شیوع «بیماری پا و دهان» (FMD) یک بیماری ویروسی واگیر میان دام‌ها باعث اختلال در مراسم قربانی کردن حیوانات در عید قربان در اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان شده است.

JAKARTA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ‌آسوشیتدپرس شیوع  این بیماری ویروسی حاد بسیار واگیر در «جفت‌سم‌سانان» مانند گاو و گوسفند که گاهی به انسان‌ها هم منتقل می‌شود- باعث شده است دادوستد بز، گوسفند و گاو در اندونزی دچار اختلال شود.

تا روز یکشنبه، بیش از ۳۳۶۰۰۰ راس حیوان در ۲۱ ایالت اندونزی، عمدتا در جزایر پرجمعیت جاوا و سوماترا دچار این عفونت ویروسی شده‌اند. بر اساس ارقام رسمی، دست کم ۲۰۰۰ راس حیوانات به علت بیماری FMD درگذشته‌اند.

گرچه FMD که «تب برفکی» هم نامیده می‌شود، به طور کلی تهدیدی برای سلامت انسان شمرده نمی‌شود، می‌تواند برای حیوانات کشنده باشد و شیوع آن باعث نگرانی مردمی شده است که می‌خواهند حیوانی را قربانی کنند. مقامات وزارت امور مذهبی اندونزی اعلام کرده‌اند که مسلمانان در جریان شیوع این بیماری مجبور نیستند که قربانی انجام دهند.

دولت به همه دامپروران و دادوستدکنندگان دام هشدار داده است مراقب باشند که دام‌هایی را که می‌ فروشند عاری از بیماری باشند، به کشتارگاه دستورداده است حیواناتی را که علائم «بیماری پا و دهان» را نشان می‌دهند ذبح و دفن کنند و واکسیناسیون حیوانات آسیب‌پذیر را آغاز کنند.

مقامات بهداشت عمومی اندونزی می‌گویند دولت حدود سه میلیون دوز واکسن‌های بیماری FMD را عمدتا از فرانسه تهیه کرده است. بیش از ۴۰۰۰ راس حیوان تا روز یکشنبه در اندونزی واکسینه شده‌اند و وزارت کشاورزی این کشور اعلام کرد داروهای مربوط مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتامین‌ها، مکمل‌های تقویت ایمنی و عوامل ضدعفونی‌کننده را میان کشاورزان و دامپروران توزیع کرده است.

اندونزی مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان با رکود اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند. جنگ اوکراین، بالا رفتن قیمت انرژی و قیمت‌های غذا روند بهبود اقتصادی پس از پاندمی را هم با مانع روبرو کرده است.

دولت محدودیت‌های مربوط سفر بین مناطق کشور را کاهش داده است و جمعیت بیش از ۲۷۰ میلیون نفری این مجمع‌الجزایر گسترده اکنون می‌توانند دوباره گردهمایی‌های خانوادگی و دیدارها با دوستان را انجام دهند

مراسم نماز عید قربان هم در خیابان‌های جاکارتا پایتخت این کشور در حالیکه نمازگزاران شانه به شانه‌هم بدون فاصله جسمی ایستاده بودند، هر چند که بسیاری از آنها هنوز ماسک زده بودند، برگزار شد.

کد خبر 689532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha