معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا درباره نتیجه تحقیقات در زمینه فروش سوالات کنکور ۱۴۰۱ توضیح داد و پیشنهادهایی را برای جلوگیری از تقلب در برگزاری آزمون سراسری ارائه کرد.

کنکور

همشهری‌آنلاین ـ سارا کلهر: چند سالی است برگزاری کنکور علاوه بر استرس‌ها و نگرانی‌های معمول آن با معضلات دیگری نیز همراه است. آنچه در این سال‌ها باعث نگرانی مضاعف داوطلبان و خانواده‌هایشان شده است بحث تقلب در کنکور و همچنین فروش سوالات است. آن‌ها این اتفاق را تضییع حق کسانی می‌دانند که سال‌ها برای رسیدن به صندلی دانشگاه تلاش می‌کنند و طبیعتا خواستار برگزاری کنکور در محیطی سالم و به دور از تقلب هستند. 

امسال نیز به سیاق چند سال اخیر اخباری درباره فروش سوالات کنکور و همچنین تقلب حین برگزاری کنکور منتشر شد و در روزهای گذشته بحث‌های فضای مجازی و خبرها به این موضوع اختصاص یافت. مسئولان مربوطه فروش سوالات و امکان دسترسی به آن‌ها را پیش از برگزاری گنکور امری محال می‌دانند. دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال گفت: «تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند در کشور امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ‌کس سؤالات را ندیده است.»

بیشتر بخوانید؛

سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین امکان فروش سوالات کنکور را پیش از برگزاری آزمون امری محال دانست و گفت: «اعلام می‌کنیم تا الان حتی یک مورد هم نداشته‌ایم که قبل از کنکور سوالی فروش رفته باشد و در اختیار کسی قرار گرفته باشد.» 

حتی یک مورد فروش سوالات کنکور نداشته‌ایم

سرهنگ پاشایی درباره برخی ادعاها و خبرهای مطرح‌شده درباره فروش سوالات کنکور سراسری در فضای مجازی گفت: از سال ۹۵ متاسفانه شاهد یک‌سری تبلیغات برای فروش سوالات کنکور در فضای مجازی بوده‌ایم. به‌رغم این‌که به دفعات در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، ولی باز هم می‌بینیم بعضی از خانواده‌ها به دنبال این هستند از مسیری غلط و غیرقانونی به سوالات کنکور دسترسی پیدا کنند. پس از گذشت ۷ سال باز هم اعلام می‌کنیم تا الان حتی یک مورد هم نداشته‌ایم که قبل از کنکور سوالی فروش رفته باشد و در اختیار کسی قرار گرفته باشد. فقط در این حوزه کلاهبرداری بوده و مال‌باختگانی که به پلیس فتا شکایت کرده‌اند ولیکن باز هم سال بعد می‌بینیم عده دیگری باز فریب می‌خورند. 

او درباره علت تکرار این اتفاق با وجود اطلاع‌رسانی‌های مکرر پلیس توضیح داد: دلیلش این است که تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد داوطلبان معمولا یک بار در کنکور شرکت می‌کنند و اطلاع‌رسانی‌هایی که ما انجام می‌دهیم فقط برای یک گروه خاص است و داوطلبان جدیدی که سال بعد می‌خواهند در کنکور شرکت کنند از این اخبار و هشدارها بی‌اطلاعند و در دام این کلاهبرداران و سودجویان می‌افتند. 

نتیجه تحقیقات پلیس درباره فروش سوالات کنکور | دستگیرشدگان چه کسانی هستند؟ | بزرگ‌ترین نقطه ضعف کنکور از نظر پلیس

فعالیت سازمان‌یافته باندهای فروش سوالات کنکور

معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به دستگیری افرادی در ارتباط با فروش سوالات کنکور بیان کرد: تاکنون کارآگاهان پلیس فتا به موردی از فروش سوالات پیش از برگزاری کنکور نرسیده‌اند و این افرادی هم که دستگیر شده‌اند همان‌طور که گفتم پیش از کنکور اقدام به فروش سوالات کردند آن هم نه سوالات واقعی کنکور. سوال‌هایی که در اختیار افراد قرار می‌دهند مجموعه سوالات ادوار گذشته است یا سوالاتی که در آموزشگاه‌ها به عنوان نمونه سوال برای آمادگی کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و این کلاهبرداران همین سوالات را با رقم‌های بالا به خانواده‌ها می‌فروشند. 

سرهنگ پاشایی درباره افراد دستگیرشده گفت: بیشتر این افرادی که دستگیر شده‌اند اصلا سواد آکادمیک ندارند و دیپلم و زیر دیپلم هستند، اما این نکته را باید بگویم که این افراد به صورت سازمان‌یافته فعالیت می‌کنند و به راحتی از افراد کلاهبرداری می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این فعالیت سازمان‌یافته از سوی مراکز کنکور و آموزشگاه‌ها هدایت می‌شود یا خیر به همشهری‌آنلاین گفت: خیر. همان‌طور که گفتم این افراد اصلا تحصیلات آکادمیک ندارند و در حوزه کنکور فعالیتی ندارند. این مجرمان برای این‌که افراد را راحت‌تر در دام بیندازند خودشان را به یک جریان آموزشگاهی مرتبط می‌کنند و با سوءاستفاده از اسم آموزشگاه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. 

بزرگ‌ترین نقطه ضعف در برگزاری کنکور

معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر ورود وسایل هوشمند در جلسه کنکور دردسرساز شده است، توضیح داد: بزرگ‌ترین نقطه ضعف در برگزاری کنکور در چند سال گذشته این است که افراد متخلف با بردن وسیله هوشمند در جلسه آزمون سوالات را منتشر می‌کنند. یک عده افراد متخلف به دلایل مختلف مثل قدرت‌نمایی، زیر سوال بردن ماهیت کنکور، شرط‌بندی، افزایش فالوئر در اینستاگرام یا برای شوخی و سرگرمی از سوالات عکس می‌گیرند و منتشر می‌کنند. 

وی افزود: به‌رغم انتشار سوالات تاکنون بهره‌برداری از این انتشار اتفاق نیفتاده یعنی کسی نتوانسته بدین طریق تقلب کند چون تا سوال‌ها بیرون بیاید و به جواب دسترسی پیدا کنند کنکور تمام شده است. ولی در کل، این‌که نیم‌ساعت تا ۴۰ دقیقه بعد از شروع کنکور سوال‌ها منتشر می‌شود اصلا صورت خوشی ندارد و باید حتما مدنظر مسئولان مربوطه در سازمان سنجش باشد و تمهیدات جدی برای حل این معضل اندیشیده شود تا از این اتفاق جلوگیری شود. 

بازرسی بدنی سختگیرانه‌تر داوطلبان در سال‌های آینده 

سرهنگ پاشایی گفت: باید در سال‌های آینده ادوات مراقبتی بهتری در نظر گرفته شود تا از انجام این تخلف جلوگیری شود. زمان ورود داوطلبان به حوزه امتحانی باید به دقت همه وسایل افراد بازرسی و چک شود. افراد به‌ هیچ‌ عنوان نباید بتوانند با خودشان تجهیزات هوشمند سر جلسه کنکور بیاورند. متاسفانه تجهیزاتی در جلسه کنکور می‌آورند امسال داوطلبانی را داشتیم که در گوششان هندزفری‌های حلزونی گذاشته بودند مثلا ما ادوات فیلم‌برداری و تصویربرداری جاسازی‌شده در مدادتراش و خودکار کشف کرده‌ایم.

راهکارهای پیشنهادی پلیس برای جلوگیری از تقلب در کنکور

معاون اجتماعی پلیس فتا با تاکید بر این‌که ورود وسایل هوشمند در جلسه کنکور در سال‌های اخیر دردسرساز شده است برای ممانعت از این اقدام داوطلبان پیشنهاد داد: باید مسئولان سازمان سنجش طوری برنامه‌ریزی کنند که داوطلب موقع ورود به محل آزمون به‌خوبی بازدید بدنی شود، به دقت بررسی شود که تجهیزات الکترونیک و هوشمند همراه دانش‌آموز نباشد و مهم‌تر از همه این‌که پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از جاسازی دوربین در لوازم تحریری که داوطلبان سر جلسه همراه خودشان می‌آورند این ادوات نوشتاری را حتما مرکز آزمون در اختیار داوطلبان قرار دهد.

او در پاسخ به این‌که دستگاه‌هایی برای تشخیص این تجهیزات در حوزه‌های امتحانی وجود دارد، گفت: بله. در برخی از حوزه‌های محل آزمون دستگاه‌هایی وجود داشت که وسایل آهنی و تلفن همراه را کشف می‌کردند اما خب نمی‌شود در همه حوزه‌ها از این دستگاه‌ها استفاده کرد بهترین راه این است که علاوه بر بازرسی بدنی دقیق، همان‌طور که گفتم ادوات نوشتاری را حتما برگزارکنندگان آزمون در اختیار داوطلبان قرار دهند و از آوردن هرگونه نوشت‌افزار در جلسه کنکور جلوگیری شود.

سرهنگ پاشایی در پایان با تاکید بر این‌که پلیس فتا پیش از برگزاری کنکور بیشتر کانال‌ها و پیج‌هایی که ادعای فروش سوالات کنکور را داشتند و از این طریق از مردم کلاهبرداری می‌کردند شناسایی کرده است، گفت: همچنان اقدام قضایی و عملیاتی پلیس فتا علیه متخلفان ادامه دارد. برخی متخلفان در مرحله شناسایی هستند، برخی متواری‌اند و پلیس فتا به دنبال آن‌هاست و برخی دیگر هم دستگیر شده‌اند و برایشان پرونده قضایی تشکیل شده است. 

کد خبر 688431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علیرضا IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 0
    سازمان سنجش می تونه خیلی ساده موقع ثبت نام پول یه مداد و پاک کن مناسب رو بگیره و موقع آزمون توی بسته سوالات به داوطلبان بده...
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    سلام،بنده علیرضا هستم، یادم هست در دانشگاه آتا تورک ترکیه سال۱۳۹۲ امتحان داشتم ،اجازه ندادند هیچی ببرم ، دوتا انگشتر مردانه معمولی داشتم گفتند نباید داخل جلسه ببری،لوازم تحریر مالدخودم را اجازه ندادند،چون آنجا آسما نداشتم،بصورت رسمی مثل ایران باجه امانات نداشتند .به صورت غیر رسمی یک مبلغی دادم در کنار صف ها فردی بود تا وسایل منو نگه داشته باشد و ادعای آنها این بود که گفته بودیم هیچی نباید با خودتان بیارید و اتکت آب معدنی را جدا کردند و اجازه دادند داخل ببرم، بعد دو مداد ،یک تراش ،یک پاکن دادند و پس از بازرسی بدنی اجازه دادند وارد جلسه شوم
  • مادر یک کنکوری IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 0
    نفری رو دیدم و میشناسم به اسم هم میتونم معرفی کنم با بار علمی بسیار ضعیف .پارسال دانشگاه علوم پزشکی تهران ،حالا یا سوال خریده یا صندلی . نمیدونم ولی الان 3 ترمه پزشکی میخونه . چه جوریش رو شما بگین به لطف پول پدر ویا ..... عجب کی باید جواب بده