مینا کاری روی ظروف سفالی و مسی، جلوه‌ای عالی به این ظروف بخشیده و به عنوان یکی از هنرهای مردم ایران زمین، شناخته می‌شود. در نظر داشته باشید که مینا کاری روی ظروف مسی چیزی متفاوت از مینا کاری روی ظروف سفالی است و باید بین این دو تمایز کامل قائل شویم.

image-20220703094512-1.jpeg

اگر تصمیم به خرید یک ظرف سفالی یا مسی میناکاری شده دارید، بد نیست که پیش از آن کمی بیشتر درباره روش انجام این کار بدانید تا انتخاب و خرید برای شما ساده‌تر شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مینا کاری روی انواع ظروف سفالی و مسی بیشتر بدنیم.

مینا کاری روی ظروف سفالی

مینا کاری روی ظروف سفالی، به طور متمرکز در برخی از شهرستان‌های کشور بومی بوده که حومه دریاچه ارومیه از جمله آن‌ها هستند و شما می‌توانید به راحتی برای خرید صنایع دستی در این منطقه، به بهترین محصولات دسترسی داشته باشید. در میان انواع صنایع دستی، مینا کاری روی سفال، علاقه مندان زیادی داشته و با توجه به تنوع عالی آن، محصولات در این دسته، جذابیت فوق العاده‌ای دارند.

لازم به ذکر است که میناکاری روی ظروف سفالی، نیازمند دانش و مهارت و تجربه کافی است و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، بر اثر سال‌ها تلاش و به کارگیری هنر خود، به این نقطه رسیده‌اند.

مراحل کلی میناکاری روی ظروف سفالی

برای آن که بتوانید شروع میناکاری روی ظروف سفالی را به خوبی انجام دهید، باید تحت آموزش کامل در این مورد قرار بگیرید. اما به زبانی ساده و برای آن که بتوانید کمی با حال و هوای انجام این کار، آشنا شوید؛ در زیر به معرفی روش میناکاری خواهیم پرداخت.

پیش از هر چیزی برای انجام میناکاری روی ظروف سفالی، لازم است که وسایل لازم برای انجام این کار را آماده نمایید. از جمله این وسایل، می‌توان به سفال خام، لعاب و همین طور سمباده و ... اشاره کرد. به طور مثال اگر می‌خواهید روی یک بشقاب سفالی، میناکاری را انجام دهید؛ باید به خوبی سطح بشقاب را سمباده بزنید تا صاف و یکدست شود. در صورتی که سطح سفال یکدست نباشد؛ میناکاری روی آن به درستی انجام نخواهد شد.

سپس وقت آن می‌رسد که با استفاده از یک شابلون، قسمت‌هایی از سطح بشقاب میناکاری را که مایل هستید، به کمک مداد یا ماژیک و هر چیزی شبیه به آن‌ها، طرح بزنید. این طرح قطعا مطابق با چیزی است که شما از پیش برای آن برنامه ریزی کرده و طرحی از آن را در ذهن دارید. توصیه می‌کنیم که از قبل طرح مورد نظر خود را روی کاغذ آورده و دقیق بدانید که برای چه چیزی قصد طراحی روی بشقاب سفالی را دارید.

پس از آن که کار شما روی شابلون برای ایجاد طرح اولیه به پایان رسید، می‌توانید با استفاده از سیاه قلم، میناکاری خود را به انجام برسانید. دقت داشته باشید که این مرحله طراحی با سیاه قلم، بخش اصلی است و هر آن قدر که با ظرافت و دقت بیشتری صورت بگیرد؛ نتیجه کار بهتر خواهد شد.

پس از به پایان رسیدن سیاه قلم، نوبت به لعاب کاری می‌رسد. در واقع بدون انجام لعاب کاری، نتیجه کار شما به هیچ وجه، چیزی نخواهد بود که انتظار آن را داشتید. شما باید لعاب زدن را به درستی و با دقت کامل انجام دهید تا ظاهر میناکاری ظرف کامل شده و رنگ‌های لازم را جلوه عالی به خود بگیرد.

مینا کاری روی ظروف سفالی و مسی + خرید ظرف سفالی درجه یک

زمانی که تصمیم به لعاب کاری می‌گیرید، باید برای انتخاب رنگ‌ها، دقت کافی را به خرج دهید تا هارمونی لازم میان رنگ‌ها به وجود آمده و بتوانید نهایت بهره برداری از آن را داشته باشید.

این بخش تمام چیزی به حساب می‌آید که در نهایت دیده شده و محصول با توجه به آن سنجیده می‌شود. در حقیقت زمانی هم که شما به عنوان مشتری برای خرید یک ظرف سفالی میناکاری شده، در میان مدل‌های مختلف جستجو می‌کنید؛ همین لعاب کاری نهایی است که توجه‌تان را به خود جلب خواهد کرد.

مینا کاری روی ظروف مسی

به همین ترتیب برای میناکاری روی ظروف مسی نیز باید مراحل خاص آن انجام بپذیرد. ظروف مسی تزئینی، به ویژه آن‌هایی که به زیبایی هر چه تمام میناکاری شده‌اند، دارای جلوه خاصی بوده و می‌توان از آن‌ها در دکوراسیون بهره عالی برد. از یاد نبریم که یکی از انواع هنرهای زیبای ایرانی، میناکاری روی ظروف بوده و با توجه به ارزش و محبوبیت بالای ظروف مسی، میناکاری روی این ظروف نیز طرفداران زیادی دارد.

البته ظروف میناکاری شده، فارغ از این که سفالی یا مسی باشند، زیبایی فوق العاده‌ای داشته و می‌توان آن‌ها را به عنوان یکی از بهترین ظروف در میان صنایع دستی استفاده کرد. البته گاهی اوقات میزان ظرافتی که در اصل میناکاری این ظروف به کار برده شده است، تا حدودی متفاوت بوده و برای آن که بهترین زیبایی و خلاقیت را در ظروف مورد نظر خود مشاهده کنید، باید پیش از خرید دقت زیادی به خرج داده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

خرید صنایع دستی از فروشگاه آرانیک

برای خرید صنایع دستی با کیفیت و دارای طول عمر بالا، لازم است که به سراغ بهترین فروشگاه معتبر بروید. فروشگاه آرانیک عرضه کننده صنایع دستی از بهترین کیفیت بوده و فروش صنایع دستی ارومیه را از کسب و کارهای بومی این منطقه برعهده دارد. به این شکل شما این فرصت را دارید که بدون واسطه از تولیدکنندگان این منطقه، بهترین محصولات صنایع دستی از جمله ظروف میناکاری شده سفالی یا مسی را با بهترین قیمت و کیفیت درجه یک، خریداری کنید.

مینا کاری روی ظروف سفالی و مسی + خرید ظرف سفالی درجه یک

بدیهی است که به دلیل خرید بدون واسطه و از تولیدکنندگان بومی حومه دریاچه ارومیه، دسترسی به بهترین قیمت وجود داشته و این باعث می‌شود تا بتوانید ظروف میناکاری شده مورد نظر خود را از برترین تولیدکنندگان کشور که این هنر نزد آن‌ها نهادینه شده است، تهیه کنید.

توصیه آخر: دکوراسیون داخلی منازل با ظروف میناکاری شده

یکی از بهترین ظروفی که می‌توانید در دکوراسیون داخلی منازل خود به کار بگیرید، ظروف سفالی و مسی میناکاری شده هستند. این ظروف را در هر جایی از منزل که در یک دکور شیک قرار دهید، جلوه فوق العاده‌ای داشته و باعث می‌شوند تا روح هنر در فضای منزل جاری شود. شما چه نظری در این باره داشته و تجربه خرید شما از محصولات صنایع دستی تا به حال چطور بوده است؟ مشتاق دنبال کردن نظرات و تجربیات شما در خصوص خرید ظروف میناکاری شده سفالی و مسی هستیم.

کد خبر 687813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha