وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به اینکه پوشش ایرانیان در طول تاریخ هنرمندانه بوده، گفت: در پی تحمیل نوع خاصی از لباس و پوشش برای جامعه عفیف ایرانی نیستیم.

محمدمهدی اسماعیلی

به گزارش همشهری آنلاین، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بر لزوم محترم شمردن تنوع‌ اجتماعی در حوزه مد و لباس تأکید و تصریح کرد: نگاه ما در موضوع مد و لباس به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ عمومی است و در این راستا به تمام تنوع‌های اجتماعی احترام می‌گذاریم، به‌دنبال تحمیل نوع خاصی از لباس و پوشش نیستیم و تمام تفاوت‌ها را به رسمیت می‌شناسیم.

اسماعیلی در ادامه افزود: عرصه مد و لباس، یکی از سرفصل‌های مهم کاری در حوزه فرهنگ‌عمومی‌ بوده آن هم در حالی که  تاریخ فرهنگ و هنر ایران در این حوزه بسیار تابناک است و ویژگی‌های تمدنی ایران حکایت از تنوع در پوشش مردمان این سرزمین دارد که اکنون به یک هویت بزرگ و واحد در قامت تمدن باشکوه ایرانی اسلامی با شاخصه همراهی پوشش و هنر همراه شده است.

او با تأکید بر اینکه  پوشش همواره جزء هویت تاریخی مردم سرزمین ما است، اذعان داشت: در تمام آثار تاریخی ایران که در موزه‌ها و ابنیه‌های تاریخی قابل مشاهده است، قبل از ورود اسلام به ایران نیز، گوهر عفاف و پوشش می‌درخشد و در این بین پوشش بخشی از هویت تاریخی ماست که همواره به آن افتخار می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به جریان هجمه فرهنگی به جهان اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین سرفصل‌ها، تلاش برای هویت‌زدایی از این نقطه تاریخی و ایران اسلامی است، آنها به دنبال هویت زدایی هستند که این هویت‌زدایی با مقاومت فرهنگی در این منطقه و کشورمان روبه‌رو می‌شود.

او بیان کرد: برخی در تلاش‌اند تا نشان دهند تقابلی میان عفاف، پوشش، موفقیت و فعالیت در جامعه برای زنان وجود دارد. آن‌ها در تلاش‌اند تا با دوگانه‌سازی برای زنان و دختران ایرانی نشان دهند که اگر پوشش دارند، به‌معنی حضور نداشتن آن‌ها در مناسبات اجتماعی و دینی است حال آنکه زنان ایرانی در تمام عرصه‌ها درخشیدند و ما این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد.

اسماعیلی به تلاش‌های به انجام رسیده در سایر ادوار برگزاری جشنواره مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: در این دوره تلاش می‌شود با کمک صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات و وام‌های ارزان‌قیمت چهاردرصدی، ایده‌ها در دسترس عموم قرار گیرد.

او با تأکید بر اینکه ایده‌ها و کارهای خلاقانه نباید در حد جشنواره باقی بماند، اظهار داشت: اینها باید به زندگی اجتماعی سوق پیدا کند، به تولیدات انبوه تبدیل شده و به مغازه‌ها و بازارها راه یابند که در این بین این مسئله اثبات شده که هرگاه حاکمیت در امر نظارت و تسهیل در امور به نحو شایسته عمل کرده، مردم استقبال کرده‌اند.

اسماعیلی افزود: از این پس قصد داریم در کارگروه ساماندهی مد و لباس و حوزه فعالیت مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها، با دقت به دنبال نمونه سازی آثار برتر حوزه فاخر مد و لباس باشیم که البته نباید در این جریان با تمرکز بر تهران حرکت کنیم زیرا ایران با تنوع قومی و زبانی، رنگین کمان زیبایی است که همه فعالانش زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گرد هم آمده‌اند و مأموریت اصلی مدیران ما ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است.

کد خبر 691057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 28
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    18 7
    زیرا ایران با تنوع قومی و زبانی، رنگین کمان زیبایی است که همه فعالانش زیر چتر نظام جمهوری اسلامی گرد هم آمده‌اند و مأموریت اصلی مدیران ما ادامه این مسیر و تحقق عدالت فرهنگی است. عدالت فرهنگی با آموزش زبان مادری در مدرسه و دانشگاه برقرارمی شود.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      8 68
      این تفاوتها برای عصر قبل از اسلام است. در اسلام پوشش کامل و بدون جلب توجه واجب است و همه مردان و مخصوصا زنان مسلم و مسلمه باید این نوع پوشش را رعایت کنند. لذا مردم ایران هم یکپارچه پوشش اسلامی را انتخاب کرده و پوشش های ماقبل اسلام تقریبا حذف شده است و کسی رغبتی بدان ندارد.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      19 10
      ۱۴:۴۹ در کابل قیمت پارچه چه خبر ؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    50 10
    دمتگرم این شد ی چیزی کسی نباید بگه ک من چی بپوشم یا کسایی مثل من.هررکس ی سری داره و ی عقلی.افرین اقای وزیر امیدوارم این حرفتون واقعا عملی بشه کامل ک ب دختر کسی تو خیابون ب خاطر حجاب نداشتن بی حرمتی نشه
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      25 51
      دوست من بد حجابی یه حدی داره من به عنوان یه دختر بعضی وقتا واقعا از پوشش بعضی از خانم ها خجالت میکشم بعضی از خانم ها واقعا بد لباس شدن ورفتارشون هم غیرقابل قبول وخجال اوره
  • سینا IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    16 6
    نبایدم باشید
  • محبوبه دلپسند IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    29 8
    فقط آدم باید جوری لباس بپوشه که زبانزد خاص عام نشه معمولی باشه ازهمه بهتره
  • ناشناس IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    13 11
    درود وهزاران درود بر وزیر فهیم ، مدیر و انقلابی که با حرفها و نظرات پخته ودرست ان‌شاالله وضعیت حجاب و عفاف را مطابق فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی حتی الگوی جهان اسلام خواهدند کرد بهتر است با نظرات سنجیده و دقیق مردم را به اجرای الگوههای فاخر ایرانی اسلامی ترغیب کنیم و خدای نکرده موجب لجبازی جوانان نشویم آقای وزیر درود برشما لطفا دستور فرمایید الگوهای فاخر در استان‌ها شناسایی و یا حتی طراحی شوند
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    7 11
    لباس باید سنگین و رنگی با تمام اقوام ایرانی در بپوشند
  • FR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    10 5
    آره حرف حساب زدی آقای وزیر کسی حق نداره تو پوشش کسی دخالت کنه هر کسی هر جوری دلش بخواد لباس می‌پوشه جلوی نسل جدید رو نمیشه گرفت باید با زمانه پیش رفت که بشود حکمرانی کرد
  • ناشناس IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 9
    البته بهتربود بگی چون از بی عرضگی خودمون بوده حالا دیگه نمی‌تونیم در پوشش مردم دخالت کنیم.
  • ناصر IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    4 7
    این حرف شما یعنی آزادی در پوشش، دقیقا به چنین مطلبی اعتقاد دارید، ولی وای به حال شما که سوراخ دعا را گم کردید
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    5 8
    انگار مردان ایرانی غیرت را بوسیدند وگذاشتن کنار من بعنوان زن ومادر ایرانی که مانتویی هستم هیچوقت دوست ندارم به دخترم نگاه جنسی شود انقدر شل حجابی شده که فساد جنسی هم در مکان های عمومی علنی شده بچه های ما هم الگو شان شده این بد حجابان اینستگرام و بازیگران
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    8 4
    البته فقط در حد حرف است. عمل چیز دیگریست.