بسیاری از ما هر روز از آنها استفاده می‌کنیم؛ کیسه‌های پلاستیکی نازکی که تقریبا توسط هر فروشگاه کوچک و بزرگی که به آن مراجعه می‌کنیم، استفاده می‌شودو بعد از انتقال به منزل رها می شوند آیا تا به حال به ذهن شما خطور کرده که در طول یک سال چند کیسه به همین راحتی تولید و رها می‌شود؟

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ به‌منظور ارتقای آگاهی مردم نسبت به مخاطرات زیست‌محیطی استفاده از پلاستیک، سوم ژوئیه مصادف با ۱۲ تیرماه به‌عنوان «روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی» نام‌گذاری شده است. هدف دیگر این نام‌گذاری نیز تشویق کشورها برای اعمال ممنوعیت بر استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف است.

طبق گزارش برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد(UNEP)، سالانه ۵تریلیون کیسه پلاستیکی یکبار مصرف در سراسر جهان استفاده می‌شود. این در حالی است که در جهان سالانه ۳۰۰میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که معادل وزن کل جمعیت انسان است. 

این گزارش هشداری است برای اقیانوس‌ها که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ بیشتر از ماهی، حاوی پلاستیک باشند.

براساس گزارش نشنال جئوگرافیک، ۷۳درصد زباله‌های ساحلی، پلاستیکی هستند که شامل فیلترهای ته سیگار، بطری، درب بطری، بسته‌بندی مواد غذایی، کیسه‌های مواد غذایی و ظروف پلی‌استایرن است.

طبق این آمار، پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها، یک میلیون پرنده دریایی و ۱۰۰هزار پستاندار دریایی را می‌کشد و هم‌اکنون آنقدر پلاستیک دور می‌اندازیم که بتواند چهار بار دور زمین بچرخد. اما فقط ۵درصد آن را بازیافت می‌کنیم.

آلودگی پلاستیک یک فاجعه جهانی است و روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی که در ۳جولای یا ۱۲تیرماه جشن گرفته می‌شود، یک ابتکار جهانی به شمار می‌آید که هدف آن، حذف استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است.

کد خبر 687989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نور گل IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    عالی بود ، استوری اش کردم.