۱۰۰ هزار اصله درخت در سال قطع و ۴ و نیم میلیون کیلوگرم کاغذ تولید می‌شود تا برای ۳ میلیارد و پانصد میلیون تراکنش بانکی تنها در یک ماه شما بتوانید رسید دریافت کنید؛ این یعنی دور ریختن ۳۴ میلیون کتاب صد صفحه ای در سال.  

به گزارش همشهری آنلاین، حالا با توجه به آگاه بودن از این حجم آسیب و خطراتی که وجود دارد فکر می‌کنید چرا سیستم بانکی تا کنون راه حلی برای کم کردن یا حذف رسید کاغذی پیدا نکرده یا اگه پیدا کرده چرا همچنان این حجم از کاغذ دور ریخته می‌شود؟

با شیوع کرونا و و ترس استفاده از اسکناس حجم استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان و عابربانک‌ها با رشد ۴۲ درصدی مواجه شد تا حدی که حتی گل‌فروش‌های سر چهارراه‌ها هم خود را مجهز به دستگاه کارت‌خوان کردند. در تراکنش‌های بانکی حتی با وجود گران قیمت بودن این نوع کاغذ حرارتی، ماهانه ۳۲ میلیارد تومان رسید به سطل زباله ریخته می‌شود. 

ایرانی‌ها رکوردار استفاده از رسیدهای بانکی هستند. آمار نشان می‌دهد که ۹۰ درصد مردم در ایران از عابربانک‌ها رسید دریافت می‌کنند. با اینکه بسیاری از افراد تلفن همراهشان متصل به سامانه‌های پیامک بانکی است اما تمایل مردم به دریافت رسید ناشی از میل ایرانی‌ها به سندسازی است. در صورتی که این نوع کاغذهای حرارتی عمر کوتاهی دارند.

جدا از آسیب های ذکر شده به محیط زیست با توجه به وجود نیترات نقره که یک ماده سرطان‌زاست، ارائه رسید با تعداد روزی ۱۰۰ رسید بانکی برای فروشندگانی که از دستگاه‌های کارت‌خوان سیار استفاده می‌کنند هم بسیار خطرناک است. اما اینطور به نظر می‌رسد که بانک‌ها تمایلی به حذف رسید کاغذی ندارند.  

فکر می‌کنید چرا؟ 

رسید پیامکی به‌عنوان یکی از راهکارها برای جایگزینی کاغذهای رسید کارت‌خوان‌ها ارئه شد اما جالب اینجاست که هیچ کمکی به حذف رسیدهای کاغذی نکرد. این هم به علت هزینه بالاتر تمام‌شده رسید پیامکی توسط اپراتورهای تلفن همراه نسبت به کاغذ مورد استفاده در شبکه پرداخت است. بانک‌ها سالانه رقم‌های کلانی را بابت این قضیه پرداخت می‌کنند و به این دلیل تمایلی به حذف رسید ندارند. البته در حال حاضر بسیاری از افراد هم رسید دریافت می‌کنند و هم پیامک بانکی برایشان ارسال می‌شود. این یعنی هم از جیب خودتان هزینه پیامک را پرداخت و هم با گرفتن رسید کاغذی، محیط زیست را نابود می‌کنید.

پس این بار که خواستید رسید کاغذی دریافت کنید قبل از نهایی شدن تراکنش، اگر در عابر بانک هستید گزینه رسید نمی‌خواهید را بزنید و اگر از دستگاه‌های کارت‌خوان سیار استفاده می‌کنید می‌توانید برای به کمک کاهش حجم استفاده از کاغذ و جلوگیری از نابودی محیط زیست به فروشنده بگویید که رسید نمی‌خواهید. قطعا با توجه به هزینه گزاف تمام شده رول‌های رسید کاغذی برای تراکنش‌ها فروشندگان از این کار استقبال خواهند کرد.

گزارش و تدوین: مهلا داریان

تصویر: مونا فاضلی

کد خبر 688740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha