معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به در نظر گرفتن ۶۰ پروژه برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت گفت:‌ ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی و حدود ۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات این حوزه را برطرف کند.

شفیعی

به گزارش همشهری آنلاین، سیدمجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری گفت: حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین حوزه‌های مدیریت شهری در تهران و همه کلانشهرهای دنیا محسوب می‌شود و دغدغه ۸۰ درصد شهروندان کلانشهرها همین مسأله حمل و نقل و ترافیک است.

او با اشاره به اینکه خدمات حمل و نقل عمومی باید لحظه‌ای و بسیار دقیق باشد، گفت: اگر اختلالی در این ناوگان رخ دهد در زندگی مردم مشکل پیش می‌آید بنابراین توجه ویژه در این راستا ضرورت دارد و مدنظر قرار گرفته است.

بخشی از صحبت‌های شفیعی را در ادامه بخوانید:

* عقب‌ماندگی‌های زیادی در حوزه حمل و نقل داریم و حدود ۱۰ سال است که حمایت جدی از این ناوگان نشده و بنابراین فرسودگی جدی در این ناوگان و تجهیزات مربوطه را شاهد هستیم. ۶۰ پروژه در قرارگاه حمل و نقل در نظر گرفته‌ایم و تجربه جهانی نشان می‌دهد سه رویکرد را برای بهبود این ناوگان مدنظر قرار دهیم که یکی توسعه حمل و نقل انسان‌محور بدون شعار کلیشه‌ای، دوم توسعه حمل و نقل عمومی و سوم مدیریت تقاضای شهری است.

* هیچ وقت شهرداری نمی‌تواند و قرار هم نبوده به تنهایی مشکلات حمل و نقل عمومی را برطرف کند. وضع موجود ماحصل حمایت دولت بوده است که البته در ماه‌های گذشته عزم جدی دولت برای حمایت از شهرداری انجام گرفته است. برای تحقق برنامه‌هایمان در حوزه حمل و نقل عمومی به نرخ سال ۱۴۰۰ به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان احتیاج داریم. یک سوم هزینه جابه‌جایی مسافر بر عهده دولت، یک سوم بر عهده شهرداری و طی توافقی که سال‌ها بوده در نظر گرفته شد، یک سوم بر عهده خود مسافر است ولی ۱۰ برابر کرایه دریافت از مسافر هزینه جابه‌جایی آن است که میانگین این میزان در نظر گرفته شده و در برخی از خطوط کم و زیاد هم دارد و همه این موضوعات، حکایت از حمایت‌های بیشتر از مدیریت شهری در رفع مشکلات حمل و نقل عمومی دارد.

* ناوگان تاکسیرانی ۵۰ درصد و ناوگان اتوبوسرانی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد فرسوده است،‌ علاوه بر حمایت دولت باید سهم جرائم راهنمایی و رانندگی به شهرداری‌ها وصول شود. با وجود صراحت قانونی این موضوع در سال‌های گذشته محقق نشده و فقط ۴ هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری تهران از جرائم اخذ شده راهنمایی و رانندگی است. در حال حاضر ۲۳۰۰ اتوبوس را به دلیل فرسودگی با چنگ و دندان در تهران نگه داشته‌ایم و در حال خدمت رسانی به شهروندان است. حداقل ۵۵۰۰ اتوبوس نیاز داریم تا شرایط وضعیت قابل قبول برسد.

*بر اساس تدابیر گرفته شده، وزارت کشور اعلام کرده که ۹۰۰ دستگاه اتوبوس را از خودروسازان داخلی خریداری و امسال در اختیار شهرداری تهران قرار می‌دهد که با تحقق این مسئله تحولی جدی در حوزه حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوسرانی خواهیم داشت.

* ۱۴۰۰ اتوبوس امسال اورهال می‌شود. خرید اتوبوس‌های دست دوم نیز مدنظر قرار گرفته چرا قیمت آنها یک پنجم اتوبوس‌های داخلی است و به صورت اضطراری و نه دائمی می‌توان آنها را خریداری کرد. البته ناگفته نماند که این اتوبوس‌ها استانداردهای زیست محیطی، فنی و کیفیت را دارند و از لحاظ مبلمان و ظاهر هم بسیار بهتر از اتوبوس‌های کنونی تهران است و قطعاً مردم راضی به استفاده از این اتوبوس‌ها خواهند بود.

*  اتوبوس‌ها از طریق چندین کانال از بخش خصوصی در حال پیگیری و دنبال کردن است که ۵۰ مورد تاکنون وارد و ۲۰۰ مورد دیگران در حال واردات است. به طور کلی اتوبوس‌های کارکرده وارداتی ۳مدل دارد که یک مدل آن دو طبقه است همچنین این اتوبوس‌ها پیشرفته، مدرن و بسیار با کیفیت هستند. البته بخش‌های دیگر هم در حال پیگیری این مسأله هستند و در صورتی که مراحل نهایی طی شود اقدامات صورت خواهد گرفت.

کد خبر 692981
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید AU ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    فورادسته دوم تمیزوارد کنید مشکل مردم حل شود.دردرازمدت خودراسازان تولید باکیفیت داشته باشند مردم ازتولید داخل حمایت خواهند کرد ولی درشرایط حاظرتنها واردات گسترده مشکل گشاست.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    تو تمام شهرهای بزرگ همینه.