کراس‌اُووِرها قادر هستند در موقعیت‌های مختلف کارآمد ظاهر شوند و مانند یک وسیله نقلیه چند منظوره خدمات‌رسانی کنند. خودرو هیوندای سانتافه یکی از کراس‌اوورهای چندمنظوره واقعی است که با بسیاری از خصلت‌های خوب و چند ویژگی متوسط، توانسته در بازار ایران و حتی جهان موفق ظاهر شود.

image-20220703111105-1.jpeg

معرفی ماشین هیوندا سانتافه

کراس‌اُووِرها گاه ماشین خانواده هستند و هر وقت نیاز باشد در جایگاه یک پیکاپ، استیشن یا مینی‌ون به ایفای نقش می‌پردازند. به علت وجود سیستم دو دیفرانسیل و برخی امکانات جانبی، می‌توان با این خودروها نیم نگاهی هم به مسیرهای سبک آفرود یا خارج جاده‌ای داشت.

بررسی خودرو هیوندای سانتافه و قیمت آن در بازار ایران

ماشین هیوندای سانتافه با دو نوع سوخت دیزلی و بنزینی تولید شده است. نسخه وارداتی در ایران از یک موتور ۲.۴ لیتری با قدرت ۱۸۸ اسب بخار و با سیستم گیرکس ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. سانتافه در نسخه فول آپشن خود، دو دیفرانسیل دارد و این آپشن به تنهایی آن را به یک خودرو چندمنظوره واقعی تبدیل کرده است.

از نظر کیفیت سواری و ارگونومی کابین وضعیت قابل قبولی دارد، از امکانات کافی و ایمنی مناسبی بهره می‌برد و تمامی این مزایا را با ظاهری زیبا تزئین نموده است. برخی از ویژگی‌های نسخۀ فول آپشن ماشین سانتافه که آن را برای آفرود سبک مناسب می‌کند، از این قرار است:

  • کنترل حرکت در شیب
  • تقسیم هوشمند گشتاور میان تمامی چرخ‌ها
  • قفل دیفرانسیل الکترونیکی در کنار ارتفاع کمی بیشتر از سطح زمین

ماشین سانتافه با توجه به نداشتن شاسی مستقل، دنده کمکی مناسب و شرایط خاص تایرها و ارتفاع سپرها برای آفرود مناسب نیست اما بر خلاف هاچ‌بک کراس‌ها یا کراس‌اوورهای تک‌دیفرانسیل می‌تواند در مسیرهای ساده بیرون جاده‌ای نیز تا حدی کارآمد شود.

در بین تمامی این مزایا، نکات متوسط یا ضعیف این خودرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • نقاط کور نسبی، به خصوص برای رانندگی در شهرهای شلوغی همچون تهران
  • شتاب معمولی، در مدل‌های ۲.۴ لیتری عرضه‌شده
  • فرمان‌پذیری متوسط و لذت رانندگی نه چندان عالی
  • ضعیف بودن کیفیت مواد سازنده کابین و استهلاک قطعات فنی نسبت به رقبای ژاپنی خود

بررسی خودرو هیوندای سانتافه و قیمت آن در بازار ایران

خرید خودرو سانتافه

برای خرید خودرو سانتافه بهتر است ابتدا با پیشینۀ واردات این ماشین به ایران و سپس قیمت ماشین سانتافه آشنا شوید تا بتوانید مناسب‌ترین مدل آن را برای خود انتخاب کنید. این شاسی بلند محبوب کره‌ای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ پا به عرصه گذاشت و با مدل ۲۰۰۱ به عنوان اولین شاسی بلند هیوندای به فروش رسید.

تولید نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۰۵ ادامه یافت و از آن سال به بعد نسل دوم هیوندای سانتافه با کد شناسایی (CM) روانه بازار شد. بعد از آن نیز نسل سوم و چهارم این خودرو به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ از سوی کمپانی هیوندای رونمایی شدند. در این بین تنها نسل دوم و سوم این خودرو مجوز ورود به بازار کشورمان را دریافت کردند.

سانتافه ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸

ماشین سانتافه (DM) نیوفیس هم به صورت وارداتی و هم به‌ صورت مونتاژ داخل (توسط کرمان موتور) در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. تفاوت سانتافه کرمان موتور با مدل‌های فول وارداتی بیشتر در تجهیزاتی همچون رادارهای نقطه کور حرکت بین خطوط و هشدار تصادف از جلو و عقب بود که در مدل‌های کرمان موتور این رادارها موجود نیستند.

بررسی خودرو هیوندای سانتافه و قیمت آن در بازار ایران

قیمت سانتافه

قیمت سانتافه مانند اغلب خودروهای موجود در ایران، همواره با افزایش و کاهش‌های زیادی همراه بوده است. مخصوصاً زمانی ‌که به ‌دنبال قیمت سانتافه کار کرده و دست ‌دوم باشید، فاکتورهای زیادی از جمله قطعات تعویض‌ یا رنگ ‌شده و میزان کارکرد در قیمت ماشین سانتافه تأثیرگذار هستند.  قیمت سانتافه در بازار دست‌ دوم‌ شرایط بسیار خوبی در قیاس با بسیاری از رقبای خود دارد و از معدود خودروهای گران‌قیمتی است که به راحتی به پول نقد تبدیل می‌شود.

برای مثال مدل‌های ۲۰۰۹ سانتافه در بازار دست دو از ۸۰۰ میلیون تومان آغاز شده و در مدل‌های ۲۰۱۵ به یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که مدل ۲۰۱۸ این خودرو که صفر کیلومتر باشد، با قیمتی در حدود ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

جمع بندی

سانتافه یکی از موفق‌ترین خودروهای وارداتی در کشورمان است که توسط شرکت آسان موتور عرضه می‌شود. خودرو سانتافه از لحاظ امکانات در تیپ‌ها و نسخه‌های مختلفی به بازار ما راه پیدا کرده‌ و از همین رو لازم است هنگام خرید نسبت به وجود تجهیزات مورد نظرتان در خودرو مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

کد خبر 687864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • رضا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    24 21
    ما مدل ۲۰۱۷ داشتیم در کل ماشین خوبی نیست فقط اسمش گنده س همین شتاب کم فرمان پذیریش تعریفی نداره تا دلتون بخاد نقطه کور داره
    • عباس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      18 6
      دستت درد نکنه خوب شد گفتین پس همون پراید بهتره.