متفاوت‌ترین باغ ایرانی پایتخت به همت شهرداری منطقه ۵ و بر اساس طرح کارشناسان متخصص معاونت فنی و عمرانی این منطقه ساخته می‌شود.

باغ ایرانی

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور:‌ از طرح باغ ایرانی گلاریس به‌عنوان متفاوت‌ترین باغ ایرانی پایتخت رونمایی شد تا عملیات ساخت آن با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به‌زودی اجرایی شود. باغی متفاوت با نمادهای مختلف جذب گردشگر که می‌تواند قابلیت‌های گردشگری غرب تهران را افزایش دهد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

«فرناز موسوی»، طراح اصلی پروژه، درباره مختصات این باغ می‌گوید: «باغ گلاریس به مساحت ۹ هزار مترمربع در محله باغ فیض ناحیه ۳ منطقه ۵ در خیابان طالبی، کوچه‌باغ‌ملی سوم جانمایی شده است.

این فضا دارای شیب ۴ درصد از شمال به جنوب و دارای ۲ دسترسی از شمال غربی و جنوب شرقی است. دسترسی شمال غربی (از کوچه‌ باغ‌ملی سوم) و دسترسی جنوب شرقی از (کوچه نائینی) است. کل باغ، طبق ضوابط شهرسازی و معماری و سازمان پارک‌ها، با نسبت ۳۰ به ۷۰ طراحی‌شده است و ۳۰ درصد آن مطابق ضوابط، شامل مسیرهای ارتباطی و بناهای الحاقی خواهد بود.»

متفاوت‌ترین باغ ایرانی پایتخت در محله باغ فیض | از شربت‌خانه تا مزرعه حیوانات اهلی

کتاب‌خوانی در باغ ایرانی

این باغ علاوه بر ورودی اصلی برای کنترل تردد و مراجعین، پارکینگ کارکنان، نگهبانی و اتاق مدیریت بخش‌های ویژه‌ای دارد که موسوی درباره آن می‌گوید: «در یک بخش آبراه آرامش در نظر گرفته‌ شده که فضایی به‌منظور ارتباط مستقیم مراجعه‌کنندگان با طبیعت است و در این فضا از نهر موجود استفاده‌ شده است. مسیر پلازا نیز دیگر جاذبه ویژه این باغ است که فضایی است با طراحی چندمنظوره برای پیاده‌روی و تعامل افراد با یکدیگر با قابلیت نشستن در فضاهای طراحی‌شده است. فضای کافه‌کتاب نیز برای این باغ در نظر گرفته شده است که با عملکرد کافی‌شاپ و کتابخانه می‌تواند دلپذیرباشد. علاوه بر این، بخش شربت‌خانه برای باغ گلاریس در نظر گرفته شده و در آن محصولات سنتی و ارگانیک به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.»

مزرعه حیوانات و گلخانه محلی

به گفته طراح اصلی پروژه، برای این باغ «باغچه کتاب» در نظر گرفته‌ شده که امکان مطالعه در فضای باز را به مراجعان می‌دهد. او در ادامه به مزرعه حیوانات اهلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «مزرعه حیوانات اهلی که فضایی برای برقراری ارتباط مستقیم مراجعه‌کنندگان با حیوانات اهلی است و گلخانه که فضایی برای پرورش نهال‌های مورد نیاز باغ است و نیز نیازهای ساکنان محله را تأمین می‌کند از دیگر جاذبه‌های تدارک دیده شده در این طرح است. همچنین قسمتی از این مجموعه به درآمدزایی باغ کمک خواهد کرد.»

متفاوت‌ترین باغ ایرانی پایتخت در محله باغ فیض | از شربت‌خانه تا مزرعه حیوانات اهلی

باغ درختان میوه با کاشی‌های آبی

«سمانه فردی» از دیگر طراحان این پروژه بابیان اینکه ۱۲ ماه زمان و ۵ میلیارد تومان بودجه برای ساخت این پروژه در نظر گرفته‌ شده است می‌گوید: «ساخت این باغ طوری خواهد بود که ساختار طبیعی باغ حفظ شود. درختان عمدتاً درختان میوه همچون توت، گیلاس و سیب هستند. کاشی‌های آبی، آجرهای سنتی ایرانی، خشت و گل و دیگر عناصر معماری ایرانی و اسلامی به عنوان مصالح اصلی این باغ در نظر گرفته‌ شده است. نکته مهم دیگر این است که میزان سازه‌ها به‌شدت محدود است و تلاش شده تا شهروندان مستقیم با عناصر طبیعت ارتباط برقرار کنند.»

کد خبر 688531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمدصادق IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 2
    سلام عکس آخر ربطی به این پروژه نداره، عکس آخر مربوط به ناحیه پنج منطقه پنج هستش بالای شهرداری
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 3
    تالان لازم۵ میلیارد خرج کنین واقعا خودتون استفاده میکنیم دیگه
  • قاسمی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    10 1
    حیف که نیازسنجی نشده و اهالی باغ فیض موافق نیستند.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    7 6
    برای جنوب شهر درست کنید همه امکانات برای غرب شده
  • س IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    12 3
    اول ازمردم نظرخواهی کنیدبعداقدام کنید ولطفا واسه ساختش ازخارج وام وقرض نگیرید