سگ‌های بدون صاحب در کمتر از ۲روز جان دو کودک ۴ و ۷ساله را در منطقه دامشهر قم گرفتند. گزارش حمله سگ‌های ولگرد به انسان، هر سال روند تصاعدی دارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ از این دست حوادث دلخراش به وفور در ایران رخ می‌دهد و عمده قربانیان نیز کودکان، زنان و سالمندان هستند. گزارش‌ها سهم گزش سگ‌های ولگرد را در آمار حیوان گزیدگی تا ۹۰درصد برآورد کرده‌اند.

براساس آمار وزارت بهداشت، میزان گزش سگ‌ به‌شدت افزایش یافته و ایران در کنار کشورهایی مثل هند که ۱.۳میلیارد و چین که ۱.۴میلیارد جمعیت دارند، رتبه سوم مرگ‌ومیر ناشی از هاری را دارد.

از جمعیت ۱۰هزار قلاده‌ای سگ‌های ولگرد در حومه یک شهر، طی سال ۲ تا ۳هزار سگ عقیم می‌شوند و در این فاصله بقیه سگ‌ها زادآوری خود را انجام می‌دهند و چندین برابر این رقم، توله جدید به دنیا می‌آورند، بنابراین عقیم‌سازی زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بیش از ۷۰درصد جمعیت سگ‌ها در بازه زمانی ۳ تا ۶ماه عقیم شوند.

هزینه عقیم‌سازی هر سگ یک تا ۳میلیون تومان است و کسی حاضر ‌به این  هزینه برای جمعیت سگ‌های ولگرد نیست. سالانه در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، کرمان و یزد بین ۱۰ تا ۲۰میلیارد تومان برای مقابله و کنترل ‌سگ‌های ولگرد هزینه می‌شود. 

متخصصین حیات وحش معتقدند، براساس دستورالعمل کنترل و مدیریت سگ‌های بلاصاحب مصوب سال‌۸۷ که به شهرداری‌ها ابلاغ شد، سگ‌های بدون صاحب باید توسط شهرداری زنده‌گیری شوند و به مراکز کنترل منتقل و توسط دامپزشک مقیم غربالگری شوند.

سگ‌های غیرمفید، بیمار و پر از انگل و نقص عضو از سگ‌های مفید و اصیل جداسازی و «یوتانایز» شوند و با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی و با مرگ آرام از بین بروند.

کد خبر 687946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • رحمان IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    10 2
    فکر نکنم در هیچ کجای دنیا معضل سگهای ولگرد به شدت کشور ما باشه یاد حکایت سعدی می افتم که: سگها را رها و سنگها را بسته اند..
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    3 0
    اصلاً
  • سهراب IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    11 3
    سگ های ولگرد رو با اراذل و اوباش مقایسه کنید اونوقت معلوم میشه کدوم یکی بیشتر داره به جامعه لطمه میزنه و هزینه برتر هست.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    11 0
    علاوه بر سگ های ولگرد ازیاد بیش از حد موشهای فاضلاب در سطح شهر و جولان این حیوانات موزی در جویای فاضلاب ورود آنها به خانه ها هم زیاد شده است لطفا" مسولین شهرداری به این مسئله هم رسیدگی کنند تا شاهد شیوه بیماریهای واگیری مثل طاعون نباشیم .
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    10 1
    گربه های ولگرد خیابان هم زیاد شده وارد خانه های ویلایی ویکی دوطبقه راحت میشن آلودگی انگلی و ویروسی دارند موارد حریم زندگی مردم می‌شوند علت عدم رعایت بهداشت و ریختن ضایعات قصابی ها ومرغ و ماهی فروش ها در جوی‌های کنار خیابان وعدم نظافت و برخورد شهرداری و رعایت نکردن بهداشت است کلا جنگلی شده برای خودش شهرهای ایران
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    6 5
    این سگا رو بدید به اونایی که عشق سگن
  • NL ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    15 3
    باید معدوم شوند
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    9 5
    بهتره این سگها را جمع آوری کنید بفرستید چین آنها خریدار واقعی هستن برای آنها مصرف خوراکی داره درآمد هم وارد کشور میشه
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    9 4
    همه سگها و گربه های ول در کوچه و خیابان و بیابان و....باید کشته شوند باید همه را از بین برد