چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

در جریان دومین عمل سزارین جهان که با استفاده از روش هیپنوتیزم و بدون بیهوشی در بیمارستان پیامبران تهران انجام شد، نوزاد پسری سالم به دنیا آمد.

این عمل جراحی در حالی صورت گرفت که خرداد سال گذشته نیز طی یک عمل سزارین با روش هیپنوتیزم، نوزاد دختری در بیمارستان عیوض‌زاده متولد شده بود.

دکتر‌ رؤیا خدایی، متخصص زنان، زایمان و نازایی که مسئولیت هر 2 جراحی را بر عهده داشت درخصوص این عمل سزارین، به ایسنا گفت: برای انجام این عمل، ابتدا عملیات هیپنوتیزم بیمار آغاز شد که این عملیات حدود نیم‌ساعت طول کشید.

وقتی هیپنوتیزم با موفقیت انجام شد، عمل جراحی سزارین شروع شد که این عمل نیز نیم ساعت زمان برد و در پایان نوزاد پسر، سالم به دنیا آمد.

وی افزود: تنها مشکلی که در این عمل وجود داشت، خونریزی مختصری بود که به‌علت کنترل خونریزی زیر عروق بیمار، زمان زیادی از ما گرفته شد، ولی با این وجود مادر هم‌اکنون در هوشیاری کامل است.

خدایی خاطر نشان کرد: با انجام این روش، عوارض بیهوشی کاملا حذف می‌شود، البته حین عمل، علائم حیاتی بیمار تحت مانیتورینگ کامل بوده و متخصص بیهوشی برای مواقع اضطراری در اتاق عمل حضور دارد.

این متخصص زنان و زایمان درباره استفاده از این روش در عمل‌های جراحی دیگر اظهار داشت: عمل‌های جراحی هر چه سبک‌تر باشد، انجامش با هیپنوتیزم راحت‌تر است. در حالی که سزارین جزو عمل‌های سنگین به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه چنین عمل‌هایی تاکنون در دنیا انجام نشده است، علت این امر را نبود متخصصان هیپنوتیزم و افراد باشهامتی چون 2 مادر ایرانی تحت این جراحی‌ها عنوان کرد که جرات پیشگام‌شدن در این زمینه‌ها را داشته‌اند.

خدایی با اشاره به اینکه در جامعه، افراد سوءاستفاده‌گری هستند که می‌خواهند از روش‌هایی مثل هیپنوتیزم بهره ببرند، خاطرنشان کرد: توصیه من به مردم این است که سعی کنند فرد مورد نظرشان شناخته شده و قابل اعتماد باشد و در این زمینه اطلاعاتشان را کامل کنند.

حسین الماسیان، متخصص هیپنوتیزم و هیپنوتراپی و عضو تیم جراحی هم در این زمینه تصریح کرد: این عمل بسیار خوب بود.

هیپنوتیزم می‌تواند بسیار قوی باشد، ولی در مواردی ممکن است بیمار به‌دلیل فشارهای زیادی مثل جا انداختن رحم، تغییر وضعیت داده و درد را احساس کند، ولی به کمک خدا و کادر پزشکی، مادر و کودک سالم هستند و بعد از عمل هیچگونه دردی ندارند.

وی درخصوص استفاده افراد از این روش، تأکید کرد: افرادی که تمایل به انجام چنین عمل‌هایی دارند، قبل از انجام آن آزمایش می‌شوند و درصورت مثبت بودن در تمرینات می‌توانند عمل را انجام دهند.

کد خبر 68831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز