بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که درگیر رسوایی‌های سیاسی بود، پس از دست دادن حمایت وزرا و اغلب قانونگذاران حزب محافظه‌کار روز پنجشنبه اعلام کرد از مقامش کناره می‌گیرد.

Johnson

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز جانسون تنها مانده وبی‌قدرت با پذیرش اجتناب‌ناپذیر بودن کنار رفتنش پس از استعفای ۵۰ نفر از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار از دولت گفت باید برود و واضح است که حزبش می‌خواهد کس دیگری مسئولیت را به عهده بگیرد.

جانسون در بیرون از مقر نخست‌وزیری در خانه شماره خیابان داونینگ که در حالی که متحدان نزدیک و همسرش، کری سخنرانی‌اش را مشاهده می‌کردند، گفت: «امروز من کابینه‌ای را برای خدمت تا زمانی که رهبری جدید مستقر جدید تعیین کردم.»

او افزود: «می‌دانم که بسیاری از افراد احساس راحتی خواهند کرد و شاید اندکی از افراد هم نومید شوند. می‌خواهم بدانید که چقدر از واگذار کردن بهترین شغل در جهان اندوهگینم. اما همین که هست.»

جانسون از حوادثی که منجر به اعلام استعفای او شد، پوزش نخواست و گفت کناره‌گیری اجباری او «عجیب و غریب» است.

هنگام شروع سخنرانی او صداهای هورا و کف زدن شنیده شد، اما در عین حال صدای هو کردن هم در بیرون از دروازه‌های خیابان داونینگ هم طنین انداخت.

جانسون پس از روزها مبارزه برای شغلش به دنبال رشته‌ای از رسوایی‌ها که تمایل از حمایت او را از  بین برد، به جز معدودی از نزدیک‌ترین متحدانش کسی را در کنار خود نداشت.

حزب محافظه‌ار اکنون رهبری جدید را انتخاب خواهد کرد، روندی که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول انجامد و جزئیات آن هفته بعد اعلام خواهد شد.

یک نظرسنجی اخیر نشان داده است که بن والاس، وزیر دفاع در میان اعضای حزب محافظه‌کار مطلوب‌ترین گزینه برای جایگزینی جانسون است و در رده‌های بعد خانم پنی موردانت، وزیر سابق دفاع در کابینه ترزا می و ریشی سوناک، رئیس خزانه‌داری قرار دارند.

با اینکه جانسون گفت تا زمان تعیین جانشین در مقامش می‌ماند، مخالفان او و بسیاری از اعضای حزب خود او می‌گویند او باید فورا مقامش را ترک کند و آن را به معاونش، دومینیک راب بسپارد.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب اصلی مخالف کارگر گفت در صورتی که محافظه‌کاران جانسون را فورا برکنار نکنند،‌ در پارلمان تقاضا برای رای اعتماد خواهد کرد.

او گفت: «ما نمی‌توانیم با باقیماندن موقت این نخست‌وزیر برای ماه‌ها و ماه‌های آینده ادامه دهیم.»

این بحران در هنگامی رخ می‌دهد که بریتانیایی‌ها با سخت‌ترین بحران مالی در این کشور در طول دهه‌ها در میانه پاندمی کووید-۱۹، همراه با تورم فزاینده و پیش‌بینی‌های اقتصادی که بدترین وضعیت را به جز روسیه در میان ۲۳ کشور عمده جهان نشان می‌دهد، مواجه هستند.

این استعفا همچنین پس از سال‌های تفرقه داخلی مربوط به رای مردم به ترک کردن اتحادیه اروپا با اکثریتی ناچیز در رفراندوم سال ۲۰۱۶ و تهدیدها به کلیت «پادشاهی متحد بریتانیا» با تقاضاها برای یک رفراندوم دیگر درباره استقلال اسکاتلند، دومین مورد در طول یک دهه رخ می‌دهد.

حمایت از جانسون در طول یکی از متلاطم‌ترین ۲۴ ساعت‌ها در تاریخ سیاسی اخیر بریتانیا رخ داد که با تقاضای نادهیم زهاوی، وزیر دارایی که تنها در روز سه‌شنبه به این پست منصوب شده بود، از رئیسش برای استعفا شروع شد.

زهاوی و سایر وزرای کابینه به همراه نمایندگان ارشد قانونگذارانی که در دولت نبودند، روز چهارشنبه بعدازظهر به دفتر نخست‌وزیری رفتند تا به جانسون بگویند، بازی تمام شده است.

در ابتدا جانسون از کناره‌گیر امتناع کرد و به نظر می‌رسید آماده مقابله است و مایکل گوو- یکی از اعضای گروه ارشد وزیران خواستار استعفایش- برای تاکید دوباره بر قدرتش برکنار کرد.

اما پنجشنبه صبح هنگامی که موجی از استعفاها از جمله استعفای مایکل دونلان که تازه سه‌شنبه به مقام وزیر آموزش منصوب شد، روشن کرد که موضع جانسون قابل تداوم نیست.

زهاوی در این هنگام توییت کرد:‌«شما باید کار درست را انجام دهید و هم اکنون بروید.»

برخی از افرادی که در مقام خود در کابینه باقی ماندند، مانند والاس گفتند که فقط این کار به خاطر تعهدشان به ایمن نگه داشتن کشور انجام می‌دهند.

هنگامی که روشن شد که جانسون از مقامش کناره می‌کیرد، او شروع به انتصاب وزرا برای بقیه پست‌های خالی کابینه کرد.

مایکل الیس، وزیری که در بخش «دفتر کابینه» بر روند کار دولت نظارت دارد، به پارلمان گفت:‌ «وظیفه ما در حال حاضر این است که مردم این کشور از داشتن دولتی که کارش تداوم دارد، مطمئن کنیم.»

کد خبر 689010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 0
    چرادرایران هیچ مسئولی حتی باانجام کارهای غلط یاخلاف حاضربه استعفانمیشه