رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که به دنبال تقویت مشارکت استراتژیک با عربستان در سفر آتی به ریاض طی روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئیه است.

بایدن

به گزارش همشهری آنلاین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «جو بایدن: چرا به عربستان سعودی بروم» برای روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت: "هفته آینده به خاورمیانه سفر خواهم کرد تا فصل جدید و جاه‌طلبانه‌تری از مشارکت آمریکا را در آنجا آغاز کنم. این سفر در زمانی حیاتی برای منطقه انجام می‌شود و منافع مهم آمریکا را پیش می‌برد."

بایدن افزود: "خاورمیانه امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری جهات به نفع آمریکایی‌هاست. آبراه‌های آن برای تجارت جهانی و زنجیره‌های تامین غذا که ما به آنها وابسته هستیم، ضروری است. منابع انرژی آن برای کاهش تاثیر جنگ روسیه در اوکراین بر عرضه جهانی حیاتی است."

وی بر اهمیت منطقه خاورمیانه تاکید کرد و گفت که خاورمیانه امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری جهات ضروری است.

بایدن تاکید کرد: "من دیپلماسی را به طور گسترده - از جمله از طریق دیدارهای رو در رو - برای رسیدن به اهدافمان دنبال خواهم کرد."

رئیس جمهور آمریکا ضمن انتقاد آشکار از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، خاطرنشان کرد که "خاورمیانه‌ای که من از آن بازدید خواهم کرد، از خاورمیانه‌ای که دولت من ۱۸ ماه پیش به ارث برده بود، باثبات‌تر و امن‌تر است".

وی ادامه داد: "یک ماه قبل از آغاز به کار من، سفارت ما در بغداد با بزرگترین حمله موشکی در یک دهه اخیر روبرو شد. حملات علیه سربازان و دیپلمات‌های ما نسبت به سال گذشته چهار برابر شده بود. سلف من (ترامپ) بارها به بمب افکن‌های B-۵۲ دستور داد تا در منطقه پرواز کنند. ایالات متحده برای جلوگیری از این حملات به منطقه رفت و دوباره بازگشت، اما موفق نشدند و حملات ادامه یافت.»

بایدن نوشت: جنگ یمن در حال تشدید بود و یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه را در جهان ایجاد کرد و هیچ روند سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها وجود نداشت.

وی افزود: در هفته‌های اول کارم به عنوان رئیس جمهور، کارشناسان اطلاعاتی و نظامی ما هشدار دادند که منطقه تحت فشار جدی است و نیاز به دیپلماسی فوری و شدید دارد. من دستور حملات هوایی در پاسخ به حملات علیه نیروهایمان را دادم و دیپلماسی جدی و تعامل برای دستیابی به منطقه ای با ثبات تر را آغاز کردم.

بایدن در ادامه نوشت: "در عراق، ما به ماموریت جنگی آمریکا پایان دادیم و حضور نظامی خود را بر آموزش عراقی‌ها متمرکز کردیم، در حالی که ائتلاف جهانی علیه داعش را حفظ کردیم، ائتلافی که زمانی که من معاون رئیس‌جمهور بودم تشکیل دادیم و اکنون به جلوگیری از ظهور مجدد داعش اختصاص دارد. ماهمچنین  به تهدیدات علیه آمریکایی‌ها نیز پاسخ دادیم. تکرار حملات نسبت به دو سال قبل به شدت کاهش یافته است. فوریه گذشته در سوریه، ما رهبر داعش را از پای انداختیم و توانایی آمریکا برای از بین بردن تهدیدات تروریستی را بدون توجه به جایی که آنها تلاش می‌کنند خود را مخفی کنند، نشان دادیم."

وی نوشت: "در یمن هم فرستاده‌ای منصوب و با رهبران منطقه از جمله با پادشاه عربستان گفتگو کردیم تا زمینه ساز آتش‌بس شود و پس از یک سال از دیپلماسی مستمر ما، اکنون این آتش بس برقرار است و کمک‌های بشردوستانه به شهرها می‌رسد. در نتیجه، چند ماه گذشته در یمن آرام‌ترین ماه‌های هفت سال گذشته بوده است."

بایدن در مورد پرونده فلسطین مدعی شد: "ما به پایان جنگ در غزه کمک کردیم که به راحتی می‌توانست به جای ۱۱ روز، ماه‌ها طول بکشد. ما با اسرائیل، مصر، قطر و اردن برای حفظ صلح تعامل کردیم. ما همچنین روابط آمریکا را بازسازی کردیم. با همکاری با کنگره، دولت من نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار از کمک‌ها به فلسطینی‌ها را احیا کرد و همچنین بزرگترین بسته حمایتی از اسرائیل در تاریخ که بیش از ۴ میلیارد دلار است را نیز به تصویب رساند. همچنین این هفته، برای اولین بار پس از پنج سال، نخست وزیر اسرائیل با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت کرد.».

بایدن در مورد روابط واشنگتن و ریاض نوشت: «با عربستان، ما سیاست چک‌های سفیدی را که به ارث برده بودیم معکوس کردیم. ما گزارش جامعه اطلاعاتی درباره قتل جمال خاشقجی را منتشر و تحریم‌های جدیدی از جمله علیه نیروی واکنش سریع سعودی اعمال کردیم. دولت من به صراحت اعلام کرده است که ایالات متحده تهدیدات فراسرزمینی و آزار و اذیت مخالفان و فعالان توسط هر دولتی را تحمل نخواهد کرد.  ما همچنین از شهروندان آمریکایی که مدت‌ها قبل از به قدرت رسیدن من به ناحق در عربستان بازداشت شده‌ بودند دفاع کرده‌ایم.آنها آزاد شده‌اند و من همچنان به تلاش برای رفع محدودیت‌های سفرشان ادامه خواهم داد. "

وی افزود: از ابتدا هدف من این بود که روابط خود را با کشوری که ۸۰ سال شریک استراتژیک ما بود، تغییر دهم. عربستان امروز به بازکگشت وحدت بین شش کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) کمک و به طور کامل از آتش بس در یمن حمایت کرد و اکنون با کارشناسانم برای کمک به ثبات بازارهای نفت با سایر تولیدکنندگان اوپک همکاری می‌کند.

بایدن در خصوص سفر خود به ریاض و مخالفت هایی که در واشنگتن با آن مواجه شد، گفت: "می دانم که افراد زیادی با تصمیم من برای سفر به عربستان مخالف هستند. دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر روشن است و آزادی‌های اساسی همواره در دستور کار من در سفرهایم به خارج از کشور است، همانطور که شما در این سفر خواهید دید و در سفرم به اسرائیل و کرانه باختری هم شاهد خواهید بود. به عنوان رئیس جمهور، وظیفه من این است که کشورمان را قوی و امن نگه دارم. ما باید خود را در بهترین موقعیت ممکن قرار دهیم تا از چین پیشی بگیریم و برای ثبات بیشتر در منطقه تلاش کنیم و برای انجام این کارها باید مستقیماً با کشورهایی که می توانند بر این نتایج تأثیر بگذارند تعامل داشته باشیم."

کد خبر 689424
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha