به اعتقاد برخی افراد امروز تنها وجه برخورد با پدیده بدحجابی در گشت ارشاد خلاصه شده است که البته هم سخن بی راهی نیست.

زنان - جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین، جوان نوشت: گشت ارشاد تنها به عنوان عملکرد نیروی انتظامی زیر ذره‌بین منتقدان و گردانندگان پروژه‌های مختلف است و این نشات گرفته از کاستی‌های قانونی محول شده بر سایر نهادها و سازمان است.

در ادامه به برخی از این قوانین اشاره خواهیم داشت:

طبق آیین نامه راهکارهای اجرایی گسترش عفاف و حجاب (مصوب سال) ۸۴ شورای فرهنگ عمومی کشور، موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی باید دراولویت قرار گیرد.

احیاء سنت حسنه «امر به معروف و نهی از منکر» در مورد حجاب و عفاف از جمله اولویت‌ها در این زمینه است. همچنین از دیگر سیاست‌های موجود در این آیین نامه فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت تهیه کتب، نشریات و تولیدات علمی فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ عفاف و پاسخگویی به شبهات موجود در مورد آن است.

همچنین طبق این آیین نامه سیاست هایی، چون ایجاد مراکز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارائه مدل‌های مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در این زمینه بین افراد و وضع قوانین و مقررات برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه و گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه باید صورت پذیرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، وزارت بازرگانی، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرک ج. ا. ا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تربیت بدنی، شهرداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قوه قضاییه، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیروی مقاومت بسیج، وزارت راه و ترابری و نیروی انتظامی از جمله نهادهایی هستند که در حوزه عفاف و حجاب دارای وظایف تعریف شده‌ای هستند.

فارغ از وظایف محول شده برای دستگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب همچنین طبق قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هایی که استفاده از آن‌ها در ملاعام خالف شرع است و یاعفت عمومی را جریحه دار می‌کند، کسانی که لباس‌ها و نشانه‌هایی که علامت مشخصه گروه‌های ضد اسلام یا انقلاب است را تولید کنند یا وارد کنند و یا بفروشند و یا در ملاعام و انظار عمومی از آن‌ها استفاده نمایند مجرم شناخته می‌شوند و البسه و اشیاء مذکور در حکم قاچاق محسوب می‌شود. تنها یکی از مجازات‌ها در تخلف صورت گرفته تعطیل محل کسب به مدت سه ماه تا شش ماه است.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب سال ۹۰ یکی دیگر از قوانین مرتبط با حوزه عفاف و حجاب را دارد که از جمله اهداف آن ترویج و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است.

از جمله مصادیق پوشش (مجاز و غیر مجاز) دانشجویان دارای بندهای مختلف درحوزه لباس، کفش و جوراب، جواهر آلات و حتی عطریات است. از جمله موارد مذکور در این قانون این است که لباس‌ها همواره باید ساده و آراسته، با وضعیت مناسب و در شأن دانشگاه بوده و با لباس‌های سایر محیط‌ها نظیرجشن ها، محیطها، تفریحی ورزشی، استراحت و... متفاوت و به دور از مدهای افراطی باشد.

مانتوهای کوتاه بالاتر از زانو، مانتوهای خیلی بلند دارای چاک بالاتر از زانو، مانتوهای تنگ و چسبان، کت و پیراهن مردانه که حجم بدن کامل مشخص باشد، مانتوهای با رنگ زننده و تند و ... از جمله مصادیق -مانتوهای نامناسب نام برده شده است.

همچنین برای پسرها استفاده از البسه زنانه، شلوارهای کوتاه، چسبان، تنگ و نازک و شلوارهایی که تعمداً پاره و وصله داشته باشند، ممنوع است.

این‌ها تنها بخش‌ها و گوشه‌هایی از قوانین موجود در حوزه عفاف و حجاب است که قطعا ذیل وظایف هرکدام از دستگاه‌ها وظایف مشروح تری وجود دارد که مرور کوتاهی حاکی از رعایت نکردن آن خواهد بود.

حال آنکه احترام به قوانین کشور وظیفه تک تک شهورندان است، اینکه در کشور باید به اندازه حجاب به سایر موضوعات هم توجه کند جواز این نیست که قانون حجاب زیر سوال رود. دزدی فساد و تخلفات و ... به همان اندازه قابل اهمیت است و باید به آن حساسیت داشت، اما ضعف و کم کاری در هر کدام از قوانین جواز سرپیچی کردن و تعلل ورزیدن از سایر موضوعات نخواهد بود.

کد خبر 692862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 110
  • رحمان IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    بی پولی چی؟ بی پولی ممنوع نیست؟
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      30 15
      اونم ممنوع است.
    • علیرضا IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      حرف مفت زدن رو هم باید ممنوع کنند.که یکی مثل شما تا حرف حجاب میشه مسائل دیگه رو قاطی نکنه.آخه عزیز من کسی که بی پوله ناخن میکاره؟مژه میکاره؟؟شلوار زاپدار میلیونی پاش میکنه؟؟؟پول داره انقدر لوازم آرایشی بخره به خودش بماله؟؟؟موهاش رو رنگ کنه و بیرون بریزه؟؟؟
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      47 42
      ۱۴:۰۲ خاله زنک جان ! بیا برو خبرهای دیگه رو بخون.
    • به ۱۵:۴۳ IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      21 42
      نزدیکه تابستان تموم شه بری مدرسه بچه !
    • خسرو IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      21 35
      با نظر علیرضا کاملا موافقم. یه عده گشنه جمع شده اند هر موضوعی پیش میاد ناله می کنند بی پولی و گشنگی. ولی همه آیفون دستشونه؟ سگ و گربه نگه می دارند ویلا و زمین می خرند طلا و خودرو میخرند در غیرانتفاعی ثبت نام می کنند خانم ها هر روز در آرایشگاهها و اعمال جراحی گوناگون بساط کردند. فقط برای خرید نان پول ندارند.
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      33 4
      ۱۴:۰۲اونی که پول میلیونی میده شلوار میخره زور این قانونا بهش نمیرسه زورش به مردم عادی میرسه که پنج ساله یه شلوار ساده مپیوشن بعد کسی موضوعاتو به هم ربط نداده موضوعات به هم ربط دارن وقتی چادر ۱ میلیونه ملت میرن سه دست مانتو میخرن چادر نمیخرن دیگه و از طرف دیگه پدر خانواده به فکر اینه که بچه هاش دارن از گرسنگی میمیرن کسی کاری به حجابشون نداره
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    93 12
    گرانی هم ممنوع است
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    86 12
    کشورهای خارجی که حجاب رو ممنون اعلام می کنند ،صدای مسلمون ها در میاد که اعتقادات همه محترم هستند...خدا رو شکر من فقط یه کارگر ساده هستم ...نمیدونم اگه کاره ای بودم چیکار میکردم که درست باشه .....من دور و بر خودم بیشتر آدمها رو بدون اعتقاد دیدم ....اگر چه اسم مسلمان رو یدک می کشن .... با کسی که تو کشور اسلامی زندگی می کنه و اعتقادات ضعیف یا در کل هنوز زندگی و خدا رو درک نکرده باید چه جوری رفتار کرد ؟ اگه کسی کافر باشه خونش حلاله؟.....چرا خدا حق زندگی رو ازش نمی گیره ؟...شاید چند روز دیگه حتی از خیلی ها به خدا نزدیک تر بشه....چرا باید از همه چی متنفرش کرد؟
  • ایمان IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    57 6
    خودتون میگین آئین نامه ... بابا آئین نامه با قانون فرق داره.
  • قباد IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    68 11
    جالبه در مطلبی در همین روزنامه در خصوص برگزاری نمایشگاه مد لباس ایرانی در استرالیا است که بسیار کار خوبی است و حق انتخاب را به مردمش میدهد که ازاد باشند اینطور بپوشد یا ان طور. ان وقت در ایران می گویند انچه ما میگوییم ولا غیر
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    90 14
    لطفا به اعتقاد شخصی آدم ها، کاری نداشته باشید. خدا خودش گفته هرکسی آزاده راه و مسیر خودشو انتخاب کنه. بنابراین به زور، حجاب رو قانونی کردن، درست نیست.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      10 47
      احکام اسلام به دو دسته تقسیم میشه یک احکام فردی مثل نماز و روزه که مسئله شخصی حساب میشه دو احکام اجتماعی مثل حجاب که حکومت حق داره برخورد کنه کسی که میخواد توی جامعه اسلامی زندگی کنه ملزم به رعایت احکام اجتماعی اسلام
    • اسنا IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      21 2
      ببخشید ها ولی ما که خودمون انتخاب نکردیم که تو کشور اسلامی زندکی کنیم درسته!! ...
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    48 68
    سلام خواهش میکنم اول جلواین بی حجابیهای بازیگرزن ایرانی بگیریداگراین زنهای بازیگراینقدربااداواطفارشون تبلیغ نمیکردن الان وضع این نبودمخصوصن عکسهای رسانهاشون زااین که به فکرابروی ایران هستین سپاسگزایم خداخیرتان دهد
  • حمید IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    73 19
    من یک مرد هستم خیلی چاق هستم هر لباسی بپوشم بدن نما میشه مخصوصا شکمم یک مورد دیگه بخدا در مورد رنگ لباس دیگه فکرنکنم ربطی به حجاب داشته باشه تندروی هم خوب نیست
  • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    19 55
    خدا خیرتون بده احسنت .شمایی هم که چاقی میتونی با پیاده روی خودت رو لاغر کنی
    • Ali IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      19 8
      داداش بدن نما جاهای خاص رو میگن با دمبه های پهلو یه مرد کسی تهریک نمیشه
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      5 16
      خودتو لاغر کن باید لاغر بشی این یک قانونه
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    27 6
    قشنگ دارید انگولک میکنید، پشتش چیه این داستان خدا میدونه
  • ناشناس IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    21 55
    با تشکر از همه دستگاههای دولتی که قانون حجاب براشون اهمیت دارد🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    48 21
    ای کاش در مورد اختلاس یا به عبارتی دزدی رانت و اقتصاد وووووو ودیگه کار می‌کردند
  • 🤐 IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    27 26
    منظورم این بود که حجاب یه قانون کامل و درسته
  • دکتر حسن روحانی!!!!! IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    24 8
    لا اکراه فی الدین
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      10 12
      تفسیر عبارت لا اکراه فی الدین اینه که تو اختیار داری هر دینی رو انتخاب کنی یعنی هیچ اجباری در پذیرش دین نیست ولی هر دینی که انتخاب کردی باید دستورات رو کامل و جامع انجام بدی
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    18 8
    والله جلو مدوفشن و... رابگیرن همه چیزدرست میشه. بدی مردم اینه که بامدحتما باید پیش برن
  • L IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    22 9
    چی ممنونع نیست؟🤔
  • L IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    31 5
    هرچی رو که میتونید ممنوع کنید،مردم ما صداشون در نمیاد🤦‍♀️
  • Mahdi IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    21 9
    بجای انتقاد از این حجاب کاش کمی هم در مورد اقتصاد می نوشتید باز هم حرف های بدون فکر
  • ۱۲۳ IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    16 15
    چراتوی مشهد هیچی گیر نمیدن بابا اینجا شهر زیارتی نه بد حجابی یکی بیاد ایناروهم جم کنه
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    19 12
    ول کنید باب هرکس با عقاید و دین خودش زندگی کنه مثل کشور های دیگه
  • ناشناس IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 7
    دلیل این همه بی حجابی در کشور مشکل اقتصادی و بیکاری وبی ایمانی خانواده‌هاست وقتی از همسایه خودش که ماهواره دارد واز طریق ماهواره از یک فرد معمولی به درجه استادی می‌رسد، دیگه چه انتظاری دارید. سنگ روی سنگ بند بشود.
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    9 1
    مشکل اقتصادی حل شه همه مشکلات حل میشه مشکل اقتصادی حل نشه هیچ مشکلی حل نمیشه
  • کاوه IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 6
    خدا رو شکر همه مشکلات حل شد
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 5
    پوشش و حجاب و عفاف را سر لوحه قرار دهید اما اینکه هر فردی چه رنگی برای پوشش استفاده می کند شخصی هست اما مراقب لباس‌های خارجی که برای جوانان ما دوخته شده اند باشید و یا اینکه لباسهایی که به جوانان ما آسیب و ضرر می رسانند چه کسانی باید پاسخگو باشند
  • یاس IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    1 5
    سلام🌷این خیلی خوبه که حجاب و عفاف را هم برای زن هم برای مردها،بیان کردند درسته سخت گیری زیادی هم اعتقادات اسلامی رو کم میکنه اما حقیقتا این مواردی که بیان شده هم لازمه هم برای یک مومن متدین،انگیزه و رضایت ایجاد میکنه که مملکت اسلامی بی حساب/کتاب نیست💐تشکر...