمام موارد احتیاطی را به شدت رعایت کنند تا دچار خسارت مالی و جانی نشوند.

تا ۶ ماه آینده شماره امداد واحد اعلام می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: تمام تلاش ما این است که ظرف ۶ ماه آینده یک شماره واحد برای تمام ارگان‌های امدادی تعیین و اعلام شود. چون در صورت بروز بحران، احتمال فراموشی و اشتباه کردن شماره وجود دارد. بنابراین در نظر داریم شماره واحد امدادی و در کنار آن موقعیت محل (لوکشین) تعیین شود تا نیروهای امدادی و با پیوست های جدید بتوانند به موقع و در محل حادثه حاضر شوند؛ شهر تهران به عنوان پایلوت انتخاب شده است.  

کد خبر 693586
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha