مدتی پیش ویدئوی کوتاه و هنجارشکنانه‌ در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست چرخید و جنجالی شد. ویدئویی از تجمع تعدادی نوجوان و کشف حجاب و هنجارشکنی آن‌ها در شهر شیراز. فیلم حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد. حال باید ببینیم در بروز این ناهنجاری‌ها چه افراد یا نهادهایی مقصر اصلی هستند و راهکار نتیجه بخش در این رابطه چیست؟

علی سرلک

کامران بارنجی - همشهری آنلاین: علی سرلک با اشاره اینکه شرایط دختران امروزی را باید درک کرد و با توجه به خلا برنامه های فرهنگی و اجتماعی موجود به تخلف آن ها نگاه کرد، می‌گوید:«در جامعه فشارهای فراوانی حاکم است که نیاز به بررسی و حل مسئله دارد. در ماجرای دختران شیراز مشاهده شد که آنها چطور با بی دقتی رفتار کردند اما نباید فراموش کرد که این بچه ها قربانیان شرایط موجود هستند. برخورد قهری و قضایی با توجه به نگاه کلی به شرایط موجود در شرایطی که دختران در سنین نوجوانی باشند، بسیار آسیب‌رسان خواهد بود در واقع این گونه برخوردها نتیجه عکس دارد و تنها یک آتش کوچک را بر افروخته می‌کند.»
او دوباره به ماجرای شیراز اشاره می‌کند و  می‌گوید:«هنگامی که فیلم دختران شیراز را تماشا کردم هیچ کدام سن‌شان حتی به بیست سال هم نمی‌رسید این ها نسلی هستند که هم زمان با توسعه و پیشرفت فضای مجازی رشد کرده‌اند در حالی که نه در آموزش و پرورش نه در برنامه‌های فرهنگی مسائلی در رابطه با فضای مجازی و واقعیت‌های آن آموزش داده نشده است.»

مقصران اصلی چه کسانی هستند؟
این کارشناس فرهنگی ضمن مقصر دانستن دختران نوجوان و تأیید رفتار هنجارشکنانه برخی آنها در جامعه، با بیان اینکه این موضوع را باید در سطح کلان بررسی کرد و همه متغیرها و عوامل را در نظر گرفت افزود:«اساس ایجاد چنین مسائلی را باید در کاستی‌های موجود در خانواده‌ها جست و جو کرد. خانواده‌های ما به ندرت گرم، صمیمی و روابط محبت‌آمیز دارند. خلاهای عاطفی بسیاری در خانواده ها وجود دارد که کودکان و نوجوانان ما برای پر کردن این گونه خلاها به مسیرهای غیرمتعارف سوق پیدا می‌کنند. در این جریان پدر و مادرها مقصر هستند متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که اگر در صحبت با هر پدر و مادری در رابطه با تربیت فرزندان باز شود بلافاصله واکنش شدید نشان می‌دهند و می‌گویند همین که ما بتوانیم شکم بچه هایمان را سیر کنیم شق القمر کرده‌ایم! بنده مشکلات موجود را درک و تأیید می‌کنم اما معتقدم این دیدگاه یک جانبه پدر و مادرها اصلا درست نیست. بحث کیفیت روابط در خانواده موضوع بسیار مهمی است که خانواده را برای فرزندان جذاب می‌کند و ایجاد فضای عاطفی در خانواده به طور بسیار جدی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.»

به گفته سرلک اگر بخواهیم در رابطه با هنجارشکنی دختران امروزی دنبال مقصرها باشیم فهرست آن ها بدین شرح است:«خانواده، آموزش و پرورش، حوزه علمیه و دانشگاه.»

مقصران برخی رفتارهای هنجارشکنانه، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها هستند | باید مراقب خلا عاطفی نسل جدید باشیم
عکس: محمد عباس‌نژاد

منظور از برخورد رأفت آمیز چیست؟
این استاد برجسته دانشگاه و حوزه با تاکید به برخورد رأفت‌آمیز، بازدارنده و آموزشی در برابر هنجارشکنان نوجوان در جامعه، برخورد های رافت‌آمیز را اینطور تعریف می‌کند:«ما یک اقدام مقطعی و کوتاه مدت که به واسطه آن نوجوانان را متوجه اقدام اشتباه‌شان می کند داریم. در این اقدام آنها باید متوجه شوند اقدام آنها هیچ ارتباطی به ریشه‌های هویتی ما ندارد و این رفتارها با ملیت و دین ما تناسبی ندارد.»
سرلک ادامه می دهد:«برخورد رأفت آمیز باید به گونه‌ای باشد که این نوجوانان در مسیر رفتار درست و مثبت قرار گیرند. باید امید به آنها بازگردد و توانمندی‌های آن ها برجسته شود باید از درون سرشار از معرفت شوند چون اینگونه رفتارها ناشی از خلل درونی است.»
 او  در پایان می‌گوید:«متناسب با شرایط هر یک از نوجوانان هنجارشکن باید برخورد رأفت آمیز عملیاتی شود. مهارت‌های آنها استعدادها و خلاهای آنها باید کشف شود و متناسب با نیازهای درونی آنها برخوردی شود که کاملا آموزشی و در راستای امید بخشی و ایجاد علاقه در آن‌ها باشد. مثلا ممکن است در برخی از آن ها فراگیری زبان یا آغاز یک رشته ورزشی، خواندن کتاب و مقاله خاص یک برخورد اثر گذار و موثر تلقی شود که مسیر مثبتی پیش رو ایجاد کند.»

کد خبر 689773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha