سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
۰ نفر

رئیس سازمان فضایی روسیه (روس‌کاسموس) روز سه‌شنبه تائید کرد که این کشور پس از سال ۲۰۲۴ ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را ترک خواهده کرد تا بر ساخت ایستگاه مداری خاص خودش متمرکز شود.

ISS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پولیتیکو روس‌کاسموس در بیانیه‌ای از قول یوری بوریسوف، رئیس این سازمان در جریان دیداری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نوشت: «البته همه تعهداتمان در برابر شرکایمان را انجام خواهیم داد، اما تصمیم درباره ترک این ایستگاه پس از سال ۲۰۲۴ گرفته شده است.»

ناسا قبلا طرح‌هایی را برای بازنشسته کردن ISS در سال ۲۰۳۱ اعلام کرده بود و کشورهای گوناگون در جهان به دنبال ساختن ایستگاه‌هایب فضایی مدرن‌تر هستند که به عنوان پست‌های آمادگی برای طرح‌های اکتشافی آینده یا برای ماموریت‌های درازمدت در کره ماه عمل کنند.

با وجود تنش‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین، هم روس‌کاسموس و هم ناسا امسال توافقی را امضا کردند که به فضانوردان و کیهان‌نوردان دو کشور اجازه همراهی با هم در موشک‌هایی که به سمت ‌ISS فرستاده می‌شوند، می‌دهد.

با این حال، دیمیتری روگوژین، رئیس پیشین روس‌کاسموس همچنین هشدار داده بود که این سازمان «در حال بررسی دوباره اولویت‌هایش است» و می‌خواهد بر «استقلال در امور فضایی متمرکز شود.»

روسیه و چین قبلا طرح‌هایی کلی برای ساخت یک پایگاه روی کره ماه را اعلام کرده‌اند و بوریسوف هم گفت روس‌کاسموس اکنون بر کار در زمینه شروع ساخت یک ایستگاه فضایی در حدود سال ۲۰۲۴ متمرکز خواهد شد.

‌ISS یک طرح مشترک میان ناسا، روس‌کاسموس و سازمان‌های فضایی اروپا، ژاپن و کانادا بود.

در تحولی جداگانه، آژانس فضایی اروپا (EMA) نیز موافقتنامه همکاری با روس‌کاسموس برای مامویت «اگزومارس» ‌(ٍExoMars) برای جستجوی حیات روی مریخ را لغو کرده است. در عوض، کشورهای عضو EMA طرح جایگزینی را در اجلاس بعدی وزیران فضایی‌شان در امسال بررسی خواهند کرد.

کد خبر 693411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha