مهمانی ده کیلومتری در خیابان ولی عصر (عج) در روز عید غدیر که با استقبال گسترده همراه شد همچنان با واکنش هایی همراه است.

مهمانی غدیر

محسن رستگار در یادداشتی در این رابطه به تحلیل این برنامه پرداخت که در ادامه می خوانید:

1-    تقویت و گسترش ابعاد مناسکی دین با حفظ سنت های رایج

برنامه مهمونی ده کیلومتری در غروب عید غدیر نه تنها سنت  رایج جشن های غدیر را تعطیل نکرد بلکه  ضمن حفظ سنت های رایج در شب و روز غدیر( نظیر برگزاری مراسم های مساجد و جشن های خیابانی هر ساله) وجه  بی نظیری از تقویت شعائر و مناسک را شکل داد. بعبارت ساده تر، برنامه دیروز به دنبال حذف و طر مراسم های کوچک و خرد نبود بلکه نوعی همزیستی و تقویت برگزاری مناسک عید غدیر در ابعاد وسیع را ایجاد کرد.

2-    نفی دو قطبی های کذاب فضای مجازی

ترکیب شرکت کنندگان در مراسم دیروز دو قطبی های کاذب نظیر حجاب- بی حجاب که در هفته های گذشته به دنبال قراردادن مردم در برابر یکدیگر بود را خنثی کرد. به بیان دیگر مراسم دیروز نشان داد هیچ گونه خصومت و دشمنی بین مردم نبوده و آنچه رخ داده برساخت فضای مجازی بوده است

3-    هم مردم هم حاکمیت 

برگزاری مراسم دیروز نوعی تمرین همکاری مردم و حاکمیت بود؛ به نحوی که هم دستگاه های حاکمیتی با کمک به برگزاری مراسم نقش تسهیلگری را بر عهده داشتند و هم مردم با برپایی موکب ها وجه مردمی و غیرحکومتی بودن مراسم را نشان دادند. استقبال طیف های مختلف مردم هم نشانه دیگر از این امر بود. 

4-    سانسور مراسم  از سوی دستگاه های رسانه ای بیگانه 

برگزاری کم نقص مراسم دیروز باعث شد تا رسانه های بیگانه که همواره به دنبال تبدیل هر نوع رویداد و مراسمی به شکاف اجتماعی و افزایش فاصله مردم با حاکمیت بودن، دچار نوعی انفعال و سردرگمی شده و با سانسور مطلق مراسم هیچ خبری ( اعم از خنثی یا منفی) ازمراسم منتشر نکرده اند.

کد خبر 691713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha