چهارمین جمعه تیرماه ۱۴۰۱ برخی از گالری‌های پایتخت برنامه گشایش نمایشگاه‌های آثار تجسمی هنرمندان خلاق کشور را دارند که نمایشگاه «ببر» و تازه‌ترین نقاشی‌های «علی فرامرزی» یکی از جذاب‌ترین آنهاست.

اثر حجمی علی فرامری

علی خوشتراش- همشهری آنلاین: در میان نمایشگاه‌های قابل افتتاح در ۲۴ تیرماه نمایشگاه‌ گروهی «ببر» مورد توجه بیشتر علاقه‌مندان هنرهای تجسمی قرار گرفته که بهانه به وجود آمدن این رویداد فرهنگی، یکی از جانوران درحال انقراض حیات وحش و نماد سال ۱۴۰۱ است. این نمایشگاه ساعت ۱۷ الی ۲۱ در گالری شکوه افتتاح می‌شود.

ببر به عنوان‌ حیوان سال ۱۴۰۱ در آثار هنرمندان این‌ نمایشگاه بازنمایی شده است و این مساله بهانه‌ای برای جمع‌آوری این‌ مجموعه بود. نمایشگاه گروهی «ببر» تا ۱۰ مردادماه ادامه دارد.

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر نمایشگاه گروهی ببر

هنرمندان حاضر در این‌ نمایشگاه عبارتند از سارا آزموده، امیر اصغرزاده، طاهره صمدی طاری، امیر حسین امیرجلالی، بهنوش فروتن، عبدی اسبقی، سوگول امیاری، صفا امیر مقدم، نیلوفر اسکندریان، شیرین بابازاده، هومن بیات، زهرا پرکاره، ابراهیم برفرازی، کامبیز حضرت پور، آداک جمشیدزاده، آیدین قشلاقی، شیرین بابازاده، پرستو حسنی، سید رضا حسینی، علی خالق، نازنین رجب دوست، فرامرز خانی، رضا رحیمی لسکو، رضا رازقندی، نرگس سلیمانزاده، محمود سمندریان، مهدی سدیفی، یزدان سعدی، پردیس شفیعیون، سامیه صادقی، پردیس طبسی زاده، زهرا صدری، رضا علیزاده، امیررضا فقیهی، دلارام قایمی، پرویز معزز، عدنان مصلایی، پارمیس طبسی نژاد، عنایت الله نظری نوری، بهمن نیکو، احد وطنی، حسین هادی پور بروجنی و سهیل هاشمی.

علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه به جز پنجشنبه‌ها برای بازدید از این‌ نمایشگاه به نشانی تهران، فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ مراجعه کنند.

شبه خاطرات در ثالث

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر نمایشگاه شبه خاطرات

نمایشگاه نقاشی‌های امیر سقراطی هم ۲۴ تیرماه در گالری «ثالث» واقع در خیابان کیم‌خان‌زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ افتتاح می‌شود و تا پنجم مرداد برقرار خواهد بود. افتتاحیه این نمایشگاه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ خواهد بود و بازدید روزانه آن در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۲ است. همچنین بازدید از این نمایشگاه در روز اختتامیه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ خواهد بود.

از منظر مواجه با تجربه گری در گالری «الا»

نمایشگاه گروهی طراحی، نقاشی از «منظر مواجه با تجربه گری»  نیز جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در گالری «الا» ولیعصر، بالاتر از پارک ملت، روبه‌روی جام جم، نبش کوی طاهری، شماره ۲۷۰۱، طبقه اول برپا خواهد شد و   تا یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. این گالری روزهای دوشنبه تعطیل  و در باقی روزها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

 نمایشگاه انفرادی خداداد صیدی در «سو»

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر نمایشگاه انفرادی خداداد صیدی

نمایشگاه انفرادی خداداد صیدی هم از دیگر رویدادهای هنری است که در ۲۴  در گالری «سو»   به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه است خیابان پورموسی، شماره ۳۰ افتتاح می‌شود و تا ۱۰ مرداد ادامه دارد. ساعات کارافتتاحیه هم ساهت ۱۶ تا ۲۰ و شنبه‌ها نیز روز تعطیلی این گالری است.

واگیره در شلمان

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر نمایشگاه واگیره

«واگیره» نام نمایشگاه گروهی تصویرسازی است که در گالری شلمان به نشانی تهران، میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷  نیز افتتاح می‌شود است. این نمایشگاه که تا تاریخ سوم مرداد ماه ادامه دارد، همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان است.

من ناتمام در گلستان

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر من ناتمام

نمایشگاه انفرادی «من ناتمام» که به نمایش آثار متین محقق اختصاص دارد، نیز در ۲۴ تیرماه در گالری گلستان به نشانی تهران، خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴  افتتاح می‌شود. این نمایشگاه که تا تاریخ پنجم مرداد ماه ادامه دارد، همه روزه به جز روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

تزکیه در نگارخانه لاله

نمایشگاه گروهی تصویرسازی هنرمندان معاصر ایران «تزکیه» در نگارخانه لاله برگزار می‌شود. این نمایشگاه حاصل تلاش جمعی از هنرمندان معاصر ایران است که با رویکرد تصویرسازی گردآوری و انتخاب شده است، در این نمایشگاه سعی در نمایش و بررسی تکنیک‌های مختلف تصویرسازی بوده که کنکاشی در رسیدن به ساختار تصویری و بیان دغدغه‌های درونی هنرمندان تصویرگر بوده است.

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر نمایشگاه تزکیه

شیما ادیب‌زاده، سعید امکانی، رویا بیژنی، مانی تذهیبی، مژگان حاجی محمدی، محمد مهدی حیدری، مصطفی خزایی، مارال دهقانی، مهشید راقمی، ایلگار رحیمی، مهرنوش ستوده، محمد علی سعیدی، سید حسام الدین طباطبایی، کمال طباطبایی، عاطفه فتوحی، آسیه گونه‌زاده، سحرالهی، زهرا مداح، ‌امیر مفتون، اکبر نیکان پور و مرتضی یزدانی هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند.

آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ تا ۱۹ با حضور هنرمندان و دوستداران هنر در نگارخانه لاله برگزار می‌شود و نمایشگاه تا ۲ مرداد ماه ۱۴۰۱از ساعت ۹ تا ۱۸ و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۳ جز روزهای تعطیل دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید و خرید آثار به نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.

«تن‌زار» در گالری نگر

اولین نمایشگاه انفرادی «پانته‌آ بیات مختاری» در گالری «نگر» با عنوان «تن‌زار» جمعه ۲۴ تیرماه افتتاح می‌شود. پانته‌آ بیات مختاری، نقاش، طراح و مجسمه ساز، رشته مهندسی کشاورزی را در دانشگاه تهران خوانده و به صورت آزاد هنر را نزد احمد وکیلی آموخته است. بیات تاکنون در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی چاپ دستی، طراحی و حجم و نقاشی شرکت کرده و برنده جایزه نخست جوانان بینال طراحی موزه هنرهای معاصر و گالری آنلاین آمریکا در میکس مدیا و برگزیده آرت فستیوال تهران است.

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر نمایشگاه تن زار

«تن‌زار» اولین نمایشگاه انفرادی اوست که به کیوریتوری سجاد باغبان ماهر، استادیار دانشگاه هنر اصفهان در نگارخانه نگر برگزار می‌شود. سجاد باغبان دکترای تاریخ هنر با گرایش نقاشی نوگرای ایران دارد و استادیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان است و همچنین به پژوهش و تدریس درباره نقاشی معاصر ایران اشتغال دارد.

 این نمایشگاه جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱، از ساعت ۱۶ تا ۲۱ و تا ۴ مردادماه از ساعت ۱۳ تا ۲۱ در نگارخانه نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول برپاست.

«هجوم ۲» در گالری هدایت

تازه‌ترین نقاشی‌های «علی فرامرزی» هم  عصر جمعه ۲۴ تیر در گالری هدایت به تماشا درمی‌آید. «هجوم ۲» عنوان این مجموعه است که در آن طراحی، نقاشی و حجم‌هایی با موضوع گسترش کویر و تسخیر حیات توسط خشکی ارائه می‌شود. مجموعه‌ای از تابلوهای رنگی و حجم نقاشی‌هایی که هجوم کویر به طبیعت و زندگی بشری و درختانی که به خشکی دچار می‌شوند را بازتاب می‌دهند.

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
علی فرامرزی نقاش

 علی فرامرزی درسال ۱۳۲۹ در محله امام‌زاده یحیای تهران به دنیا آمده است. در دوره دبیرستان برای مدتی به کلاس‌های جعفر پتگر رفت و پس از آن با نامی پتگر آشنا شد که به دوستی طولانی تبدیل شد، در سال ۱۳۵۵ موفق به اخذ جایزه در کاخ نیاوران شد و نخستین نمایش گروهی خود را برگزار کرد. پس از انقلاب در موزه هنرهای معاصر تهران تابلوی اختناق دوسر را در ابعاد بزرگ ۶ متر در ۸ متر به صورت ورک شاپ اجرا کرد.

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
پوستر نمایشگاه علی فرامرزی

او در سال ۱۳۵۸ موفق به کسب بورس از آکادمی رم شد که به خاطر شروع جنگ تحمیلی نتوانست از آن استفاده کند؛ فرامرزی نخستین نمایشگاه انفرادی خود را درسال ۱۳۶۷ در موزه هنرهای معاصر تهران برپا کرد. او همزمان کلاس‌های آموزش نقاشی خود را تأسیس کرد که تا سال ۱۳۹۹ ادامه داشت. نمایشگاه هجوم ۲ تا ۲۱ مرداد در گالری هدایت به نشانی تهران، خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، کوچه ششم، پلاک ۱۵ به تماشاست.

مکث

عکس‌ «پارامونت» و رونمایی از «ایران کوچک من، شیراز» در گالری آبان شهر شیراز

نمایشگاه عکس‌ مجید بازایی عکاس شیرازی با عنوان «پارامونت» همراه با رونمایی از اولین کتاب آثار عکس این هنرمند با نام «ایران کوچک من، شیراز» ساعت ۱۸ جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ در گالری آبان شیراز افتتاح می‌شود. ۱۴ قطعه عکس این نمایشگاه و ۵۰ عکس منتشر شده در کتاب «ایران کوچک من، شیراز»، همگی در ژانر  عکاسی خیابانی هستند که برای اولین بار از این هنرمند به نمایش گذاشته می‌شوند.

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
نمایشگاه عکس‌ مجید بازایی عکاس شیرازی

مجید بازایی، سال‌هاست در زمینه‌ عکاسی خیابانی فعالیت دارد و در چندین نمایشگاه گروهی عکس در کشورهای ایتالیا، اسکاتلند و یونان هم حضور داشته است. بازایی در سال ۱۳۹۸ به همراه چند عکاس دیگر، نمایشگاه گروهی «لحظه نامیرا» را در شیراز برگزار کرد. علاقمندان به بازدید از این نمایشگاه عکس می توانند هر روز تا پنجشنبه ۳۰ تیر صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به گالری آبان واقع در شیراز، خیابان عفیف آباد، حدفاصل کوچه ۱۸ و ۲۰ مراجعه کنند.

مکث

مرور خاطرات زنده‌یاد ثابتی مطلق در خانه هنرمندان ایران

تماشای ببرها روی بوم و تازه‌های علی فرامرزی  | گالری گردی چهارمین جمعه تیرماه در پایتخت
زنده‌یاد همایون ثابتی مطلق هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز

نخستین مراسم سالگرد درگذشت زنده‌یاد همایون ثابتی مطلق هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت هم  امروز پنج شنبه ۲۳ تیر در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود، جمعی از دوستان همایون ثابتی مطلق و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی به بیان خاطراتی از این هنرمند می‌پردازند.

همایون ثابتی مطلق نقاش و مجسمه‌ساز پیشکسوت ۲۵ تیر سال ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دارفانی را وداع گفت. مرحوم ثابتی مطلق متولد ۱۳۴۲ تهران و دارای مدرک فوق لیسانس نقاشی دانشگاه هنر تهران  و مدرس دانشگاه هنر، دانشکده هنر و معماری، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع، هنرستان هنرهای زیبا و همچنین مؤسس و مدیر مسئول آموزشگاه هنرهای زیبا با درجه یک هنری بود.

این هنرمند فقید عضو پیوسته انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران و عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز بود. مهم‌ترین اثر شاخص وی مجسمه «گل‌ها» واقع در پارک ملت است که محصول اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی بوده، همچنین اثر دیگری با الهام از همان اثر «گل‌ها» در برج میلاد تهران نیز جانمایی شده است.

کد خبر 690428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha