خانواده، مدرسه، دانشگاه و تقریباً تمام بازار کالاهای فرهنگی به مواجهه عقلانی و متعهدانه با جریان‌های مد و پوشاک نیاز دارند. ولی متأسفانه به چند دلیل همچنان مانعی بزرگ در برابر چنین مواجهه عقلانی و متعهدانه وجود دارد.

جمیله علم الهدی

به گزارش همشهری آنلاین، جمیله علم‌الهدی استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید بهشتی و و رئیس ستاد تعلیم و تربیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در روزنامه ایران نوشت:

دست‌کم دو رویکرد اجتماعی و اخلاقی به موضوع مد وجود دارد:

در رویکرد اجتماعی که خود واژه مد و مدپوشی تخته‌بند آن هستند، معلوم و مبرهن است که مد ماهیت اجتماعی دارد و اقتضای این نوع ماهیت وابستگی به نهادهای اجتماعی است. از این رو مد و مدپوشی به همه یا برخی عناصرمهم در نهادهای اجتماعی از جمله اقتصاد، سیاست، فناوری، زبان، تاریخ و... حساس می‌باشد.

در رویکرد اخلاقی پوشش و از جمله مدپوشی به اصطلاح moral relevant یا moral based است یعنی به باورهای اخلاقی فرد به خودی خود یا فرد در مقام عضویت یک گروه وابسته می‌باشد. مدپوشی حتی در همین رویکرد اخلاقی متضمن جنبه‌هایی از اجتماعی شدگی است و معمولاً متناسب با برخی اصول جهانشمول و برخی عادات اخلاق محلی شکل می‌گیرد.

از این‌رو هر یک از ما به تجربه درمی‌یابیم که فارغ از رویکرد و مبانی مدپوشی، هم مدپوشی حکایتگر باورهای اخلاقی و دینی و خصوصیات روانی افراد است و هم مد و پوشاک مثل سایر رفتارها یک زبان غیرگفتاری است و در واقع دغدغه‌ها، ارزش‌ها، سلیقه‌ها، ملاحظات مالی و عمومی و استقلال اخلاقی و شرایط و طبقه اجتماعی افراد را بیان می‌کند.

معمولاً بحث مد و پوشاک به‌طور مستقیم یا به‌طور غیرمستقیم به مطالعات حوزه اخلاق گره می‌خورد که در رشته‌های فلسفه اخلاق و فلسفه و جامعه‌شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مثالی برای بحث‌های اخلاقی این است که مثلاً استدلال برای گزاره دروغ بد است به این ترتیب می‌شود که از نگاه اخلاق هنجاری فایده‌گرا دروغ بد است چون متضمن کاهش فایده و افزایش ضرر دیگران است. از منظر اخلاق وظیفه‌گرا دروغ بد است چون متضمن نفی فرمانی از فرمان‌های عقل خود بنیاد کانتی یا اصل جهانشمولی آن است. از منظر اخلاق خداباورانه دروغ بد است چون متضمن دشمنی با خداست. چالش مهم این عصر و در تمام جامعه‌ها برای مد و مدپوشی عرفی‌گرایی و دین‌گرایی است که در قالب چالش حجاب و بی‌حجابی ظهور گسترده‌ای پیدا کرده است. در سمت عرفی‌گرایی که نویسندگان و فعالان اجتماعی مخالف با سیاست دینی قرار می‌گیرند هر چند دین را به عنوان یک امر اجتماعی اثرگذار می‌بینند مفروضاتی وجود دارد.

استقلال انتولوژیک اخلاق از دین یعنی هر چند در دین باوران اخلاق به لحاظ روانشناختی بر علایق دینی استوار می‌شود ولی ابتنای وجودشناختی اخلاق بر دین ناموجه است چون به غلبه خواست الهی بر شهودات اخلاقی و بدیهیات اخلاقی ما منجر می‌شود و به پیروی کامل از همه فرامین الهی حتی مواردی که با فهم عرفی و عقل عرفی ما ناسازگار است منجر می‌شود. اغلب به کودک آزاری یا قتل یا مواردی از این قبیل اشاره می‌کنند.

دیالوگ شهودات اخلاقی با فهم روشمند و سازوار از دین یا متن مقدس جهت اعتبار بخشی به روایت ما یا برداشت ما از متن مقدس لازم می‌باشد. در اینجاست که دو شیوه در پیش می‌گیرند؛ یکی شیوه رابرت آدامز که بر پیروی از خدای مهربان تأکید دارد و دیگری شیوه جان رالز که بر موازنه متأملانه و واکاوی مبادی و مبانی شهودات اخلاقی تأکید دارد.

عدم تعین انتولوژیک ارزش‌های اخلاقی توسط خداوند که در واقع بر تفاوت در دو نوع الهیات یعنی خدای دئیستی یا نامتعین و غیرشخصی و خدای ادیان ابراهیمی یعنی شخص عالم قادر، صاحب اراده، صاحب جود و... تمرکز دارد. ضرورت سازگاری معرفت شناختی متن مقدس یا دین با امور جهانشمول (دستاوردهای بشر، حقوق بشر)

نتیجه خطرناک: اخلاق سکولار با فرامین خدا در دین همپوشی دارد. مثال: عدالت فعل خداست و متعلق آن نمی‌تواند با فهم عرفی از عدالت یا امر اخلاقی ناسازگار باشد (کودک آزاری یا قتل و...) و اگر سازگاری نداشته باشد (مثل حدود زنا، قصاص و...) بسته به مورد فرد خداباور باید تصمیم اخلاقی بگیرد و برای این کار لازم است شهودات اخلاق عرفی را با فرامین الهی به دیالوگ بگذارد.

برای واکاوی مبانی و مبادی شهودات اخلاقی که در نظریه «موازنه متأملانه جان رالز» ضرورت و اهمیت دارد ما به فهرستی از ارزش‌های جهانشمول اخلاق عرفی نیاز داریم تا بتوانیم با موقعیت خاصی که برای یک رفتار اخلاقی برای ما پیش می‌آید و با هرمنوتیک خاصی که در متن فرمان الهی به نحو روشمند و سازوار برقرار می‌کنیم به تصمیم اخلاقی دست پیدا کنیم. وفا، سپاس، بی‌آزاری، بهسازی خویشتن، عدالت مهربانی و کرامت انسان در زمره ارزش‌های جهانشمول و عرفی است که می‌تواند به‌طور اولیه یا در ترکیب با یکدیگر و اشتقاق ارزش‌های مشتق مبنای سازگاری یا اعتبار روایت‌ها یا برداشت‌های ما از دین یا کتاب مقدس باشد. البته این همه خاص فرد خداباور و متدین هست. فرد خداناباور چه؟ هیچی می‌تواند تابع عوامل روانی یا اجتماعی و تجربه‌های خود باشد، در هر صورت اگر خدا نباشد همه چیز مجاز است. (ایوان در رمان برادران کارامازوف، نوشته داستایوفسکی).

در رویکرد اجتماعی هرچند پوشش موضوع جذاب بسیاری از مطالعات تاریخی، جغرافیایی و باستان‌شناسی بوده و هست ولی مطالعات بسیار مهم و اساسی و آینده‌گرا و ناظر به عمل فرهنگی در حوزه مد و مدپوشی ذیل رویکرد اقتصادی و صنعتی توسعه یافته است. اینجاست که نوعی خلأ فرهنگی در سیاستگذاری آموزش و تحقیقات و همچنین در حوزه سیاستگذاری علم و فناوری پدید آمده است.

یکی از مفروضات شایع میان نخبگان، محققان و معلمان همین تصور غلط درباره رابطه یکسویه علم و فناوری با فرهنگ و جامعه است. هرچند دوران نسبتاً طولانی از مطالعات جامعه‌شناسی علم و فناوری می‌گذرد و در دانشگاه‌های ما تحقیقات خوبی در این زمینه شده ولی همچنان با یک خلأ نظری عمیق درباره تأثیرگذاری زیست‌بوم فرهنگی بر تحقیقات و فناوری همچنین بر آموزش و پژوهش‌های ناظر به آموزش و تربیت روبه‌رو هستیم. این خلأ نظری ما را با مشکلات عمیقی در حوزه سیاستگذاری عمومی و از جمله سیاستگذاری در حوزه مد و پوشاک روبه‌رو ساخته است.

سلطه رویکرد اقتصادی در مطالعات آینده نگر و ناظر به عمل بخشی به تاریخ استعمارزده علم و فناوری در ایران مربوط می‌شود و بخشی با غفلت از تحول بنیادین در برنامه‌های توسعه در ایران رابطه دارد. چالش بزرگ و مهم ساختار متکثر مراکز علمی و نهادهای تربیتی است. خانواده، مدرسه، دانشگاه و تقریباً تمام بازار کالاهای فرهنگی به مواجهه عقلانی و متعهدانه با جریان‌های مد و پوشاک نیاز دارند. ولی متأسفانه به چند دلیل همچنان مانعی بزرگ در برابر چنین مواجهه عقلانی و متعهدانه وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از: دانش ترجمه‌ای، شبه دانش‌های بازاری، فناوری‌های تربیتی غیر بومی و از همه مهمتر خلأ نظری، در شرایط بی‌مرزی حوزه فرهنگ و همچنین چالش بزرگ روزمرگی در فرایندها و تکثر ساختاری است که گرچه در دولت‌های پیشین هم بوده ولی در این دولت انباشته شده و به زایش نگرانی‌ها و افزایش دغدغه‌های فرهنگی در میان گروه‌های اجتماعی دامن می‌زند.

کد خبر 690160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 100
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    مثلا یک مسیحی ایرانی چرا باید حجاب اجباری که هیچ اعتقادی بهش ندارد را باید داشته باشد؟
    • احمد IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      29 87
      مثلا در کشور اسلامی زندگی میکنند و باید تابع قوانین کشوری باشند که در ان زندگی میکنند
    • رها IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      18 27
      مسیحی واقعی هم حجاب داشته . اما بعد دچار انحراف شد. الان ک بحث چادر نیس . بحث عفت و حیا هست. اکثرا مردم ک تو خیابون میبینیم بی حیا شدن بخدا
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      9 25
      اون وقت هر کی بی حجاب بیاد بیرون گیر بدهید می گه من اقلیت دینی ام و راهی هم برای اثباتش وجود ندارد در نتیجه همه باید حجاب داشته باشند و خیال راحت!
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      1 11
      هر کشوری با هر ادیانی پوشش مناسب به کشور خودشو داره و همچنین هر کشوری یه سری قانون برای ثبات نظم چه روحی و چه جسمی برای جامعش داره هر کسی با هر اعتقادی که وارد کشور میشه باید قانون اون کشور رو رعایت کنه حتی خود غربی ها هم زمان جنگ جهانی هم خانم هاشون پوشش کامل رو داشتن یه چیزی مثل چادر خب!این نشون میده که هر کشوری با هر اعتقادی باید یه سری قانون داشته باشه
    • مهیار GB ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      14 8
      به رها: حیا به حجاب نیست.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      7 5
      من ایرانی اگه برم اروپا مجبور به رعایت قوانینشون هستم یانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • یه نفر US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      1 0
      حجاب در همه ادیان الهی است ولی نوع لباس یا پوشش متفاوت است و برای بانوان و اقایان درنظر گرفته شده است. مسلما لباس و وضعیت حضور در یک محیط اجتماعی با محیط های دیگرفرق دارد البته فراموش نکنیم حجاب در اسلام برای حضور مرد و زن در جامعه تعریف شده است و این حجاب برای مرد بیشتر در حرمت نگاه کردن و در زن حرمت پوشش ظاهریست شاید دیده ها را باید شست ......
  • بازنشسته IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    27 7
    یعنی ایشان فقط درباره مد نظر خودرا ابراز میکنند؟ مملکت معضل و مشکل دیگری ندارد؟؟ تا حالا کجا تشریف داشتند؟؟خدا مارا نجات بدهد از اینهمه دلسوزی که خود سختی میکشند تا همه ایرانیان را به بزور هم شده به بهشت ببرند .
    • M IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      22 4
      کلی کشور دیگه ام هست که مسلمونن بی حجاب و با حجاب در کنار هم زندگی میکنن لازمم نیست اثبات کنن که دین و مذهبشون چیه
    • M IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      16 7
      قانون میتونه اشتباه باشه میتونه تصحیح بشه کلی قانون دیگه ام بوده که الان تغییر پیدا کرده قانون اشتباه باید تصحیح بشه وقتی اکثریت نظرشون مخالف این قانون دیگه به درد ما نمیخور. فساد هم ربطی به حجاب نداره. مالزی از پرجمعیت ترین کشورهای مسلمان دنیاست حجابش آزاده اما فساد کشور ما خیلی بیشتر از بعضی کشورهاست که حجاب داخلشه مثل اینکه داخل این جامعه زندگی نمیکنید خبر از میزان فساد و فقر ندارین
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      6 13
      الان اگه این مسئله حل نشه و مردم همه بی حجاب بشن بقیه مشکلات حل میشه و دیگه هیچ مشکلی وجود نداره؟؟ منطقیه به نظر شما؟؟ هر مشکلی جای خودش رو داره و ربطی هم به هم ندارن مگه قراره چون گرونی و مشکل هست دیگه همه بی حجاب بشن و کسی هم تذکر نده ???👀
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    11 58
    عالی بود مرحبا به این تجزیه وتحلیل
  • یار آقا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    25 45
    وقتی بحث از حجاب میشه فقط مخصوص زن یا مرد نیست.. بعدش هم فردی که وارد جامعه میشه باید از قانون اطاعت کنه داخل خونه حریم شخصی و کسی کاری نداره شما لخت باشین یا هر رفتاری بکنی ولی وقتی از خونه پاتون میزارین بیرون اونجا دیگه حریم مردمه و شما حق ندارین به مردم بی احترامی بکنین و با هر ریخت و قیافه ای بیاین بیرون.. و حرف بعدی اینکه علت این همه زندگی دختران و مادران عزیزی که از هم نابود میشه این هم تنوع و طلبی که داخل کوچه خیابان ریخته.. آه این همه مردم دامن گیر کسانی میشه که حریم یک دیگر را رعایت نمی کنه میشه. و عواقبش رو در زندگی های سستشون خواهند دید..
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    23 7
    کجای قرآن دستور چنین حجابی چادور داده شده است البته اگر تفسیر به رأی نمی کنید
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    23 6
    آیا دین خدا به وسیله شما ها حفظ می شود به وسیله انسان هایی که خود نیاز یاری دارند یا خود خدا
    • یار آقا IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      4 6
      در قرآن نیومده چادر گفته شده جلباب.. منظور روسرهای قواره بلندی بوده که سر گردن و تا نزدیکی زانو میومده جهت اطلاع شما
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    12 47
    این نظر شما کاملا درسته دوست عزیز فقط یه سوال پیش میاد کل جامعه ما رو هموطنان عزیز اقلیتها تشکیل می دهند .؟؟؟. پس باید یک برنامه درست و دقیق باشد که جلوی خیلی از بی بند و باریها در پوشش و مدل ها مو آرایش چه برای زنان و چه بسا مردان و جوونا گرفته بشه . مطمئن باشید خود هموطن اقلیت ما از پوشش افراطی ما مسلمونها به سطوح آمدند ‌. چون قطعا در کتب مقدس در مورد حد اقل حجاب برای زنان و مردان آمده . و همچنین برای کشور ها از لحاظ حکومتی هم شرایطی برای همه تعریف شده .
    • یار آقا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      8 40
      بله دوست عزیز درست میگین حجاب نه فقط مخصوص ما مسلمان ها نیست بیشتر کشور ها هم اگه به تاریخچه اونا نگاه کنید بحث از همین حجاب میشه. و پوشش خانم ها که رعایت می‌شده حتی از ما هم بیشتر . این حجاب نه فقط برای انسان بلکه خداوند این پوشش موجودات و در میوه هم قرار داده و میتونیم نشانه های قدرت و بزرگی پروردگار ببینیم. به طور مثال اگه شما یه موز در نظر گیرین تا وقتی داخل پوستش قرار داره عمر بیشتری داره و از صدمه دیدن تا حد زیادی درامان ولی ولی اگه همین رو محافظ یا همون پوستش برداریم میبینم بعد یک ساعت سیاه میشه بعد دوساعت قابل استفاده نیست حتی این لطف و رحمت خدا برای میوه های که پوست ظریفی هم داره وجود داره... حجاب نه فقط مختض پوشش بلکه مختص نگاه کردن های ما و طرز صحبت ما هم میشه. چه بسا همین لحن پیچ و تاب دار صحبت خواهران و وبرادران عزیز ما باعث وسوسه میشه.. . ان شا الله که بحق امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بتونیم قدرت امر به معروف و نهی از منکر را پیدا کنیم که در برخورد با شخصی که به حقمون بی احترامی میکنه بگیم به خاطر زندگی خودمون. کارشون غلطه.
    • یار آقا IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      2 5
      اگه بنا به حرف شما باشه پس پیامبر و امامان بی دلیل بودن چون خدا خودش می تونسته از دینش دفاع کنه.. یا اینکه نه برای هدایت مردم اومدن تا دین خدا پا برجا بمونه. هدف امام حسین علیه السلام از این خود گذشتگی چی بود.. نمی تونست با قوم ظالم پیمان ببنده و خودش و خانوادش رو نجات بده.. سرنوشت انسان ها به دست خودمون رقم می خوره یا می خوام تباه بشیم یا راه خدا را بگیریم و همان گونه که خدا فرمو ده اشرف مخلوقاتش باشیم.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      5 3
      آقا میخوای تو از حجاب دفاع نکن لطفا
    • بی نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      18 3
      دوست عزیز موافقم ولی ایا در قران و کلام خدا همچین دستوری امده ک حجاب اجباری است حجاب اجباری باشه باید نماز و روزه هم اجباری باشه اگه قراره کسی محاکمه بشه ب خاطر بد حجابی باید ب خاطر نماز نخاندن و روزه نگرفتن هم محاکمه بشه من تا حالا ندیدم توی جمهوری اسلامی کسی رو ب خاطر نماز نخاندن محاکمه یا زندانی کنه تا حالا نشده توی تاریخ هم ننوشته نماز نخاندن و روزه نگرفتن افراد با بد حجابی یکی هستش و هیچ جا توی قران یا کلام خدا گفته نشده حجاب اجباری است کسی ک بخاد حجاب رعایت کنه باید ب اون درک حجاب رعایت کردن برسه حجاب زوری نیست کسی هم نمیتونه حجابو ب روز ب دیگران تحمیل کنه همون جوری ک نمیتونن ب کسی بگن نماز رو باید ب روز بخانی
  • فاطمه سلیمی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    30 11
    سلام.فقط همیشه بسیاری از حرف در حد سخن است.تو مغازه ها یه مانتو مناسب پیدا نمیکنیم که قد مانتو مناسبی داشته باشد.پوشش مناسب باید باشه پس چرا توجهی به این مغازه ها نیست
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      6 2
      برای اینکه همیشه خدا همه فشاراشون روی مردمه. اصلا دلشون نمیاد به فک و فامیل های خودشون که کلان سرمایه دارن و بازار دستشونه چیزی بگن!
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    19 44
    به خدا خیلی دختران و زنان ما بی حجاب شدن پسرها هم همینطور به هدکی هم میگه حجابت رعایت کن میگه به تو چه چرا مگه مردم ما که شهید یا جانباز شدن نه به خاطر حجاب و عفاف بود پس چرا جلوی اینها نمیگیرین
    • یار آقا IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      9 13
      اگه بگم شاید باورتون نشه من دخترم 9 سالش دوماه دارم دنبال یه شلوار مناسب که مطابق با معیار یه دختر شیعه باشه پیدا نکردم 😓 با مغازه دار ها هم صحبت می‌کردم خودشون واقعا راضی نبودن و لی چون فروش زیادی دارن میارن... اما به لطف خدا یکی از خواهرای مغازه دار که صحبت شد خیلی هم موافق بود و نارحت چون میگفت خیلی میان و خواهش میکنن که لباس مناسب بیارم. می خوام بگم ما میتونیم همیشه نباید منتظر بود کسی کاری انجام بده برامون همین به توچه که در مقابل امر به معروف بهمون میگن. مقابل امام زمانمون می تونیم با افتخار سربلند کنیم و بگیم آقای ما سرور عالم ما سد راه ظهورت نبودیم. کاری هم در حد امر به معروف انجام دادیم فقط با یک سخن ساده و محترمانه دعوت به دوری از منکر
    • امیر IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      16 4
      احتکار و اختلاس و دزدی و رشوه و ربا و گرسنه گی مردم. اینا هیچ! شهید دادیم فقط بخاطر روسری!! بهتره نظری نفرمایید
  • ایمان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    9 7
    درود برملت شریف ودوستداشتنی ایران آهای مسئولان مسلمان چرا فکرمیکنی ایران فقط با حجاب درست میشه چرا کل ملت رو درگیر چهار تا تار مو کردید چرا ذهن تمام جوانهای مارو دارید درگیر حجاب میکنید بابا بزارید فکر جوان‌ها باز باشه بزاید خودشون تصمیم بگیرن چرا اجبار چرا چرا چرا چرا چرا........................؟این همه چرا فقط حجاب مشکل مملکت هست
    • یا مهدی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      3 7
      نه برادر عزیز چرا فکر می کنی یه مسئله الکی هستش. وقتی بنیان یه جامعه رو هدف قرار میدن اول میرن ریشه ستون‌ که همین خانواده است رو میزنن.. چرا فکر میکنی حجاب یه پیش پا افتاده هستش. اگه اینقدر مسئله بی خودی هست چرا دارن با تمام توانشون تلاش میکنن که عفاف و حیا رو از دختر و پسر شیعه بگیرن.. بعدش هم اگه قرار باشه به نظر شما همین یک تار مو عادی بشه کم کم همین شما میگین بزارین دست دادن هم عادی باشه و هر کار دیگه ای. همین پاچه های کوتاه شلوار ها که برای زنان ما مد شده اصلا میدونید چه معنی زشتی داره.. همین مسئله در زندگی همه ما تاثیر میزاره. از بس گفته شده مسئولین چرا کاری نمی کننن. وظیفه ای که خدا بر دوش تک تک ما گذاشته رو فراموش کردیم امر به معروف و نهی از منکر
  • مرتضی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 8
    بریدبه فکرنون باشیدخربزه اب است.اینافقط میخوان مردموسرگرم کنن بااین حرفا.هرکاری دوست دارن انجام بدن
  • ناشناس IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    6 10
    باید جلوی بی حجابی و بی بندوباری را گرفت و حتی سیگارکشیدن رادرجاهای عمومی باید بگیرند مثل پارک و خیابان و....مردم جامعه ای می خواهند پاک و سالم ایجاد شود
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      7 2
      کجای کاری تو شهر توپارک که باید محل تفریح بچه ها وخانواده ها باشه معتادها مواد مصرف میکنند وهیچ ماموری هم نیست برخورد کنه به نظر تون کدوم برای جامعه خطرناک تر هستش یه دخترخانم که چندتار موش دیده میشه... عزیزم کسی به نظر مردم اهمیت نمیده خانه از پای بست ویران است.........
  • سعید IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    5 47
    خاک برسر پدر یا شوهری که اجازه میده دختر یا همسرش بدون رعایت حجاب بیرون بره و نامحرم ببیندش
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      8 0
      ۱۶:۲۶ ضریب هوشی مرزی داری.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      9 1
      اون پیام ناامن کردن و بریدن دماغ و قتل نفوس را هم تو داده بودی ؟ تو خیلی خطرناکی باید بستری بشی. اصلا در مورد دین نظر نده با این میزان از جهل. خدایا خوارج را نابود کن که همینها دین تو را از صاحبان برحقش گرفتن.
  • معلم جامعه اسلامی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    12 3
    این طریق ارشاد کردن فایده نداره بجای اذیت و خشمگین شدن با رفتارتون و کلمات نرم برخورد کنید "با تهدید کردن حجاب درست نخواهد شد." "موعظه باید با مهربانی و عطوفت باشه"
    • دبیر ادبیات IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 14
      من هم به تو می گویم این نسل .... فقط باید زور بالای سرش باشد.
    • ناشناس IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 1
      سلام دبیر ادبیات احسنت به شما، منم با حرف شما کاملا موافقم، دقیقا این نسل الآن باید بازور همه چیزو بهشونه تحمیل کرد...
  • حیدری IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 7
    بسیار عالی .واقعا با سواد هستید.البته که مملکت مشکلات زیادی داره ولی هر چیز جای خود باید رعایت بشه .مد وحجاب هم همینطور
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    9 1
    این‌حرفا‌برای‌مردم‌نون‌و‌اب‌و‌خونه‌نمیشه‌‌
  • فقط خدا IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    12 1
    کی گفته حجاب چادر هست
  • فرنیا IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    2 7
    ای کاش ایران هم مثل بعضی از کشورها حجاب ملی داشت ب عنوان مثال حجاب عربی یا مثل چین و ژاپن وهندک حجاب مخصوص خود دارن ساری کیمونو وغیره حجاب آنهاست در ایران هزاران مدل هست وچ بد حجابهایی ک باعث بدبختی جوان‌ها واز هم پاشیدن زندگی دیگران شده اند
  • ناشناس ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    12 2
    ببخشید ما هیچ مشکلی تو کشور نداریم فقط مسلئه حجاب است بجای این برید ببینید مردم چه مشکلاتی دارن شما برید به فکر اونهایی باشید که نون شب هم ندارن. خانم علم الهدی! الان همه چیمون آراسته است فقط مد این وسط مونده؟
  • میتی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    5 4
    منم یه زنم چادری هم نیستم اما آنچه خدا تو قران گفته رعایت میکنم والا بخدا اصلا هم اذیت نمیشم .نمیدونم زنها اگه روسریشون دربیارن یا پاچه شلوارشان دووجب بالا باشه چی گیرشون میاد ک ما گیرمون نمیاد.
  • محمد جمال IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 7
    اول اینکه واژه (دین) =با دستور العملهایی که خداوند خالق برای انواع خلایق خویش هدف و ماموریتی خاص به انواع اشکال خلقت خود یعنی همان ماهیت وجودی هر شئ و یا هر هستی. دومن اونهایی که در مورد صحبتهای خاتم علم الهدی ایراداتی گرفتند و میگویند که اوشون فقط مسئله‌ حجاب ودیگر مسائل جامعه را نمیبینند چرا خیلی خوب میبینند و به این مسائل واقف هستند اون فقط در مورد ومحوریت حجاب نظر داده بودند نه چیز دیگر. و اما مسئله حجاب یک مسئله اصلانیست که فعلن در جوامع ما جای بحث تجزیه وتحلیلات زیادی دارد که در یک فاصله زمانی کوتاه قابل تحلیل نمیباشد
  • سعید IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 8
    بسیارروشنگرانه بیان کردند ، اگرچه یک عده ناآگاه در مقابل، نظرات سطحی میدهند
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    5 3
    لباساراخودتون میدیدتوبازارمردم می‌خرن میپوشن حالاگیردادیدبه حجاب
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 7
    قطعا فقط یه بی دین میتونه از بی حجابی دفاع کنه...
  • Masihe IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    4 1
    در مورد فقر حرف بزند فقر مادره جنایاته درمورد حجاب وقتی باید حرف زد که زنان و دختران به خاطر فقر تن فروشی نکنن در مورد حجاب باید وقتی حرف زد که فقر ریشه کن شده باشه به قول اسلام ناب محمدی در دین هیچ اجباری نیست همچنین در مورد حجاب هم وقتی فقر وارد یه خونه شه ایمان هم میره ریشه تمام بدبختی ها فقره وسلام
    • یار آقا IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      1 0
      یعنی شما اطمینان کامل دارین عزیزانی که با ریخت قیاقه میان برای اجرای نمایش داخل خیابان ها فقیر هستن نه عزیز من مخالف حرف شما هستم چون کسای که یه ذره عابرو و حیا داشته باشن هیچ وقت حاظر نیستن که خودشون در معرض چشمای آلوده قرار بدن. در ثانی وقتی یه مرد ایرانی غیرتش میفروشه و با وقار کنار زن بزکه کردش قدم میزنه اونجاس که باید گفت کجایید ای شهیدان خدایی. که مرد جاشون دادن به بی غیرت. مسئله حجاب چیزی نیست که فقط یه مقنعه چادر باشه. چرا اینقدر جلوی پاتون نگاه می کنید
  • ناشناس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 1
    حجاب اجباری جوابگونخواهدبود
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 3
    سلام حجابنعمت بزرگیه هرکسی نمیتونه داشته باشه
  • محمد DE ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 2
    سرود انقلابی تنطیم کنید محتویاتش خوب و انقلابی باشد، انقلاب با سرودها روحیه میگرفت