سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

آتوسا رقمی: فرودگاه‌ها را دوست داریم، چون فاصله ما آدم‌ها را ازهم کم و به همدیگر نزدیکمان می‌کنند؛

به ما کمک می‌کنند در زمانی کوتاه از جایی به جایی دیگر برویم و این دنیای بزرگ را برایمان کوچک می‌کنند؛ گذشته از همه اینها، فرودگاه‌ها آثاری هنری هستند که خیلی دقیق طراحی شده‌اند تا مناسب کاری باشند که قرار است انجام دهند و در ضمن زیبا و راحت ساخته شده‌اند تا مسافرها در فضای آنها احساس بهتری داشته باشند. حالا فکرش را بکن اگر قرار باشد فرودگاهی را تعطیل کنند ...

چند وقت پیش فرودگاه «تمپلهوف» را در برلین آلمان تعطیل کردند و طبیعی است که میلیون‌ها آلمانی از این اتفاق ناراحت شدند؛ اما دلیل اصلی ناراحتی آنها این دلیل‌های معمول نبود؛ فرودگاه تمپلهوف ویژگی‌ای داشت که آن را برایشان به ساختمانی خاص تبدیل کرده بود. نه اینکه معماری آن خاص باشد، اتفاقاً تالار ورودی و پذیرش مسافر این فرودگاه، یک تالار ساده سیمانی است؛ فرودگاه تمپلهوف در زندگی آلمانی‌ها نقش‌های مهمی داشته که هیچ وقت نمی‌توانند فراموشش کنند.

«وُگ»، یکی از نگهبانان این فرودگاه می‌گوید: «من 15 سالم بود که نیروهای روسیه، برلین را محاصره کردند، سال 1948؛ از هر طرف به ما شلیک می‌شد و تنها راهی که می‌شد برایمان غذا و چیزهایی که لازم داشتیم بفرستند، همین فرودگاه تمپلهوف بود». «هِلگا استاک» که در آن زمان هشت سالش بوده خیلی خوب یادش می‌آید که چطور ایستاده و هواپیماهای پر از بسته‌های غذا را در آسمان تماشا کرده که پشت سر هم فرود می‌آمده‌اند و در باند فرودگاه تمپلهوف می‌نشته‌اند تا از مردم شهر بی‌دفاع برلین حمایت کنند؛ تمپلهوف در آن زمان برای مردم برلین  تنها نقطه امید بوده است.

از نظر هنرمند معمار مشهور «سِر نرمن فاستر»، فرودگاه تمپلهوف مادر همه فرودگاه‌هاست. این فرودگاه، که حالا به نظر خیلی کوچک می‌آید، زمانی بزرگ‌ترین فرودگاه جهان بوده؛ آن را «آلبرت اسپیر»، هنرمند معمار دوران هیتلر طراحی کرده و سال 1936 تا 1941 میلادی هم ساخته  شده است.

تالار ورودی و پذیرش مسافر فرودگاه تمپلهوف

وقتی دیوار برلین، این شهر را به دو بخش تقسیم کرد، امن‌ترین راه برای خارج شدن از برلین غربی همین فرودگاه بوده و باز نقشی حیاتی برای مردم داشته است. «پل بیلشتاین»، که سال‌ها به خاطر جدایی بخش شرقی و غربی برلین از همسرش دور بوده، بعد از مدت‌ها توانسته او را در فرودگاه تمپلهوف ملاقات کند. بیلشتاین می‌گوید:«درست است که این فرودگاه ما را یاد هیتلر و خاطره‌های بدی که از او داریم می‌اندازد، اما خاطره‌های خیلی خوبی را هم برایمان به جا گذاشته است.» او یکی از کسانی است که با بسته شدن فرودگاه تمپلهوف مخالفت کرده و بر خلاف آن رأی داده است.

سرسبزی شهر تمپلهوف نشان می‌دهد که سال‌ها از جنگ جهانی گذشته

خاطره‌هایی که تمپلهوف برای مردم شهر برلین به جا گذاشته، هر چه باشند، حالا این فرودگاه مشکلاتی را برای این شهر به وجود آورده که باید حل شوند: تعداد افرادی که از پروازهای تمپلهوف استفاده می‌کنند خیلی کم شده و به همین خاطر سالانه بیشتر از 10 میلیون یورو به شهر برلین ضرر وارد می‌شود؛ دورتادور تمپلهوف هم پر شده از خانه‌های مسکونی و پروازهای این فرودگاه برای ساکنان این منطقه پر جمعیت، مزاحمت ایجاد می‌کند. برای همین هم بالاخره مسئولان شهر تصمیم گرفتند این فرودگاه را ببندند و فرودگاه دیگری را جایگزین آن کنند.  فرودگاه جدید، فرودگاهی بین‌المللی است و «براندنبورگ» نام دارد، ساخت آن شروع شده و قرار است سال 2011 افتتاح شود.

کد خبر 69180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز