روسیه روز شنبه اعلام کرد نیروهایش عملیات نظامی در اوکراین را «همه مناطق عملیاتی» تشدید می‌کنند و همزمان موشک‌های روسی به چندین شهر در اوکراین اصابت کردند.

Ukraine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مقامات اوکراینی می‌گویند اصابت موشک‌های روسی در طول شب به شهرک چوهولف در منطقه خارکف در طول شب به کشته شدن سه نفر از جمله یک زن ۷۰ ساله و زخمی شدن سه نفر دیگر انجامیده است.

به گفته مقامات اوکراینی، به سمت جنوب نیز همچنین برخورد بیش از ۵۰ موشک «گراد» روسی به شهر نیکوپول در کرانه رود دنیپر به کشه شدن دو نفر که در زیر آوار یافت شدند، انجامید.

اوکراین می‌گوید دست کم ۴۰ نفر در چنین حملاتی به مناطق شهری در سه روز گذشته کشته شده‌اند. روسیه می‌گوید به اهداف نظامی حمله کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به واحدهای نظامی دستور داد عملیات‌شان را برای پیشگیری از حملات ارتش اوکراین به اوکراین شرقی و سایر مناطق تصرف‌شده بوسیله روسیه که تشدید کنند.

وادیم سکیبیتسکی، سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین گفت: «روشن است که آماده‌سازی برای مرحله بعد تهاجم در حال انجام است» و افزود که گلوله‌باران روس‌ها در کل طول خط مقدم و استفاده فعال از بالگرهای تهاجمی در جریان است.

اصاویری از شویگو که متحد نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است، با لباس نظامی در پست فرماندهی در وزارت دفاع بوسیله تلویزیون Zvezda نشان داده شد که او را در حال شنیدن گزارش‌ها درباره جنگ و اهدای مدال‌های «ستاره طلایی» برای دلاوری به دو ژنرال نشان می‌داد.

به نظر می‌رسد اظهارات شویگو پاسخی مستقیم به آنچه کی‌یف رشته‌ای از حملات موفق به ۳۰ مرکز تدارکات و مهمات روسیه توصیف کرده است، باشد که با استفاده از چندین سیستم راکت‌انداز چندگانه فرستاده شده بوسیله غرب انجام شده است.

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین روز جمعه گفت که این حملات باعث اختلال در خطوط تدارکات روسیه شده و توانایی تهاجمی روسیه را به طور قابل‌توجهی کاهش داده است.

ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد ظاهرا روسیه مشغول گروه‌بندی دوباره واحدها برای حمله به سوی اسلویانسک، شهری مهم از لحاظ نمادین باشد که اوکراین در منطقه دونتسک در کنترل دارد.

جنگ فرسایشی

 با اینکه کانون نبرد به منطقه شرقی دونباس در اوکراین منتقل شده است، نیروهای روسیه به حمله به شهرها در مناطق دیگر این کشور با موشک و راکت که به طور فزاینده‌ای به صورت یک جنگ فرسایشی درآمده است، ادامه داده‌اند.

در یکی از حملات اخیر که واکنش خشمگینانه اوکراین و متحدان غربی‌اش را به دنبال داشت، موشک‌های هدایت‌شونده «کالیبر» روسی روز پنجشنبه به یک ساختمان اداری در  وینتسیا، شهری با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب غرب کی‌یف اصابت کردند.

کی‌یف اعلام کرد که این حمله به کشته شدن ۲۳ نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر انجامیده است. در میان کشته‌شدگان جنازه یک دختر چهار ساله مبتلا به نشانگان داون به نام لیزا در زیر آوار در نزدیکی یک کالسکه بچه یافته شد و تصویر او در اینترنت فراگیر شد.

وزارت دفاع روسیه گفته است که حمله به وینیتسیا در جهیت ساختمانی بوده است که افسران ارشد نیروهای مسلح اوکرانی در آن با تامین‌کنندگان خارجی سلاح ملاقات می‌کردند.

موشک‌های روسی همچنین در اواخر روز جمعه به شهر دنیپر در حدود ۱۲۰ کیلومتری شمال نیکوپول، اصابت کردند و به گفته مقامات محلی باعث کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۱۵ نفر شدند. در این حمله یک کارخانه صنعتی و یک خیابان شلوغ مجاور آن هدف قرار گرفتند.

اختلاف در گروه بیست (G20)

جنگ اوکراین به موضوع اصلی وزیران دارایی کشورهای گروه بیست در اندونزی بدل شد. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت اختلافات بر سر این منازعه مانع از آن شد که وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی یک یادداشت تفاهم رسمی صادر کنند، اما آنها توافق کردند که لازم است به موضوع بدتر شدن بحران امنیت غذایی پرداخته شود.

یلن گفت: «دوران چالش‌آفرینی است، چرا که روسیه عضوی از گروه بیشت است و با بقیه ما درباره چگونگی توصیف جنگ موافقت ندارد.»

کشورها یغربی تحریم‌های سختی را بر ضد روسیه وضع کرده‌اند و این کشور را به انجام جنایات جنگی در اوکراین متهم کرده‌اند که روسیه ارتکاب آنها را انکار می‌کند. کشورهای دیگر گروه بیست از جمله چین، هند و ِآفریقای جنوبی خویشتنداری بیشتری در پاسخ‌شان به این بحران نشان داده‌اند.

یکی از پیامدهای جنگ اوکراین به جلسه کشورهای گروه بیست راه یافت، موضوع جلوگیری از صادارات غلات اوکراین بود که باعث هشدار در این باره شد که میلیون‌ها نفر در کشورهای فقیرتر به این علت ممکن است در معرض خطر قحطی قرار بگیرند.

با وجود ادامه خونریزی، هم روسیه و هم اوکراین از پیشرفت در توافق برای برداشته شدن محاصره و باز شدن دوباره راه صادرات غلات در گفتگوهای اخیر خبر داده‌اند که با میانجی‌گری ترکیه در حال انجام است و ترکیه گفته است که توافقی در این زمینه ممکن است در هفته آینده امضا شود.

کد خبر 691060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha