حتما شما هم تا به حال از ضعیف بودن سیستم امنیتی خودروهای تولید داخل شنیده اید و ویدئوهایی را که نشان می دهد سارقان در چند ثانیه و به راحتی قفل درهای خودرو را باز می کنند، دیده‌اید. اصلا محال است خودرویی بخرید و همان ابتدا به فکر تقویت سیستم امنیت و نصب دزدگیر روی آن نباشید.

سرقت خودرو

به گزارش همشهری‌آنلاین، متاسفانه در خودروهایی مثل پراید، پژو ۲۰۶ و به طور کلی ماشین‌های ایرانی، سطح امنیت بسیار پایین است و آن ها را می توان از جمله بی دفاع ترینِ خودروها در مقابل سارقان دانست. روز گذشته هم ویدئویی منتشر شد که سر دسته یک باند سرقت خودرو بعد از دستگیری به مردم توصیه می کند برای این که ماشین شان دزدیده نشود، شب‌ها در ماشین بخوابند! با این حال کشورهای پیشرفته با استفاده از فناوری و با رفع نواقص امنیتی خودروها سعی در ارائه خودرویی با ایمنی مطلوب دارند. در این مطلب می خواهیم ضمن بررسی نقاط ضعف برخی از خودروهای تولید داخل که سال هاست وجود دارد و باعث شده سارقان از همان ضعف ها سوء استفاده کنند و خودرو را به سرقت ببرند و  از آخرین فناوری هایی که خودروسازان جهان برای تقویت سیستم ایمنی روی خودرو به کار گرفته اند، بنویسیم.
 
آخرین فناوری های ضد سرقت

هر چند به روزترین خودروها هم از دست سارقان در امان نیستند و ممکن است سرقت شوند اما شرکت های خودروسازی جهان سعی کردند با رفع نواقصی که به دست آورده اند خودروی ایمن تری را در اختیار مشتریان شان قرار دهند که دغدغه به سرقت رفتن خودرو را برای مالک خودرو کم و کمتر کنند. با این حال، کارینو در گزارشی نوشته که FBI اعلام کرده است که  به طور میانگین در هر ۲۳ ثانیه یک خودرو در آمریکا به سرقت می رود. با این حال بیشتر خودروهای پیشرفته جهان به جدیدترین سیستم های جلوگیری از سرقت مجهز هستند که به آن ها می پردازیم.

حذف استارت مکانیکی

یکی از مهم ترین دلایلی که خودرو به سرقت می رود داشتن استارت های مکانیکی در خودروست. یعنی سارق وقتی بتواند به داخل خودرو وارد شود از طریق سیم هایی که به پشت سوئیچ آمده می تواند خودرو را روشن کند. همین اتفاق در ابتدا باعث ساخت سوئیچ های مجهز به ایمبولایزر و بعد هم حذف استارت مکانیکی و دیجیتالی شدن سیستم استارت شد. تا زمانی که کلید دیجیتال به رابط دستگاه متصل نشود، سیستم مرکزی به هیچ عنوان توانایی فعال شدن را ندارد و این امر باعث می شود خودرو تحت هیچ شرایطی از داخل توسط افراد دیگر روشن نشود. این سیستم تنها با کلید دیجیتالی اختصاصی اش قادر به فعال سازی است، این سیستم به لحاظ هک دیجیتال بسیار قوی عمل می کند.

سیستم هشدار شخصی

تا پیش از این دزدگیر خودروهای پیشرفته جهان هم مثل دزدگیرهای ما برای اعلام خطر شروع به آژیر کشیدن می کردند اما از آن جایی که دیگر کسی به آژیرها توجه نمی کرد آمار سرقت ها روز به روز بالاتر می رفت تا این که خودروسازها برای این مشکل چاره ای اندیشیدند و روی خودروها سیستمی نصب کردند که به جای آژیر، هشداری مستقیم به تلفن همراه مالک خودرو ارسال می کردند. مزیت این سیستم این است که حتی اگر دور از خودرو باشید، متوجه خطری که امنیت خودرو را تهدید می کند، خواهید شد و به پلیس اطلاع خواهید داد.

سیستم بی حرکت کننده خودرو

یکی دیگر از سیستم هایی که خودروسازهای جهان برای کاهش احتمال سرقت خودروها به کار برده اند سیستم بی حرکت کننده خودروست. طبق گزارش ها این سیستم از مؤثرترین سیستم های امنیت خودروست. کارکرد آن به این گونه است که به محض اطلاع از به سرقت رفتن خودرو می توانید مانع حرکت خودرو شوید و سارق دیگر نمی تواند خودرو را جا به جا کند. البته گفته شده این سیستم امنیتی روی همه خودروها نصب نیست ولی در صورتی که این سیستم روی خودرویی نصب باشد از تخفیف چشمگیری در هزینه بیمه نامه بهره مند می شود.

سیستم ردیابی

سیستم ردیابی یکی دیگر از فناوری هایی است که برای امنیت خودرو استفاده می شود. البته این فناوری در کشور ما هم موجود است و اگر کسی بخواهد از آن استفاده کند باید هزینه ای جدا پرداخت کند تا روی خودرواش نصب شود و از امکاناتش استفاده کند این در حالی است که هم اکنون این سیستم در بیشتر خودروسازی های جهان روی خودرو نصب می شود. ردیاب خودرو دستگاهی کوچک است که از طریق ارتباطات ماهواره‌ای، موقعیت وسیله نقلیه را شناسایی می‌کند. این دستگاه می‌تواند اطلاعاتی درخصوص سرعت و جهت حرکت ماشین به دست آورد و در اختیار مالک آن بگذارد. این قابلیت در جی پی اس ها باعث می شود در صورتی که خودروی تان به سرقت رفته باشد از جایی که قرار دارد مطلع شوید و به پلیس اطلاع دهید.


خودروهای داخلی ۲۰ سال بدون تغییر
بد نیست بدانید که پراید، پژو ۲۰۶، پژو پارس و چند خودروی تولید داخل دیگر از محبوب ترین خودروها برای سارقان هستند که به راحتی قفل درهای آن ها باز می شوند. باشگاه خبرنگاران به نقل از یک افسر مجرب پلیس آگاهی در حوزه سرقت خودرو نوشته است که ایمنی انواع مدل‌های پژو از سال ۱۳۸۰ تاکنون تغییری نداشته این یعنی بیش از ۲۰ سال است که سیستم ایمنی خودروها به روزرسانی نشده است. اگر پژو ۲۰۶ داشته باشید حتما از ضعیف بودن بازوی درها که به راحتی خم می شود خبر دارید یا ایراد در طراحی قفل کاپوت که به چشم برهم زدنی باز می شود. در حالی که سال هاست این مشکلات در سیستم های امنیتی این خودرو وجود دارد، شاهد این مسئله هستیم که اقدامی برای رفع آن نمی شود و صاحبان خودروها بعد از تحویل گرفتن خودرو برای این که کامپیوتر و باتری خودرو از شر سارقان در امان باشد اقدام به نصب قفل کامپیوتر و قفل کاپوت می کنند و برای این که سارق درِ خودرو را کج نکند مجبور به تقویت بازوی درها می شوند. 

کد خبر 690359
منبع: خراسان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 0
    قفل پشت دستگیره خودرو
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 0
    چرا ایرانخودرو خودش این کارها را نمی کند؟ جی پی اس بگذارد. ایموبیلایزر. 4-5 میلیون اضافه بگیرد. در را تقویت کند. قفل در موتور بگذارد. و ای سی یو را در جعبه آهنی بگذارد یا مکانش را ببرد داخل زیر داشبورد مثلا.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    7 1
    منظورازخوابیدن درخودروچیست؟ یکبارسوالات راجواب بدهیدباعث سربلندی وافتخاراست منظورچه بودازاین خوابیدن
    • هموطن IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      2 1
      یه چیزی گفت مطالبش بگیره یه چهارتا پیام بذارند،اگه راست میگه ن دروغ خوب همین مشکلات را رسانه ای کنه متوجه صدا سیما و مسوولین نامسوول
    • ناشناس IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      من دیروز فیلمش رو دیدم. چند سارق خودرو رو دستیگر وردند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از یکی از دزدها پرسید مردم چیکار کنند که شما ماشینشون رو نزدید گفت که قفل فرمون و قفل پدال بزنند بعد خودش گفت قفل پدال به درد نمیخوره بعد گفت برای ایمنی بیشتر مردم تو ماشیناشون بخوابن.