مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

صنایع فولادی هر کشور می‌توانند نقش بسیار مهمی در رشد اقتصاد و تجارت آن داشته باشند. اهمیت فولاد در صنایع گوناگون انکارناپذیر است و خوشبختانه در کشور هم از شرکت‌ها و تولیدکننده‌های بزرگ بی‌نصیب نیستیم.

بزرگترین کارخانه های فولاد ایران

ایران در خلال تحریم‌های اقتصادی مختلف و مشکلات متعددی که همواره با آنها روبه‌رو بوده، کماکان در حوزه تولید فولاد فعال است و بزرگترین کارخانه های فولاد ایران با نهایت تلاش به مسیر پرافتخارشان در تولید ادامه می‌دهند. صنعت فولاد ایران از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است و در میان فهرست ۱۰ صادرکننده برتر دنیا قرار می‌گیرد. اما بزرگترین کارخانه های فولاد ایران را می‌شناسید؟

آشنایی با تولیدکنندگان مطرح فولاد کشور

تولید و مصرف فولاد در کشورهای مختلف از شاخصه‌هایی برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی است. با بهره‌مندی از صنعت تولید مقاطع فولادی مختلف، امکان رشد و رونق‌گرفتن فضای اقتصادی به‌وجود می‌آید، بازار کار در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد و تجارت و صادرات رنگی تازه پیدا می‌کنند. بزرگترین و مهم‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد خاورمیانه در کشور قرار دارند. اگر بخواهیم از موفق‌ترین و بزرگترین کارخانه‌های این حوزه نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• ذوب آهن؛
• فولاد مبارکه؛
• فولاد خوزستان؛
• فولاد هرمزگان؛
• فولاد خراسان؛
• فولاد یزد؛
• فولاد غرب آسیا؛
• گروه ملی صنعتی فولاد ایران؛
• هفت الماس.

۱-ذوب‌آهن

یکی از بزرگترین کارخانه های فولاد ایران ذوب آهن است. این شرکت در سال ۱۳۴۴ به‌کمک روس‌ها و در ازای صادرات گاز از ایران به شوروی احداث شد. ذوب‌آهن در تولید فولاد ریلی و ساختمانی فعالیت می‌کند و یکی از بهترین‌ها در ایران و جهان به‌شمار می‌رود. این کارخانه که در شهرستان لنجان استان فارس قرار دارد، مقاطع فولادی مختلفی تولید می‌کند. ذوب‌ آهن مادر فولاد ایران است و قیمت انواع مقاطع تولیدی‌اش از جمله قیمت روز میلگرد اصفهان و... در آن کمتر از شرکت‌های دیگر است. 

۲-فولاد مبارکه

در میان شرکت‌های صنعتی خصوصی، فولاد مبارکه یکی از برترین‌ها و معروف‌ترین‌ها است. فولاد مبارکه که از سال ۱۳۷۱ شروع به فعالیت کرده، در مبارکه اصفهان قرار دارد و تمام مراحل تولید مقاطع فولادی را خود به‌عهده دارد. این کارخانه به غول تولید ورق‌های فولادی معروف است و قیمت مقاطع مختلفش برای مثال قیمت ورق گالوانیزه تولیدی در آن از شرکت‌های دیگر بالاتر است. بیش از نیمی از فولاد لازم برای کشور را فولاد مبارکه تولید می‌کند. یکی از جذاب‌ترین دستاوردهای این شرکت هم قرارگرفتن درمیان ۲۵ شرکت برتر دانشی آسیا در خاورمیانه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ میلادی است. 

بزرگترین کارخانه های فولاد ایران

۳-فولاد خوزستان

قدمت فولاد خوزستان هم به بیش از ۳۰ سال می‌رسد. این شرکت تولیدی برتر از بزرگترین کارخانه های فولاد ایران است و سالانه حدود ۴ میلیون تُن تولید مقاطع فولادی را در برنامه‌اش دارد. فولاد خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش فولادی کشور است و البته در حوزه‌های دیگری مانند تولید ورق‌های فولادی هم فعالیت دارد. 

۴-فولاد هرمزگان

این شرکت هم از شاخص‌ترین‌های تولید فولاد در ایران است و باعث شده که هرمزگان به سومین قطب تولید فولاد کشور بدل شود. فولاد هرمزگان در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شد و از مهم‌ترین‌ها در حوزه تولید و عرضه اسلب و آهن اسفنجی است. این شرکت در زمینه تولید آهک هم فعالیت دارد و مواد لازم برای صنایع شیمیایی و عمرانی را تأمین و عرضه می‌کند. 

۵-فولاد خراسان

سابقه شرکت فولاد خراسان هم به بیش از ۳۰ سال می‌رسد. این مرکز تولیدی و پررونق در حوزه عرضه بیلت و آهن اسفنجی فعالیت می‌کند. در سبد کالایی‌ آن، علاوه بر موارد مذکور، محصولاتی از جمله شمش فولادی، میلگرد ساده و آجدار، انواع پروفیل و تسمه و بریکت هم جای دارند. در میان بزرگترین کارخانه های فولاد کشور نام فولاد خراسان هم می‌درخشد.

۶-فولاد یزد

یکی دیگر از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید فولاد کشور، فولاد یزد است که از سال ۱۳۵۹ در بازار ایران فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید این کارخانه بسیار بالا است و در سال حدود ۵۰۰ هزار تن شمش فولادی روانه بازار می‌کند. از تولیدات دیگر آن می‌توان به میلگرد، سنگ آهن و تیرآهن اشاره کرد. 

کارخانه های فولاد ایران

۷-فولاد غرب آسیا

غرب آسیا نسبت به موارد دیگر تاحدی جدیدتر محسوب می‌شود. این شرکت بزرگ هم در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد و با بهره‌مندی از دانش روز دنیا در مسیر تولید پیش می‌رود. محصولات متنوع شرکت فولاد غرب آسیا در خودروسازی کاربرد زیادی دارند و در صنایعی مانند کنسروسازی و تولید قوطی هم استفاده‌ای فراگیر پیدا می‌کنند.

۸- گروه ملی صنعتی فولاد ایران

این گروه هم از نخستین کارخانه‌های نورد فولاد ایران است و در شهر اهواز قرار دارد. گروه ملی صنعتی فولاد ایران در زمینه تولید میلگرد ساده و آجدار فعال است و مقاطع دیگری مانند نبشی هم در برنامه‌های تولیدی‌اش دیده می‌شود. ظرفیت تولید فولاد این گروه در سال بسیار بالا و در حدود ۱ میلیون و ۴۳۵ هزار تُن فرآورده فولادی است و ۴۳۰هزار تن شمش فولادی هم تولید می‌کند. محصولات گروه ملی صنعتی فولاد ایران در حوزه صادرات هم فعال است. 

۹- هفت الماس

مقاطع فولادی مختلفی از جمله ورق‌های گالوانیزه در کارخانه فولاد هفت الماس تولید می‌شوند. این شرکت در سال ۱۳۷۵ شروع به کار کرد و گواهی‌های استاندارد تولید جهانی دارد. بنابراین، کیفیت محصولاتش کاملا قابل‌اعتماد و هم‌ردیف بهترین‌های جهانی است. هفت الماس مجهز به آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای است که مهندسان و نیروهای کاری خبره در آنها مشغول به فعالیت هستند. 

در آخر

برای فعالیت در صنایع مختلف باید نگاه دقیقی به قیمت در بازارها داشته باشید. فقط برای مدیریت امور مالی هر پروژه نیست که لزوم رصدکردن بازارها و قیمت‌ها به‌وجود می‌آید، بلکه برای برنامه‌ریزی بخش‌های مختلف هم نیاز به آگاهی از قیمت‌های به‌روز وجود دارد. برای مثال با آگاهی از قیمت لوله مانیسمان می‌توانید برای پروژه‌های مختلف از نقطه‌نظر امور مالی، طراحی و ساخت تصمیم‌گیری‌های درست‌تری داشته باشید. اینجاست که لزوم شناخت مراجعی برای استعلام‌گیری قیمت‌ها به‌وجود می‌آید. یکی از این شرکت‌ها آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز قیمت‌ها در کنار مشتریان می‌ایستد تا به بهترین شکل به تأمین محصولات موردنیازشان بپردازند. آیرومارت در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف هم فعال است و از خوش‌سابقه‌های بازار به‌حساب می‌آید. با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی این شرکت به نشانی iromart.com از آخرین و به‌روزترین قیمت‌ها باخبر شوید، اطلاعاتی درباره نوسانات بازار به‌دست بیاورید و تحلیلی از اوضاع را هم مرور کنید. با استناد به اطلاعات کامل و دقیق آیرومارت می‌توانید در پروژه‌های مختلف صنعتی و تولیدی به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید و پیش بروید. برای ارتباط بیشتر با مجموعه با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

کد خبر 687205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha