هیأت دولت امروز با حضور در جمع خبرنگاران از لایحه رتبه بندی معلمان، دیدار فردای کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس جمهور، کرونا، تحریف سخنان آیت الله رئیسی و شیطنت‌های رسانه‌ای، بررسی کارنامه دستگاه‌های اجرایی و مأموریت سازمان امور استخدامی در تبدیل وضعیت نیروهای انسانی سخن گفتند.

حياط دولت

به گزارش همشهری‌آنلاین، نشست هیأت دولت چهارشنبه این هفته در حالی برگزار شد که آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» برای حضور در نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر به ترکمنستان سفر کرده است و حضور اعضای کابینه دولت سیزدهم امروز برخلاف هفته‌های گذشته دیرتر و در اوج گرما برگزار شد و به عبارتی این گرما تلفن همراه برخی خبرنگاران را در حین گفت‌وگو با اعضای دولت خاموش کرد.

«سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت، «سیدمحمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس جمهور، «سیدصولت مرتضوی» معاون اجرایی رئیس‌جمهور، «سیدمسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پاسخگوی پرسش خبرنگاران بودند.

واکسیناسیون در مدت زمان کوتاه و حجم زیاد، دلیل موفقیت مقابله با کرونا بود

«بهرام عین‌اللهی» در جمع خبرنگاران، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های جمهوری اسلامی را مقابله با بیماری کرونا با اتکا به توانمندی داخلی دانست و گفت: دلیل موفقیت این بود که واکسیناسیون در حجم وسیع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد.

وزیر بهداشت افزود: ورود واکسن به کشور از شهریور پارسال آغاز و تا امروز ۱۵۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است.

عین اللهی این نکته را هم توضیح داد که «واردات واکسن به کشور از دی ماه سال گذشته متوقف شده و تمرکز بر روی تولید داخلی صورت گرفت که ۶ مرکز کار تولید واکسن را در کشور بر عهده داشتند».

وی خاطرنشان کرد: امروز در تولید واکسن کرونا به خودکفایی رسیده‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به ایرنا درباره حفره‌های شبکه تامین دارو که به گفته لنکرانی وزیر اسبق بهداشت منجر به فساد و جنایت شده است و برنامه دولت برای مقابله با این وضعیت، اظهار داشت: وزارت بهداشت یکی از اولویت‌های خود را تامین دارو قرار داده و در خود سازمان غذا و دارو هم تغییرات زیادی اعمال شده است.

عین‌اللهی تاکید کرد که اکنون کنترل خوبی در این زمینه ایجاد شده است و  در مرحله‌ای هستیم که منتظریم بیمه‌ها آمادگی پیدا کنند و از این رو یکی از برنامه‌های دولت تقویت بیمه‌هاست.

وی تصریح کرد: ما برای نخستین بار تمام مردم را بیمه کردیم و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شدند و تعداد بسیار کمی هستند که بیمه ندارند، البته افرادی که وسع مالی خوبی دارند را نمی‌توانیم بیمه کنیم اما کسانی که در سه دهک پایین قرار دارند، با کد ملی می‌توانند خدمات بیمه دریافت کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همزمان با تقویت بیمه‌ها باید بتوانند پوشش دارویی را ایجاد کنند. اکنون سامانه تی تک هم تقویت شده و کنترل دارو را انجام می‌دهد.

وی از نظارت وسیع در این زمینه خبر داد و گفت: در شرکت‌های توزیع کننده و داروخانه‌ها این نظارت وجود دارد.

عین‌اللهی در خصوص برخورد و مقابله با شبکه مافیای دارو گفت: طبق قانون با این شبکه برخورد خواهد شد.

عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مصوبات استانی بررسی می شود

معاون اجرایی رئیس‌ جمهور دیگر عضو کابینه، درباره سفرهای استانی رئیس جمهور، گفت: تاکنون ۲۶ سفر استانی انجام شده و بقیه هم در در هفته‌های آتی برگزار می‌شود.

«سیدصولت مرتضوی» افزود: کارگروهی برای بررسی روند اجرایی و نتایج مصوبات سفرهای استانی تشکیل شده و نحوه انجام دور دوم سفرهای استانی نیز در دست بررسی و برنامه‌ریزی است.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: دور اول سفرهای استانی به بررسی مسائل و مشکلات و نیازهای نقاط مختلف کشور و مصوبات اختصاص داشت و دور دوم سفرها برای نظارت و پیگیری روند اجرای مصوبات است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: عملکرد همه دستگاه‌های اجرایی در زمینه اجرای مصوبات دور نخست سفرهای استانی رئیس جمهور بررسی و ارزیابی می‌شود.

رتبه بندی معلمان باید افزایش ارتقای کیفیت را به همراه داشته باشد

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به انتقاد برخی نمایندگان مجلس پیرامون اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، گفت: بر اساس آنچه در قانون تصریح شده، رتبه‌بندی باید منجر به ارتقای کیفیت آموزشی شود و نباید صرفاً به چشم ترمیم حقوق به آن نگاه شود.

«سیدمسعود میرکاظمی» افزود: همکاران ما در تلاش هستند تا آیین‌نامه اجرایی این قانون هرچه‌سریع‌تر تکمیل شود تا اجرای رتبه‌بندی معلمان در کنار تأمین معیشت این عزیزان، منجر به ارتقای کیفیت نظام آموزشی هم بشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: به محض این‌که احکام این قانون آماده شود، پرداخت‌ها شروع خواهد شد.

میرکاظمی در توضیح برنامه دولت برای افزایش تسهیلات مسکن روستایی هم گفت: در ابتدای سال گذشته بر اساس مصوبه دولت ۵۰ میلیون تومان وام با نرخ ۵ درصد به روستائیان تخصیص داده شد که در مرحله بعد این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تومان رسید و به بانک‌ها ابلاغ و وام‌هایی هم پرداخت شد.

وی ادامه داد: درخواست بنیاد مسکن افزایش این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۵ درصد است که بار مالی سنگینی به همراه خواهد داشت. 

میرکاظمی با بیان این‌که برای رفع این معضل دو راه وجود دارد، توضیح داد: راه اول این است که این مبلغ را به عنوان بدهی دولت به بانک‌ها قرار دهیم که پایه پولی را بالا برده و به صورت وحشتناک تورم را افزایش خواهد داد. یکی از ریشه‌های تورم در سال‌های گذشته بدهی دولت به بانک‌ها بوده است. 

وی افزود: راه حل دوم پرداخت این مبلغ از محل صندوق مسکن است تا مابه‌التفاوت این مبالغ به صورت یارانه پرداخت شود. در عرض ۲۰ سالی که این وام پرداخت خواهد شد، هشتاد هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که باید از محل دیگری پرداخت شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که منابع صندوق مسکن هنوز تأمین نشده است، اظهار داشت: بخشی از این منابع از محل مالیات‌هاست که وصول آن معمولا از مرداد ماه شروع می‌شود و بخش دیگر باید از محل فروش دارایی و منابع عمومی با ورود دولت تأمین شود و این منابع هم از همان برج چهار و پنج وصول می‌شود. 

وی با تأکید بر این‌که تلاش دولت این است که پایه پولی افزایش نیابد، افزود: این‌که برای تأمین مسکن ارزان برای ۱۰۰ هزار نفر برای سایر اقشار جامعه تورم ایجاد شود منطقی نیست و ما تا منابع موثق تأمین نشود، نمی‌توانیم مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کنونی را به ۲۰۰ میلیون افزایش دهیم.

میرکاظمی با بیان این‌که در نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردیم اگر تشخیص ایشان افزایش پایه پولی باشد ما انجام می‌دهیم، تصریح کرد: وزارت راه هم معتقد است که نظارتی بر این وام‌ها ندارد و اگر این یارانه از محل صندوق این وزارتخانه پرداخت خواهد شد، پس وزارت راه حق دارد که بر پرداخت و بارگشت آن نظارت کند. 

وی خاطرنشان کرد: دولت اگر نخواهد خلق پول کند، از مرداد ماه به بعد می‌تواند منابع را تأمین کند و عهد دولت هم این است که پایه پولی را کنترل کند وگرنه با یک نامه می‌توان این مبلغ را به عنوان بدهی دولت به بانک‌ها اعلام کرد و پایه پولی را افزایش داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با خوب توصیف کردن وضعیت بودجه کشور گفت: بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت درآمدهای مالیاتی است و از مرداد ماه وضعیت بهتر می شود.

میرکاظمی افزود: تلاش ما این است که حقوق و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر را مدیریت و پرداخت کنیم و تخصیص بودجه عمرانی را هم به صورت اوراق و نقدی آغاز کردیم تا خلق پول نشود.

وی از انباشت نقدینگی به عنوان یکی از چالش های نخستین ماه‌های فعالیت دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: دولت منابع و مصارف را به شدت کنترل کرده اما در ۶ ماه گذشته بانک‌ها اقدام به خلق پول کرده‌اند که رئیس کل بانک مرکزی قول داد با این مسأله برخورد و آن را کنترل کند.

دیدار اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس جمهور

معاون پارلمانی رئیس جمهور هم با قدردانی از نمایندگان مجلس به‌خاطر انصراف از استیضاح وزیر صمت گفت: روز پنجشنبه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور دیدار می‌کنند.  

«سیدمحمد حسینی» درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در مجلس قبل از این دولت تصویب شده بود اما شورای نگهبان اشکالاتی به آن گرفته بود.

حسینی با بیان این‌که با توجه به التهابات بازار و نوسانات قیمت‌ها، جدایی بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی ضرورت است، افزود: این طرح اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در دست بررسی است و معاونت پارلمانی هم نظر خود را در این زمینه ارائه کرد و توافق انجام شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار داشت: در مجلس این بحث شد که دولت خودش لایحه بدهد تا مجلس آن را در اولویت قرار دهد.

سخنان رئیس‌جمهور تحریف شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در واکنش به تحریف سخنان رئیس جمهور در برخی رسانه ها گفت: از جایگاه سخنگوی اقتصادی دولت عرض می کنم که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها به شکل شیطنت‌آمیزی در تحریف سخنان رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم این‌گونه القا کردند که گویا یک تورم بالاتری در سال آینده وجود خواهد داشت.

«سید احسان خاندوزی» افزود: این یک تحلیل شیطنت‌آمیز و غیرمنصفانه است و نکته‌ مدنظر رئیس جمهور این بود که دولت در نظر دارد برخی احکام قانونی مثل افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق قانونی گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی را با توجه به این‌که اجرای سیاست عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها موجب افزایش موقت قیمت در کالاهای اساسی شده، با اجازه قانونگذار در سال ۱۴۰۱ اجرایی نکند.

خاندوزی ادامه داد: دولت در این خصوص لایحه دو فوریتی تنظیم و به مجلس ارسال کرده است ک امیدواریم نمایندگان مجلس با دو فوریت و اصل لایحه موافقت کنند تا اجرای احکام مورد نظر به سال ۱۴۰۲ موکول شود.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که الآن اساساً کار اخلاقی نیست که با اهداف خاص سیاسی برای مردمی که این همه در اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها همراهی کرده‌اند، تنش ایجاد شود.

خاندوزی درباره راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، عنوان کرد: طبق قانون دولت مکلف به فعال‌سازی این سامانه در اول خرداد ۱۴۰۰ بود که تا پایان دولت قبل این اتفاق نیفتاد، اما این موضوع یکی از تاکیدات جدی هم در دولت و هم در مجلس است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تست‌های گرم و سرد این سامانه در پایانه‌های فروشگاهی انجام شد که الحمدالله بدون خطر و با امنیت کامل انجام شد. امیدواریم تا ۲۰ تیرماه یعنی هفته امور مالیاتی این سامانه را بتوانیم راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای کنترل تورم ناشی از سیاست‌های اصلاح اقتصادی، تصریح کرد: تقریبا تمام گزارشات کارشناسی که داریم درباره اثرات سیاست‌های اقتصادی دولت همه موید این است که این سیاست‌ها در یکی دو ماه ابتدای اجرای خود جهش قیمتی در پی خواهد داشت که ما شاهد آن بودیم و در تیرماه با سطح پایین‌تری کنترل خواهد شد، اما در بلند مدت عواملی که بر پایه تورم اثرگذار هست، همان مساله بی‌انضباطی شبکه بانکی کشور و بی انضباطی و کسری بودجه دولت‌ها بوده که با کنترل کردن این دو عامل این مسیر بلندمدت طی خواهد شد.

امیدواریم آمریکا در مذاکرات دوحه با عبور از شیوه ترامپ، دستیابی به توافق مثبت و قابل قبول را محقق کند 

سخنگوی دولت درباره مصوبات امروز هیأت دولت گفت: یکی از مصوبات امروز اختصاص اعتبار برای جبران خسارت‌های زلزله استان خراسان رضوی و خراسان شمالی، وقوع تندباد در غرب استان گیلان بود.

وی افزود: در این جلسه همچنین لایحه‌ای به‌منظور امضای موافقت‌نامه دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و عراق برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از شوی وزیر اقتصاد ارائه شده بود که دولت با قید یک فوریت با این لایحه موافقت کرد.

«علی بهادری جهرمی» همچنین درباره طرحی در مجلس برای تبدیل وضعیت و ساماندهی نیروهای طرف قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی گفت که با توجه به این‌که پیش از این هم رئیس جمهور دستوری به سازمان امور اداری و استخدامی برای ساماندهی وضعیت این نیروها داد و طرحی در این سازمان آماده شده بود که با همان طرح بتوان وضعیت این عزیزان را ساماندهی کرد و در جلسه امروز دولت این سازمان به عنوان نماینده دولت تعیین شد تا با همکاری نمایندگان مجلس تدبیر مشترکی برای ساماندهی وضعیت این نیروها داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ هزینه‌کرد برخی درآمدهای حاصل از مالیات و عوارض صادراتی و حقوق ورودی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و همچنین حوزه‌های فناورانه و دانش‌بنیان نیز به تصویب هیأت وزیران رسید تا گامی جهت تحقق هرچه‌سریع‌تر شعار سال و اجرای دستورات مقام معظم رهبری در زمینه تولید و اشتغال با اولویت حوزه‌های دانش‌بنیان باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر گفت: این ششمین اجلاس است که امروز با حضور سران کشورهای ساحلی خزر برگزار می شود که محورهای آن مسایل پیرامون دریای خزر زیست محیطی و حمایت از دریای خزر با مدیریت کشورهای ساحلی خزر و جلوگیری از مداخله سایر کشورها که در منطقه وجود ندارند است. تداوم مسایل تجاری ترانزیت دریایی و حمل و نقل که از جمله اولویت های دیپلماسی منطقه ایی دولت هم بوده از دیگر مباحث در این جلاس و دیدارهای دوجانبه حاشیه نشست است.

وی ادامه داد: این اجلاس موقعیت و شرایط مناسبی را به‌منظور تقویت و تسریع پیشرفت دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای دولت به ویژه بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی منطقه خواهد داشت و آثار آن در این روزها با مثبت شدن تراز تجاری مشاهده می کنیم.

بهادری جهرمی درباره این‌که مجلس مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر دانسته، توضیح داد: در خصوص حقوق بازنشستگان قانون‌گذار سازوکار را شفاف تشریح کرده است.

وی افزود: پیش از این در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی برای افزایش حقوق درنظر گرفته بود اما با تدبیر سازمان تأمین اجتماعی افزایش حقوق بیش از این در نظر گرفته شده تا هم قدرت خرید حفظ شود، هم در سقف توان تأمین این میزان باشد.

بهادری جهرمی ادامه داد: در این مصوبه هیأت تطبیق نقطه نظر و سؤالات و ابهاماتی را بیان کرد که دولت پاسخ آنها را تقدیم این هیأت کرده است.

سفر دوحه و مذاکرات قطر در راستای استمرار مذاکرات است

سخنگوی دولت درباره سفر «جوزف بورل» به ایران گفت: ایران همواره رویکرد فعال و ابتکارات خود برای حل تحریم ها را در پیش داشته و سفر بورل به ایران در این راستا بود.

بهادری جهرمی با اشاره به مذاکرات قطر افزود: سفر دوحه در راستای استمرار مذاکرات است تا ایران مانند گذشته به صورت مستقیم با اتحادیه اروپا مذاکرات را در پیش خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که تداوم مذاکرات برای حل تحریم های یکجانبه ظالمانه برای هر دوطرف پذیرفته شده بود، اظهار داشت: امیدواریم با عبور دولت جدید آمریکا از شیوه ترامپ، بتوان به تغییرات مثبت و توافق قابل قبول در این مسیر دست یافت. تشکیل وزارت بازرگانی لایحه دولت سیزدهم‌ نیست.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره بحث‌های مربوط به جدایی بخش بازرگانی و تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی توضیح داد: تشکیل وزارت بازرگانی لایحه دولت نیست بلکه طرحی است که سال ۹۷ در مجلس اعلام وصول شده بود.

وی افزود: طرح مذکور پس از تصویب مجلس وقت مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و حتی در نامه کمیسیون اجتماعی مجلس هم به این نکات اشاره شده است اما در نهایت دولت سیزدهم با کلیات آن موافقت کرد ولی باید دید مجلس همین نظر را در تشکیل وزارت بازرگانی دارد یا خیر.

بهادری جهرمی در خصوص این‌که چه میزان از مصوبات استانی به طرح‌های آموزشی اختصاص داشته است، گفت: یکی از محورهای مصوبات در سفرهای استانی ناظر به تقویت زیرساخت‌های آموزش و پرورش است و مطابق آمار معاونت اجرایی رئیس‌ جمهور تاکنون در جریان سفرهای استانی ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های آموزش و پرورش مصوب شده که از این میزان، ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن تأمین و تخصیص داده شده است.

دبیر هیأت دولت یادآور شد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم منابع خوبی از محل فروش املاک و اموال مازاد به ویژه در حوزه آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.  

حمایت دولت از مشاغل خُرد و خانگی
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره افزایش تعرفه محصولات پستی هم بیان کرد: یکی از اولویت‌های دولت حمایت از مشاغل خُرد و خانگی و کسب‌وکارهای اینترنتی است و در همین راستا دولت کارگروه ویژه کسب و کارهای خانگی را تشکیل داد و برای اولین بار شاهد ورود کسب‌وکارهای خُرد در بورس بودیم.

وی در خصوص رقم بدهی دولت به سازمان بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه خودگردان است که تأمین منابع و پرداخت هم باید از سوی خود آنها انجام شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: این سازمان پیش‌بینی هایی ارائه می دهد که باید صحت‌سنجی شوند و هیأت وزیران پیشنهاد تأمین اجتماعی را بررسی کرده و روش پلکانی معکوس بر همین اساس طراحی شده است.

وی  در پاسخ به سؤالی درباره زمان معرفی وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که این کار ظرف موعد قانونی خود انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص برنامه‌ها و اقدامات دولت برای مقابله با قاچاق اظهار داشت: تکمیل سامانه تجارت یکی از راه‌های پیشگیری ورود قاچاق کالاست که دولت در حال پیگیری جدی این موضوع است و در همین ۱۰ ماه فعالیت دولت با تسریع امور، شاهد پیشرفت ۱۴ درصدی کار هستیم.

وی همچنین درباره اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت که رئیس جمهور به صورت مستمر پیگیر این قانون است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، توسعه و تقویت نظام بیمه و پرداخت یارانه‌ها را نیز از سیاست‌های عمومی دولت مردمی دانست که با جدیت پیگیری می‌شود.

بهادری جهرمی درباره جابجایی یکی از مدیران وزارت جهاد گفت: ناظر به مسایل قبلی بود و ارتباط مستقیمی با این حوزه ندارد مسایلی پیش از این مطرح شده بود که وزیر جهاد یک ماه قبل گزینه جایگزین را معرفی کرده بود.

وی درباره اقداماتی در حوزه کسب و کار دیجیتال هم گفت: یکی از اقدامات دولت تشکیل کارگروه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال بود که  بسیاری  از موانع را از پیش روی آنها برداشت. ما شاهد اولین ورود این کسب و کار ها در مجموعه بورس بودیم که در تامین منابع مالی کمک می کند.

سخنگوی دولت گفت: دولت همزمان باید از همه بخش های مختلف زنجیره ای بازار حمایت موثری داشته باشد و به طور طبیعی شرکت ورشکسته پست امکان خدمت رسانی مناسب هم به مردم و هم به کسب کارهای خانگی را نخواهد داشت.

کد خبر 687065
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha