فکرش را بکنید جام جهانی قطر قرار است رنگ و بوی ایران زیبای‌مان را بگیرد، آن‌هم نه با حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت جهانی که با رونمایی از هنر ظریف و زیبای دستان بانوان هنرمند ایرانی؛ با رونمایی از بزرگ‌ترین گلیم دستباف جهان که زنان هنرمند خطه فارس طرحش را در انداخته و رج به رجش را بافته‌اند.

گليم

به گزارش همشهری‌آنلاین، اگر چنین شود و در کنار به اهتزار درآمدن پرچم سه رنگ کشورمان در افتتاحیه جام، گلیم خوشرنگ ایران هم مقابل چشمی دوربین صدها عکاس و فیلمبردار جهانی پهن شود، می‌توان امیدوار بود باوجود پرده حائلی که تحریم‌ها و بایکوت‌های رسانه‌ای جهان میان ایران بزرگ و زیبا و مردم جهان کشیده‌اند، این سرزمین تاریخی دوباره بدرخشد و از پشت پرده تنگ نظری‌ها جلوه‌گری کند؛ فرصتی که این حسرت را به دل می‌نشاند که‌ ای‌کاش می‌توانستیم با همه ظرفیت‌ها و زیبایی‌های ایرانمان در این رویداد جهانی که در یک قدمی آب و خاکمان رخ می‌دهد، شرکت کنیم.

شیخ‌نشینان حاشیه آب‌های آبی خلیج فارس به‌ویژه قطری‌ها و چند سالی می‌شود که به‌واسطه حضور و تردد تاجران ایرانی، انگار دوباره با هنر دست و دستباف‌های ایرانی آشنا شده و دل به زیبایی آنها سپرده‌اند، آن‌قدر که برای مفروش کردن خانه و خیمه‌های بزرگ خود، چیزی جز همین دستباف‌ها به دلشان نمی‌نشیند و جز آن سفارش نمی‌دهند. آنها به‌ویژه دلسپرده گلیم‌های بزرگی شده‌اند که سراسر خیمه‌های خود را با آنها بپوشانند و آرامش را با طرح و رنگ این دستباف‌ها به زیر سقف خیمه‌هایشان ببرند.

آخرین گلیمی که به لحاظ ابعاد و اندازه در جهان دومی ندارد و حالا یکی دو هفته‌ای می‌شود پایش به قطر رسیده، گلیمی است که بانوان روستای هورز در دهستان هنگام در شهرستان قیروکارزین استان فارس به آن جان داده‌اند. قطری‌ها وقتی چشم‌شان به این دستباف بی‌نظیر افتاد و دریافتند که مالک خاص‌ترین گلیم جهان شده‌اند، گفتند در اولین بازی ایران با حریفانش در جام جهانی آن را در معرض دید همگان می‌گذارند و این وعده را رسانه‌های‌شان منتشر کردند.

فرنگیس حسینی فر، بانوی کارآفرینی است که این سفارش را از یکی از شیوخ عرب گرفته و به مجموعه‌ای که زیر نظرش در یک شرکت تعاونی گلیم و گبه در شهرستان قیروکارزین فعالیت می‌کنند، رسانده و کار را پس از تکمیل به همسایه جنوبی تحویل داده است. هفت نفر بافنده اصلی و سه نفر کمکی، طی ۴۵ روز به این گلیم ۱۰۵ مترمربعی که ۱۵متر طول دارد و ۷متر عرض، جان داده‌اند.

آنچه دست‌بافته زنان هنرمند قیروکارزین را منحصربه فرد کرده، نه ابعاد بزرگ آن است که فرش‌هایی با پهنای ۲۴۰۰مترمربعی هم تاکنون از روی دار قالیبافان پایین آمده است. عامل خاصی که این دستباف را ممتاز و منحصربه فرد کرده آن‌طور که حسینی‌فر به ما می‌گوید، یک تکه بودن آن است. فرش‌های قطع بزرگ کم نیستند و حتی فرشی با متراژ ۲۴۰۰ متر هم بافته شده اما همه آنها به صورت پازل است، یعنی قطعه قطعه بافته و سپس سرهم انداخته شده، حال آن‌که گلیم زنان روستای هورز با طرح گل چنگولک، یک‌تکه است و  وقتی به طور عمودی گرفته شود، سه رنگ آن هفت رنگ دیده می‌شود.

گلیم ۱۰۵متری ایرانی، تنها یک مورد از صدها هزار هنر دستباف و غیردستباف ایرانیان هنرمند است که می‌تواند با درخشش در جام جهانی دوباره هنر و فرهنگ و تاریخ این سرزمین هزاران ساله را به رخ جهانیان بکشاند اما کاش قدر این رویداد و فرصت جهانی دانسته شود و بستری برای ارائه سایر دست سازهای ایرانی در قطر فراهم آید، این انتظاری است که از دولتمردان ‌ما می‌رود، گرچه بانوی کارآفرین فارس می‌گوید برای این‌که در زمان برگزاری جام نمایشگاهی در قطر برپا کنند، رایزنی‌های زیادی با مسؤولان استانی و کشوری داشته اما تاکنون جواب مثبت و امیدبخشی از آنها نشنیده است.

حسینی فر اضافه می‌کند، مصنوعات هنری ایرانیان درمیان عرب‌ها و درکل همه مردم دنیا طرفداران زیادی دارد و اگر دولت بتواند با کشور همسایه که اکنون روابط خوبی با آنها داریم، رایزنی کند تا اماکنی مثل سالن‌های فرودگاه را که محل ورود گردشگران و علاقه‌مندان تماشای فوتبال است در اختیار هنرمندان ایرانی قرار دهند، شاهد فروش و درآمدزایی خوبی از این محل خواهیم بود، درغیراین صورت باید منتظر ربودن بازاری که طی سال‌های اخیر در کشورهای حاشیه خلیج فارس از دستباف‌های ایرانی ایجاد شده،توسط کشورهایی چون هند و پاکستان و حتی سوریه  باشیم.

مراقب از کف رفتن این بازار پررونق باشیم

سرپرست معاونت صنایع‌دستی استان فارس  می‌گوید گلیم با ابعاد بزرگ، محصول جدیدی است و چند سالی است بافت آن شروع شده و در کشورهای خارجی به ویژه همسایه طرفدار پیدا کرده و اکنون بازار پررونقی دارد. مجید سلیمی هم نگران از دست رفتن این بازار است و می‌گوید اگر ما بازار مشخصی با برند محصولات ایران و با حمایت بخش دولتی و حضور بخش خصوصی در قطر نداشته‌باشیم، این بازار براحتی دست کشورهای دیگر از جمله پاکستان خواهدافتاد.  به گفته او، بازار فروش خوبی که اکنون با وجود دستبافت‌های ایرانی در کشورهایی از جمله قطر و عمان پررونق شده، حاصل تلاش هنرمندانه هزاران نفر از مردم به ویژه بانوان روستاهای دو شهرستان فیروزآباد و قیر وکارزین استان فارس است که روزی خود را پای دارهای قالی و گلیم می‌یابند.

کد خبر 689798
منبع: جام جم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha