تاحالا فکر کرده‌اید سرنوشت گوشی‌های موبایلی که این روزها خیلی‌هایمان حاضر نیستیم حتی لحظه‌ای از خود جدایشان کنیم چه می‌شود؟ اصلا تا به حال به گورستان گوشی‌های موبایل رفته‌اید؟ می‌دانید کسانی که کارشان اسقاط گوشی موبایل است با خرید لاشه گوشی‌ها و کالبدشکافی آنها به طلا می‌رسند.

کشف طلا

 همشهری‌آنلاین - فاطمه عسگری‌نیا:  آنچه درباره بازیافت گوشی‌های موبایل و حتی لوازم اداری و پزشکی برایتان می‌گوییم، عین حقیقت است. آدم یاد فیلم «در جستجوی طلا»ی چارلی چاپلین می‌افتد؛ وقتی که در سال ۱۸۹۸  تب طلا بالا گرفته بود و همه برای به دست آوردن ثروتی بادآورده به آلاسکا می‌رفتند. حالا همین تب و تاب ولع‌برانگیز در تهران، پایتخت ایران، خیلی از اوراقچی‌ها را به سمت  استخراج طلا، آن هم از دل گوشی‌های موبایل، هل داده است؛ جایی در نزدیکی‌های گود عبدو.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

قبرستان گوشی‌های موبایل؛ سرنخی که ما را ابتدا  به گود عبدو برد؛ جایی که جز علی و برو بچه‌های بنگاهش، همه اوراقچی‌ها در کار اسقاط ماشین‌آلات صنعتی بودند. علی هم که دستگاه‌های اداری را اسقاط می‌کند، قبلا در همین دسته و رسته فعالیت داشت: «خانوادگی اوراقچی هستیم» عرق پیشانی‌اش را با دستمالی چروکیده و آغشته به رنگ سیاه که بی‌گمان از دوده پرینترهای کهنه بر آن نشسته خشک می‌کند. دورتا دور بنگاه کوچکش پر از دل و روده دستگاه‌های اداری است؛ از فن و گیربکس گرفته تا ترانس و کابل‌های برق. ردی از جنازه‌های موبایل در بساط او دیده نمی‌شود. می‌گوید باید به بازار جلوه بروید! بازاری که ۲ هزار متر با گود عبدو فاصله دارد. علی هم به نوعی یکی از همین جویندگان طلاست. او می‌گوید: «دستگاه‌های اداری هم  زربار و نقره‌بار و مس‌بارشان بد نیست، هر چند به اندازه گوشی‌های موبایل نیست، اما خیلی‌ها آنها را فقط به همین بهانه می‌خرند!»

استخراج طلا در جنوب شرق تهران | مهاجران افغان؛ پیشتاز میدان

بازارهای زیرزمینی اسقاط گوشی

به توصیه علی، راهی بازار جلوه می‌شوم؛ جایی که او یکی دو رفیق اوراقچی گوشی موبایل دارد. می گوید اوراقچی‌های موبایل آنجا هستند. سرتاسر بازار جلوه پر از بنگاه‌های اوراقچی است. در ورودی بازار، کنار دکه نگهبانی، مرد لاغراندامی با موهای کم‌پشت و دندان‌های یکی‌ در میان افتاده، صدای دورگه‌اش را ته گلویش می‌اندازد و می‌گوید: «بفرما آبجی، دنبال چی هستی؟» آنقدر فضای بازار مردانه است که گویا قبل از ما این بازار هیچ زنی به خود ندیده است. سراغ اوراقچی‌های گوشی موبایل را می‌گیرم. با اخمی سنگین سراندرپایمان را برانداز می‌کند و می گوید: «آدرس اشتباهی داده‌اند. موبایلی‌ها انبار شهرزاد هستند.»

می‌پرسم: «یعنی هیچ اوراقچی گوشی موبایلی اینجا نیست؟» از ته حلقش نه محکمی می‌گوید. سراغ مهدی را می‌گیرم از رفقای علی. بنگاهش در میانه بازار جلوه است. به سختی آدرس می‌دهد. به بنگاه که می‌رسم، ماشین‌های اداری را قطاری چیده‌اند. ردی از گوشی‌های موبایل دیده نمی‌شود. وقتی می‌فهمد خبرنگارم، جبهه‌ای سخت می‌گیرد و می‌گوید: «تا وقتی شما خبرنگارها چیزی ننوشته بودید، بازار اوراق موبایل خوب بود. حالا این بازار، به جای جلوه، به زیر راه‌پله‌های خانه‌ها رفته. قبلا در این بازار کار استخراج زربار گوشی‌های موبایل را انجام می‌دادند، اما الان کسانی که در این رسته فعالیت می‌کنند و تعدادشان هم کم نیست، محل کار خود را به خانه‌ها ی قدیمی و کارگاه‌های زیرزمینی منتقل کرده‌اند. »

خودش هم هنوز همین کار را ادامه می‌دهد. در میانه حرف‌هایش هم می‌خندد و می‌گوید: «همیشه از بچگی دوست داشتم دنبال طلا بگردم. فکر می‌کردم طلا فقط در معدن است و من برای پیداکردن آن باید کلاه کابویی به سر بگذارم و شب و روز سنگ‌ها را بکنم.  اما الان تکنولوژی، طلا را راحت به دست ما رسانده، کافی‌ست فقط بلد باشی.»

استخراج طلا در جنوب شرق تهران | مهاجران افغان؛ پیشتاز میدان

این زن نمی‌رود!

می گوید اگر می‌خواهی با افرادی که در این رسته مشغولند حرف بزنید، بهتر است به انبار شهرزاد بروید. وقتی مطمئن می‌شود تنها هستم، این جمله آخرش را با تردید می‌گوید، چرا که معتقد است رفتن به آن انبار برای یک خانم تنها جایز نیست. انباری که مهدی از آن سخن می‌گوید، مرکزی در ۱۰۰۰ متری بازار جلوه است. درست بعد از بازار سنگ، در خیابان شهرزاد. چهاردیواری آجری بزرگی در میانه زمینی خشک که فاصله قابل‌توجهی با خیابان دارد.

ضرباهنگ اوراق کردن رادیاتورهای ماشین از فاصله دور هم به گوش می‌رسد. وانت‌هایی که بارشان سیستم‌های اداری و رادیاتورهای کهنه است، یکی‌یکی وارد انبار می‌شوند.  اینجا نه نگهبان دارد نه شکل و شمایل آراسته‌ای، مثل بازار جلوه. از هر گوشه این انبار سرباز، که آفتاب مستقیم گرمای تابستانی و داغش را روی عرصه‌اش پهن کرده، صدای کوبیده شدن چکش بر تنه طلایی و نقره‌ای رادیاتورهای فرسوده به گوش می‌رسد. گرچه توصیه شد به خاطر مردانه بودن محیط از رفتن به آن حذر کنم، اما وجود یک بند رخت وچند تکه لباس‌های زنانه و بچگانه در این انبار، قصه تلخ زندگی خانواده‌ای مهاجر را در این بیغوله بازار روایت می‌کرد. زن و بچه‌ای که تا تاریکی شب حق خروج از خانه را نداشتند!

گزارش تهیه نکنید؛ دست زیاد می‌شود

کمی جلوتر می‌روم. حسین مشغول خالی کردن بار یک نیسان است. آفتاب مسقیم بر فرق سر تاس و سیاهش تابیده و دانه‌های عرق روی پوست سوخته سر و رویش به‌راحتی قابل دیدن است. خودش یکی از اوراقچی‌های گوشی موبایل است. بی‌پروا درباره استخراج طلا از گوشی‌های موبایل می‌پرسم و او بی‌پرده از کاری که انجام می‌دهد می‌گوید. حرف‌هایش را با این گلایه آغاز می‌کند: «چرا می‌خواهی درباره این موضوع گزارش تهیه کنی؟ دست زیاد می‌شود. به اندازه کافی دست زیاد شده»

سرش را نزدیک می‌آورد؛ گویا می‌خواهد راننده نیسانی که بار آورده متوجه نشود. می‌گوید جان جدت، از این موضوع بگذر و جماعتی را از نان خوردن نینداز!» قانعش می‌کنیم که گزارش ما شغلش را تهدید نمی‌کند. در ظاهر ماشین‌های اداری و مانیتورهای قدیمی را اسقاط می‌کند، اما کار اصلی او و تیم ۶نفره‌شان اسقاط گوشی‌های موبایل و استخراج طلا و فلزات گرانبهای آنهاست. دلشان از دست مهاجران افغانی که به این کار روی آورده‌اند و بازارشان را کساد کرده‌اند خون است. حسین می‌گوید: «آنقدر دست زیاد شده که دیگر دخلمان به خرجمان نمی‌خورد. زمانی فقط ما در این کار بودیم، اما حالا هرکس به شکلی وارد این رسته شده است. چرا؟ چون تازه مردم فهمیده‌اند که استخراج طلا از گوشی‌های موبایل ممکن است. از طرفی، مهاجران افغان با پیشنهاد قیمت خرید بالاتر از فروشنده‌ها، گوی سبقت را از ایرانی‌ها در حوزه اوراق زباله‌های الکترونیک ربوده‌اند.»

در میان حرف‌هایش به این نکته هم اشاره می‌کند که طلا فقط در یک مدل از گوشی‌های قدیمی یافت می‌شود و گوشی‌های چینی طلا ندارند. گوشی‌های موبایل و استخراج طلا از آنها در بنگاه حسین یک گوشه از کار اسقاط است. در این بنگاه که او ماهانه ۴۰ میلیون تومان کرایه به صاحب ملکش پرداخت می‌کند، تا چشم کار می‌کند مانتیتورهای کهنه کامپیوتر و دل و روده کیس‌ها دیده می‌شود؛ از مادربرد و فن گرفته تا کابل‌هایی که سیم‌های مسی‌شان حسابی باارزش است.

استخراج طلا در جنوب شرق تهران | مهاجران افغان؛ پیشتاز میدان

استخراج طلا از گوشی‌های موبایل در تهران، این روزها، به شغل ثابت جماعتی تبدیل شده است که هم به نوعی در چرخه بازیافت این وسایل دخیل‌اند و هم به واسطه دفع غیراصولی باقی‌مانده جنازه گوشی‌ها محیط زیست را آلوده می‌کنند. این گروه که مانند جویندگان قدیمی طلا در معادن، هر سختی و مشقتی را به جان می‌خرند تا از هر گوشی تلفن حدود ۰.۰۳۴ گرم طلا استخراج کنند. به خاطر همین است که گوشی‌های موبایل بر خلاف همه زباله‌های الکترونیک قبرستان ندارند؛ زباله‌هایی که به بهای گنج نهفته درونشان لابه‌لای زباله‌های دیگر دفن می‌شوند.

کد خبر 687933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 243
  • نظرات غیرقابل انتشار: 181
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    خدا خیر بده افغانها رو که حداقل به قیمت زیادتر برمیدارند.
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      خدا خیر بده به ایرانی ها که افغانی ها دارن می چاپنشون....خیلی کم بودن روز به روز هم دارن بیشتر میشن .....😑😑😑
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    عجب حکایتی دارد این دیار با این افغانیها !!
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      عقلشون کشیده تونستن میتونین شماهم بریدتواین کار زورنداره که🤔
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      بتو چی
    • محمد سالم IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      کشور ما آرام شود میرویم به خاک خود ولی افسوس انسانیت مرده
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      واقعا ،تو شهر که راه میری ،شک میکنی تو ،توی افغانستانی یا افغانستانی ها تو ایرانن 😢 ...
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    کارخوبی کردن
    • FI ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      65 51
      آفرین به این مغز بدونی دردسر
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      شدن بلای جان قشر فقیر ایران همه بیکار کردن افغانی ها سر کارن
    • ناشناس IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      خیلی هم بیخود کرده اند
    • محمد حسین محمدی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      74 28
      دقیقا
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    چراحق ملت بره توجیب افغانها .
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    پیشرفت به این میگن ازگوشی هم طلا پیدامیکنن
    • E IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      ایرانی ها اغلب تنبل و پرتوقع ان، اگر برادرای افغان نباشن خیلی کارا اینجا رو زمین میمونه، البته همه جا خوب و بد داره...
  • جعفر IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    زحمت می کشن پول در میارن جرم نمی کنن
  • محمد حسین صادقی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    اگه مملکت دست من بود. تمام افقانیها غیر مجاز را از ایران پس از تصاحب اموال اخراج می کردم .
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    اون یارو حالا ایرانی یا افغانی میلیاردر شده شما اینجا افتادین به جون هم ک چی
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      65 12
      دقیقا
    • خانم سادات محسنی IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      خداروشکر که مملکت دست شما نیست و خداروشکر که دنیا طولانی نیست وگرنه همدیگر را درسته قورت میدادید لعنت بر نژاد پرستا
    • وحید IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      45 29
      پس آمریکا که اموال ایران و غارت کرده کار درستی کرده ؟اقای فاشیسم
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      21 13
      خدا دیده و روزی میده
  • امینی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    , الان کارگر های ساختمانی از دست افغانی ها خانه نشین شددیم بعضی از کارگرهای زحمت کش وحلال خور ازبیکاری نداری یا مواد مخدر می‌فروشند یا دزد شدن خلاصه از حلال خوردن افتادن داخل لجن خلاف روز به روز هم اضافه میشن دولت هم به فکر ما نیست
    • ماهان IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      39 54
      وقتی همه دنبال کار راحت باشن نباید ایراد رو ی دیگران گذاشت
  • محسن IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    این افغانها هر جا یکیشون باشه باقیشون هم روز به روز اضافه میشن.
    • امیر کریمی GB ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      داداش گلم مشکل اینجاست ک شما کار نمیکنید میگید سخته و فلان افغانها سخت کوشند
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      90 91
      روزی اونا رو خدا میده نه تو. روزی تو رو هم خدا میده اونا نزدیده هرکس نون ایمان و عرضه خودش و میخوره
  • محسن IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    یه روزی باید هرچقدر پول جمع کردن بدن به مردم وفرار کنند اینها نه مالیات میدن نه سربازی میرن فقط جای ایرانی هارو گرفتن که بیکاری زیاد بشه.
    • دختری از دیار شرق IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      شما خبر دارید که مالیات نمیدن؟ شما از پول هایی که میپردازن اطلاع دارید؟ هرموقع اطلاعات کسب کردید نظر بدید
    • عاطفه IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      درسته افغانها سخت کوش هستن اما توی هر کشوری تا یه اندازه مهاجر باید باشه که تو ایران از حد توان بیشتره.من خودم به شخصه دیدم چون تعداد و نفرات زیادی هستن افغانها خیلی از مغازه دارها جنس رو به اونها ارزون میدن تا باخودشون مشتری بیارن در عوض تخفیف زیادی که به افغانها داده میشه میکشن رو جنسی که من ایراتی میخرم.هرچند این تقضیر افغان ها نیست این خود ما هستیم که مرغ همسایه رو غاز میبینیم
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    پاش بیفته از روی ایران و ایرانی هم رد میشن...
    • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      15 12
      توخونه وقت بیکاری هفته ۲۵ گرم تا پنجاه کرم ظلا دربیاری اوتم 2۴ اعیار مگه بده من خودم عشقم اینه با دست خودم طلا میگیرم میدم طلاساز برام چیزی درست میکنه حتی مهریه زنمم دادم هردفعه قد ۳گرم مثلا
  • مهسا IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    افغانی و چینی و روس و عالم و آدم دارن از ما ایرانیا سواستفاده می کنن
  • امیر IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    امروز رفته بودم فروشگاه جانبازان در قم نیم ساعت قبل از باز کردن فروشگاه اینقدر شلوغ بودکه نگو و نپرس همه افغانی گفتم چه خبره گفتن برنج یارانه ای میدن گفتم یارانه برای افغانی‌ها یا ایرانیها منکه نتونستم بگیرم اگر می‌خواهید یارانه ای بدهید با کارت ملی بدهید یارانه ملت را پخش می‌کنند بین افغانی‌ها
  • عباس IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    تا کی باید به این افغانها نون برسونیم ؟؟؟ مگه ایران دار الیتامه ؟؟؟
    • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      مگه شما نون میرسونی خودش زحمت میکشه
    • من IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      82 25
      فعلا که دارالایتامه تا زمانیکه بهشون رو میدیم همینه
    • غریبه IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      27 38
      چقدم که میرسونید
  • سعید IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    66 54
    من خودم کار افرین هستم و ایرانی هم نیستم ولی کلی ایرانی خوب هستن ک باهم کار میکنیم نان زن بچه شونوم درمیارن دو طرف راضی هستیم
    • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      54 21
      شما نون مفت به بچتون نمیدین جناب به افغانی بدین
    • مصطفی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      32 39
      تو برو شکم خودتو سیر کن از گسنگی نمیری لازم نیس ب افعانیا نون برسوتی
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    70 77
    سلام بازم خدا خیرشان بده ک زحمت میکشن پول درمیارند نمیرن دزدی و مال ملت شریف ایران را بخورند
  • ایران IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    چند سال دیگه افغان ها همه جای ایران میگیرند
  • وطن دوست IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    اگر این افغانی هارو تو ایران راه ندن، این همه ایرانی ستم نمی‌کشه تو هر رشته کاری که میرن اون کار دیگه گیر ایرانی نمیاد همه چیزو دارن میگیرن تو دست، یه روزی هم باید برای این که کشور مون دستشون نیفته با اینا بجنگیم
  • فاطمه IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    75 97
    ایرانی جماعت خودش اهل کار نی.
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      65 30
      من چوپانم میای جایم چوپانی کنی داداش یاعلی من دارم میرم کشاورزی اگه مردش هستی بیا آدرس بیدم وگرنه برا مفت خوری جای نداری الکی نگو کارنیست بگو کاریگر نیستم
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    نمی دانم چرا مردم افغانستان میان ایران همه رو هم بیکار کردن آخه مگه ما ایرانی ها چه گناهی کردیم که شما ها کارو بارو خراب کردین
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      چنان میگی حق مارو میخورن انگار چیکار میکنن،،جز بنایی و خرحمالی مگه شغله دیگه یی گیرشون میان و بعد دارن نون بازوشونو میخورن برعکس شما ها که پنج کیلو باردستت میگیرین دیسک کمرمیگیرین،،افقانی ها کارگرن زحمت کشن نه مثل یه عده ی ازشما مفتخور
    • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      71 57
      این حرفا چیه زیر دست ایرانی کارو یاد میگیرن
  • M IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    47 10
    اینکار چنانچه کنترل شده نباشد، شدیداً خاک و هوا را آلوده میکند. استفاده از اسید و روش سوزاندن و دفن پسماند باقیمانده شدیداً آسیب راست.
    • ناشناس IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      14 7
      آفرین
    • مسعود IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      49 13
      بله داداش همون خرحمالی رو میرن ماهی دوتومن میگیرن نمیزارن ایرانی بگیره ۷ تومن کلا دارن به نفع نظام سرمایه داری کار میکنن
  • محمدرحمتی ازقم IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    90 21
    یک موقعی میگفتن افغانستان جنگ است ولی حالا چی دارن بگن ..مهمانی یکروز دوروز سه روز ازقدیم گفتن دره دیزی بازه حیای گربه کجا رفته...بخدا درقم شهرک فاطمیه بلوار تهرانی مقدم. درپارک ازدست این افغانی‌ها مردم اسایش ندارند...
  • جمالی IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    47 7
    عالی بود پوشش این خبر ممنونیم
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      6 2
      آفرین خوب گفتی
  • محسن IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    28 9
    تو کشورهای قطر و امارات مهاجر خیلی زیاده و کار میکنند . افغانی ها تو ایران کار میکنند و اکثرا کار پایین دست انجام میدن . قبول مهاجرت از سوی المان و انگلیس و فرانسه برای چیه ؟ . انجام کارهای خدماتی .
  • مریم IN ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    48 73
    شما هم زورتون به این بندگان خدا رسیده گناه دارند بخدا تو کشور خودشون طالبان اینجا هم شماها ولشون کنید بابا! بدبختی ما ازبه اصطلاح خودیاست
  • حمید IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    67 50
    همه ما چه افغانی چه ایرانی انسان هستیم آفریده پروردگار
    • مریم IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      48 17
      چرا ایرای ها باید جورشون را بکشند خودشون مرد باشن برن و طالبان را بیرون کنند و کشورشان را بسازند نمیخواد اینجا مظلوم نمایی کنند که داریم کار سخت انجام میدیم بهتره همین گارا دو توی کشور خودشون انجام بدن
  • پرسپولیس US ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    50 14
    طلا کجا بود .آدرس اشتباه ندید .هزار تا گوشی را بشکافی .نیم گرم طلا اگر پیدا کردی جایزه داری. بزار مردم برن دنبال کار و صنعت .اینگونه اخبار جعلی فقط بیکاری را زیاد می‌کنه ..
  • سعیدی IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    59 40
    اینجا فقط حرف از افغانی افغانی هست داداش من الان تو ایران پنج تومان حقوق میگیرم شانزده ساعت بدون وقفه کار میکنم نه دزدی میکنم نه چپاول نه بزنین مفت میکیرم نه هم صلواتی میخورم نه صدقه میکیرم نه کوپون ، پول با آبله کف دست در میارم عین مرد خرج میکنم چون حق آبله های دستم و حق فرو رفتگی چشام از بیخوابی و خستگی .. جون ننتون کدومتون این کارو میکنید؟ حرف مفت نزنید ..یه میلیون کار هست ولی کارگر نه ،، چهارنیم میلیون افغانستانی ماه چهار میلیون حقوق میگیرند،،میانگین ماه چهار میلیون ،،فی نفر از چهار نیم میلیون افغانستانی رو ضرب بزن ماه چقدر پول تو ایران هذینه میکنند،، میدونید اگر همه برند چه صدمه بزرگ به اقتصاد ایران وارد میشود شما مغز تون اندازه تعصب تون هست وسیع تر نگاه کن،افغانها نون آب غذاشون از افغانستان نمی آورند مغازه ها و بازار های ایران خرید میکنند این پول دوباره میاد تو جیب مغازه دار راننده و آب برق گاز...
    • سعید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      75 12
      اقا یا خانم سعیدی،تو و هم میهنانتون اصلا خدای کار و زحمت هستید،چرا این تلاش هارو در خاک خودتون انجام نمیدید؟چرا اینهمه زحمت و لطفی که برای ما میکشید رو برای کشور خودتون نمیکشید،ما راضی به زحمت و لطف و تلاش شما نیستیم ازتون خواهش میکنیم این لطف رو برید در کشور خودتون انجام بدید و منت هم سر ما نزارید،اگه زحمتکشی همین امروز برو کشور خودت زحمت بکش ابادش کن برای کشور بیگانه ایی مث ما هدر نرید،ما هم این کارتون رو فراموش نمیکنیم و همیشه در قلب مردم ایران جای دارید ،ما ازتون خواهش میکنیم بما لطف نکنید و در خاک ما زحمت نکشید،ما هشت سال با دست خالی با عراق کاملا مسلح جنگیدیم و با شجاعت و جان جوانان نذاشتیم یه گرم خاکمون رو بگیرن این تلاش هارو اگه ارضه دارید برید توکشورتون انجام بدید تا فیلم فرارتون دست مایه طنز جهان نشه که از ترس اویزون هواپیما میشید ،ما موقع حمله به خاک لشکر به لشکر رفتیم مرز برای جنگ شما لشکر به لشکر فرار کردید،این تلاش هارو به رخ ایرانی که در تاریخش صد برابر شما مقاوم تر عمل کرده نکشید چون ایرانی در تاریخ اثبات کرده بدون جنگ اشغال نمیشه ..
  • علی DE ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    69 45
    زحمت میکشن پولم میگیرن ده تا ایرانی رفیقام آوردم سرکار نصف روز رفتن کار نمیکنه میگن سخته
  • احمدرضا IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    75 19
    سلام من اصلا کاری ندارم که افغان هاآدم های خوبی هستن یابدکاری هستن یانه ولی انصافأزندگی روبرای ایرانی هاسخت کردن ازهمه لحاظ .چه ازلحاظ کار چه ازلحاظ اجاره خونه وچه ازلحاظ آرامش ...ماتازه ده سال دیگه می فهمیم که این مهمونی که دولت راه انداخته چه بلایی سراقتصادوجوونای مملکت آورده ...
  • AU ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    45 11
    میزان طلا در گوشی همراه و قطعات کامپیوتری به اندازه ای کم است که برای به دست آوردن میزان طلا که قابل تبدیل به پول باشد باید از هزاران قطعه استفاده کرد .
  • ایرانی IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    34 58
    اینقدر نگید افغانیها اومدن ماروبیکار کردند من ایرانیم شما ایرانیها کارکن نیستید راحت طلبید افغان گرفتار ظلم امریکا شده کشورشون وامریکا نابود کرده قدر ایرانو خوب میدونند ولی ...
    • ماهان IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      18 12
      کار نیست که بخوایم کار کن باشیم😄
  • نسرین IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    57 50
    عزیزان ایرانی افغانی نداریم اونا هم انسانن حق حیات دارند مثله ایرانی هاکه خارج ازکشورندبی احترامی نداریم عزیزن افغانی هابرادران وخواهران زحمتکش افغانی ماباهم برادروخواهریم به حرفهای چندنفر عصبانی گرانی وتورم فشارمالی وکاری خودراناراحت نکنید اوناهم حق دارند فشارروی همه ماست زنده باد افغان و ایرانی مرگ بر دشمن تفرقه انداز. ز...
  • ناشناس IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    52 34
    یکی نیست جلوی افعانها رابکیر همین باعث کرونی میشند
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 6
    حدود شاید ده سال پیش مستندی از سیما پخش شد که از لاشه های موبایل حلقه ازدواج درست میکردن.
  • فرزین IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    23 3
    ای کاش همه ملتها با آرامش زندگی کنند
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    30 2
    ای کاش همه ملتها با آرامش زندگی کنند
  • رضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 13
    واقعا دمشون گرم ، درست فکر میکنند و موفق میشن
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    27 8
    صاحبکارم من وچند تن از دوستامو که بخاطر دست مزد اعتراض کردیم از کار بیرون کرد وگفت زنای افغانی میاره با ماهی پنصدهزارتومان تو خیاطی براش کار میکنن
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    45 20
    اصلا چرا باید این همه افغان تو کشور ما باشن هر جایی میبینی عین قارچ رشد کردن باید همه و برگردونن شهر شون چه خبر این همه مهاجر غیر قانونی و قاچاق میان ایران همه رو بیرون کنن
  • علی ملک زاده IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    26 19
    افغانی اغلب مردمی سخت کوش هستند از کوچک تا بزرگشان زحمت می کشند و نون حلال در میارن در عوض خیلی از مردم خودما ایرانی ها دنبال کار نمی روند و می. گویند کار نیست نباید انسانیت را فدای حس ناسیونالیستی کنیم
  • مهدی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    39 15
    آنقدر بیخود از افغانیها دفاع نکنید من سالهاست تو پروژه‌های ساختمانی کار میکنم تمام کار و حرفه ای که یاد گرفتن از کارگر و بنای ایرانی بودن الان شدن پیمانکار چکار زیر قیمت میگیرن اینجا مملکت ماست وقتی قیمت پایین باشه دست و دلت به کار نمیره روحیت خراب میشه ولی اینا هر چی هم مفت باشه کار میکنن و کار فرما فقط به فکر جیب خودش دفاع بیخود نکنید بحث نژاد پرستی نیست مملکت ما وضعیت خوبی نداره این چیزی هم که هست باید همسایه ببره چرا باید روز به روز به تعدادشون تو این وضعیت اقتصادی اضافه بشه ...
  • موسوی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    31 8
    اگر یک دهم این تعداد مهاجر که در ایران هستند در هر کشور دیگری وارد میشدند(بدون غربالگری وگزینش)،تمام سیستم اجتماعی و امنیتی آن کشور قفل شده وبا بحران روبرو میشد،اینکه این تعداد مهاجر (بدون ویزا و اوراق عبور و ). در جامعه ایران هضم شده تنها یک معنی دارد،اینکه ایران خانه ایشان است
  • Sajad IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    8 4
    عزیزمن من ۱۰ ساله که میدونم حتی یه مدت گوشی های کهنه و خراب رو میخریدم تا اینکه خود مغازه دارها متوجه شدن دیگه نمیفروختنش بوردها رو
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    12 1
    در خصوص سرطان زایی این اعمال چرا چیزی نمی گید