شرکت JAPTEC (Trike Factory Japan) از سال ۲۰۰۰ کار خود را با طراحی، تولید و ساخت انواع وسیله‌های نقلیه در کشور ژاپن آغاز کرد. موسس و مدیرعامل این شرکت، مهدی زندی مقدم، مخترع و نوآور ایرانی است. شرکت جپتک در طول این سال‌ها همواره سعی داشته تا باتوجه به نیازهای مختلف در حوزه‌های مرتبط، محصولات خلاقانه و کاربردی برای اقشار مختلف مردم طراحی و تولید کند.

تازه ترین اختراع مهدی زندی مقدم

قدم‌های شرکت جپتک از ابتدا تا به امروز

شرکت جپتک با سابقه بیش از ۲۰ سال در صنعت خودروسازی، توانسته حدود ۱۵وسیله نقلیه را تولید و روانه بازارهای داخلی و بین المللی کند. موتورهای اسکوتر، موتورهای ۳ چرخ مانند ۱it، مینی جیپ‌های تک‌نفره مانند Big Force و ... از جمله طراحی‌ها و تولیدات این شرکت می‌باشد. تیم مدیریتی این شرکت و در راس آن‌ها آقای زندی مقدم در ابتدا روی فروش بردهای مدار چاپی به کارخانه‌های تولید خودرو و سایر شرکت‌ها تمرکز داشتند. اما به مرور و باتوجه به توانایی‌های تیم، وارد حوزه‌ی طراحی، ساخت و عرضه خودرو در بازار شدند.

رضایت افراد از هر محصول، انگیزه‌ای می‌شد برای شروع تولید محصول جدید و نوآوری‌های بیشتر. به‌طور مثال، مینی جیپ تک‌نفره «بیگ فورس»، از طرف شرکت‌های توریستی و مناطق ساحلی کشور ژاپن بسیار مورد استقبال قرار گرفت و با کمک تیم دیجیتال مارکتینگ، طراحی وب‌سایت و سئو بالابان به بازار چندین کشور ازجمله فرانسه و آمریکا هم راه پیدا کرد.

شرکت Japtec تمام مراحل ۰ تا ۱۰۰ تولید (دریافت سفارش و ایده، طراحی، بازبینی، تولید، مارکتینگ، عرضه و ...) را در خود جای داده است. همین خدمات جامع در کنار چابکی شرکت، باعث شده همواره سفارش‌های زیادی از نقاط مختلف دنیا دریافت کند.

همچنین، تولیدات این مجموعه فقط محدود به خودرو نمی‌شود. مثلا، چراغ‌های LED که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه داشته و در محدوده ۱۰۰۰ متری قابل مشاهده هستند و از قابلیت SOC پشتیبانی می‌کنند از دیگر تولیدات شرکت آقای مقدم می‌باشد.

خودرو «بیس پاور»؛ از سفارش تا طراحی

در سال ۲۰۲۰ و پس از تعداد بسیار بالایی جلسات بحث و تبادل، سفارش ساخت یک خودرو متمایز و چندکاربرده از طرف یک سازمان غربی به شرکت خودروسازی جپتک داده شد. بعد از دریافت سفارش، مشخص شد که ساخت این خودرو، کار چندان آسانی نیست. زیرا باید به شکلی طراحی می‌شد که برای طیف وسیعی از کاربردها قابل استفاده باشد.

به‌طور کلی، مینی کار Base Power (در ژاپنی Daisha) باید برای کاربری‌های روزمره، امدادی، تفریحی، نظامی و ... قابلیت سفارشی سازی و بکارگیری ساده را در خود جای دهد. نمونه‌ای از این خودرو درحال‌حاضر تولید شده، ولی هنوز نیاز به کار بیشتری دارد و به تولید انبوه نرسیده است.

در یک جمله می‌توان گفت خودروی طراحی شده باید امکان تطبیق‌پذیری ۱۰۰ درصدی با شرایط مختلف را دارا باشد.

تازه ترین اختراع مهدی زندی مقدم؛ تحولی در خودروسازی ۲۰۲۲

ویژگی‌های مورد انتظار از این خودرو

باتوجه به طیف وسیع مشتریان و کاربردهای متنوعی که از این خودرو مورد انتظار است، باید ویژگی‌های مشخصی در طراحی این خودرو لحاظ شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • سبک و همه‌منظوره: قابلیت استفاده در جاده، مکان‌های تفریحی، کنار رودخانه و ...
  • قابلیت تبدیل به برقی و بنزینی
  • نصب انواع موتور تا ۲۰۰ سی‌سی با دنده معکوس
  • تبدیل شدن به چادر و کمپ
  • استفاده‌های روزمره برای افراد سالخورده: حمل بار، میوه و ...
  • انواع کاربری: میز کار، اقامتگاه، استراحت و ...
  • اتصال مینی تریلر به پشت آن
  • استفاده در محیط کارخانه
  • استفاده در گذرگاه‌های باریک برای امدادونجات و حمل مجروح
  • داشتن یخچال برای استفاده‌های مقتضی
  • حمل موتورسیکلت و موارد مشابه دیگر
  • در دو نوع تک سرنشین و دو سرنشین
  • قابلیت اتصال بیل، اره، مته و ...

کاربردهای متنوع خودرو Base Power

باتوجه به سفارش، این خودرو قرار است از ابتدا به شکلی برنامه‌ریزی، طراحی و تولید شود که قابلیت استفاده در مکان‌های متنوع، شرایط مختلف و کاربردهای گوناگون را داشته باشد. یکی از کاربردهای آن در شرایط نظامی است که می‌تواند روی آن بی‌سیم و ابزارهای مورد نیاز دیگر نصب شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد دیگر آن، استفاده روزمره و عادی برای گردش در شهر، خرید و حمل راحت آن تا محل زندگی است. این خودرو برای افرادی که اهل تفریح و کمپ‌های تفریحی هستند هم گزینه بسیار مناسبی است. زیرا قابلیت حمل دوچرخه، چراغ‌های LED و ... را دارد و به شکلی طراحی شده که می‌تواند به‌عنوان چادر و محل کمپ هم استفاده شود.

تازه ترین اختراع مهدی زندی مقدم؛ تحولی در خودروسازی ۲۰۲۲

کاربرد دیگر آن برای شرایط اضطراری و امدادونجات است که به دلیل ابعاد کوچک به راحتی از مسیرهای باریک عبور می‌کند. همچنین، قابلیت حمل مصدوم، کمک‌های اولیه و ... را برای سرنشین فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

در مجموع باید گفت که این خودرو، یک وسیله نقلیه متفاوت نسبت به تصورهای قبلی خواهد بود. خودرویی که قرار است باتوجه به خواست مشتری، قابلیت‌های مختلفی داشته باشد و نیازهای او را برطرف کند. خودروی Base Power (این مینی کار در ژاپن با نام دایشا معرفی شده است.) طراحی شده تا در مواقع اضطراری در کمک به مردم تسریع بخشد و این کار را ساده تر کند. در حقیقت ویژگی‌های این خودرو هم‌راستا با تفکر خود آقای مقدم، برای همیاری به عموم مردم و خوشحالی و راحتی آن‌ها در نظر گرفته شده است.

کد خبر 687617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • بایرام IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    40 0
    ازاینکه یک هموطن درساخت چنین پروژه ی مهمی دست داشته ومدیر وهمه کاره هم بوده خیلی خوشحالم وبه خودمیبالم امیدوارم دراینده نیزکارهای بزرگ ازایشان به بینیم ارزوی موفقیت بیشتربرای تمامی دانشمندان واندیشمندان کشورمان راداریم وارزوی سربلندی مردم مظلوم کشورمان که تاالعان به حقشان که‌ سرامدبودن درتمام دنیاست نرسیده اندبه امیدانروزکه مردم ایران به حق طبیعی خودکه راحت زندگی کردن بدون دغدغه ی مالی وجانی هستش برسند
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    25 2
    خوب، الان کی باید خجالت بکشه؟
    • یک ایرانی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      2 4
      امثال شماها که بابرجام آویزون اجنبی ها هستید
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 1
      شما چرا ب خودت میبالی
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    باعث خوشحالی و خرسندی بسیار است که هم وطنی دیگر باعث افتخار جوانان ایران و ایرانیان خارج گردیده با آرزوی توفیقات روزافزون اگر بخواهیم با ایشان تماسی گرفته شود آیا شماره واتساب یا ایمیل و جیمیل دارند ... لطفا راهنمائی فرمائید 00989124130426
  • محمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    3 0
    واقعا امید وار کننده است که فردی ایرانی اجرای این پروژه جدید و مورد نیاز واقعی برای مردم را در دست کار دارد داخلی سازی هم باید بشود
  • الهام IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    4 0
    به امید روزی که نخبگان مجبور به کوچ نباشند
  • میهن پرست IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    17 0
    اگه الان تو ایران خودرو بود تهش بهش اجازه میادن زه بغل تیبا رو طراحی کنه ... تازه اگه میتونست در ایران خودرو کار پیدا کنه ... ننگ بر کودن هایی که صنعت پیشتاز ایرانی را به زمین زدند ...
  • مهرداد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    16 0
    آفرین ایرانی
  • ناصر IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    11 1
    ای کاش میشد من بعنوان کارگر در خدمت ایشان بودم واز تجربیاتشان استفاده میکردم یاچیزی یاد میگرفتم بامید روزی که ایشان کارهای خودشان را بتواند در ایران انجام دهد درهر صورت باعث افتخار من است بعنوان یک ایرانی