عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه عید قربان عید تقرب به درگاه خداوند است، اظهار کرد: درس عملی عید قربان این است که با هواهای نفسانی مقابله کرده و به جنگ شیطان برویم.

عید قربان

به گزارش همشهری‌آنلاین، حجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل  با اشاره به اینکه عید قربان از اعیاد عظیم و حائز اهمیت در اسلام است، اظهار کرد: درس عملی عید قربان این است که در مقابل خداوند سر تعظیم فرود بیاوریم.

وی با بیان اینکه درس عملی دیگر عید قربان این است که در عید قربان با هواهای نفسانی مقابله کرده و به جنگ شیطان برویم، ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) به عنوان قهرمان توحید امتحان‌های بزرگ الهی را یکی پس از دیگری پس داد که هر کدام از آنان برای ما درس است.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) به عنوان بت‌شکن، بر مبنای رویای صادقه در خواب ماموریت یافت که فرزند خود را در راه خداوند متعال قربانی کند، اظهار کرد: قربان به معنای تسلیم محض بودن است یعنی ما هر چه داریم آن را در طبق اخلاص می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینکه انسان بهترین خالص‌ترین چیزی که دارد در راه خدا قربانی می‌کند، ادامه داد: کلمه قربانی و قربت یکی است و همان تقرب به درگاه خداوند متعال است.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه عید قربان عید تقرب است، ادامه داد: در این روز انسان تمام غرور خود را باید بر زمین بریزد و در مقابل خداوند هستی‌بخش تابع محض باشد.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه قربان عید شکوه بندگی انسان است و انسان باید در این روز تمرین دوری از تعلقات دنیوی را انجام دهد، ادامه داد: در داستان حضرت ابراهیم می‌بینیم که آن حضرت فرزندش را آماده کرده، بهترین جامه خود را بر او می‌پوشاند و او را به قربانگاه می‌برد و این شکوه بندگی انسان است.

وی با اشاره جوشش بندگی و عبودیت حضرت ابراهیم، ادامه داد: حضرت ابراهیم نگذاشت ابلیس مانع جدایی او و پروردگار شود از طرفی حضرت اسماعیل از پدرش می‌خواهد صورت را روی خاک بگذارد تا مبادا عطوفت فرزندی مانع اجرای حکم خدا شود.

فلاحی‌اصل با اشاره به اینکه روزه عید قربان حرام است، ادامه داد: قربانی که انسان در راه خدا قربانی می‌کند باید سالم باشد و قربانی شامل گاو، گوسفند و شتر است کمااینکه هدف قربانی کردن رضایت خداوند متعال است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه هدف دیگر قربانی این است که وابستگی به دنیا نداشته باشد و این یک ارزش اخلاقی است، خاطرنشان کرد: گاهی انسان در روز عید قربان در راه خدا قربانی می‌کند که امری مستحب است.

وی با اشاره به اینکه قربانی نه تنها برای کسانی نرفته‌اند سنت مؤکد است، گفت: در بیانی از امام محمدباقر(ع) برترین اعمال در روز عید قربان قربانی کردن است و در احادیث اهل‌بیت(ع) به آمرزیده شدن صاحب قربانی اشاره شده است.

کد خبر 689423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha