معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: طرح جمع‌آوری پسماند تر بر اساس روزهای زوج و فرد هفته، از سال‌های گذشته کارشناسی شده بود. در همین راستا تغییر زمان حمل پسماندهای تر از روزهای زوج و فرد تقویم به روزهای زوج و فرد هفته در ابتدا به شهروندان اطلاع‌رسانی و پس از شش ماه در محله‌های شهر اجرایی شد.

زباله

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی بقایی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: در فرهنگ تولید پسماند تر و نگهداشت آن ایرادهایی وجود دارد به این صورت که پسماندهای تر از تفاله‌های خشک تفکیک کامل نمی‌شود و ۳۰ درصد پسماندهای شهر اصفهان شیرابه است، در صورتی که باید برای حفظ شهر و سلامتی شهروندان اقدام جدی کرد.

او افزود: در نظرسنجی‌های انجام شده از شهروندان، تاریخ زوج و فرد تقویمی برای قرار دادن پسماند تر خارج از منزل در اذهان باقی نمی‌ماند و اگر به روزهای هفته تغییر پیدا کند، شهروندان بهتر زمان قراردادن پسماند تر خارج از منزل را به خاطر می‌سپارند و از سوی دیگر با توجه به اینکه پاکبانان شهرداری هر شب باید پسماندهای تر را جمع‌آوری می‌کردند و از هیچ‌گونه مرخصی و تعطیلی برخوردار نبودند، در طرح جمع‌آوری پسماند تر بر اساس روزهای زوج و فرد هفته، این حق برای آنها در نظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی علاوه بر روزهای فرد و زوج هفته، روزهای جمعه نیز پسماندهای تر در معابر اصلی و فرعی جمع‌آوری می‌شود، گفت: روزهای جمعه پسماندهای تر از درِ منازل جمع‌آوری نمی‌شود. در مواردی شاهد هستیم که شهروندان با این نگاه که مأموران حمل پسماند در هر ساعتی پسماندها را جمع‌آوری می‌کنند، در هر ساعت از شبانه‌روز پسماندهای خود را در گوشه کنار معابر فرعی و اصلی قرار می‌دهند که این اقدام موجب آزار و اذیت همسایگان و کسبه شده است.

بقایی با تاکید بر اینکه طرح جمع‌آوری پسماند تر بر اساس روزهای زوج و فرد هفته، از سال‌های گذشته کارشناسی شده بود، اما اجرای آن نیاز به زمان و برنامه‌ریزی دقیق داشت، ادامه داد: تغییر زمان حمل پسماندهای تر از روزهای زوج و فرد تقویم به روزهای زوج و فرد هفته در ابتدا به شهروندان اطلاع‌رسانی و پس از شش ماه در محله‌های شهر اجرایی شد.

وی با بیان اینکه این طرح از اول خرداد در سه محله شهر به صورت آزمایشی کلید خورد، گفت: بر پایه نظرسنجی‌ها، ۱۰ درصد از شهروندان اصفهانی روزهای جمع‌آوری پسماند تر بر اساس تقویم را فراموش می‌کردند و بر همین اساس روزهای زوج و فرد هفته مبنای جمع‌آوری شد و اکنون تمام شهروندان از تغییر تاریخ پسماندهای تر مطلع هستند.

خارج از زمان مقرر زباله بیرون بگذارید، جریمه می‌شوید

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: با اجرای این طرح به دنبال کم شدن شیرابه و استفاده از خشکاله هستیم که در مدت شش ماه باید این اقدام صورت بگیرد و با آموزش چهره به چهره و فرهنگ‌سازی شهروندان را ملزم به گذاشتن پسماند تر در تاریخ‌های معین کنیم و دیگر شاهد گذاشتن پسماند تر در روز جمعه در بیرون از منزل نباشیم.

او با بیان اینکه استفاده از قانون جریمه و برخورد با افرادی که خارج از زمان مقرر، پسماندهای تر را خارج از منزل قرار می‌دهند، لحاظ خواهد شد، اظهار کرد: روی کیسه پسماندهای تر که خارج از زمان مقرر بیرون از منزل قرار داده شود، برچسبی مبنی بر اینکه «امکان حمل آن در این ساعت نیست» نصب می‌شود.

بقایی گفت: اگر در حال حاضر بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن پسماند تر از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن آن در منزل شهروندان بوده است که به علت فراموشی آنها، دو تا سه روز در منازل باقی می‌مانده است. با تغییر زمان جمع‌آوری پسماندهای تر از روزهای زوج و فرد تقویم به روزهای زوج و فرد هفته، حجم پسماندهای تر ۲۰ درصد افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که در تاریخ تقویمی به علت فراموشی شهروندان، پسماندها در منزل بوده است.

منبع: ایمنا

کد خبر 691161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha