رخ دادن زمین‌لرزه‌های پیاپی در طول حدود ۲ هفته در استان هرمزگان و الگوی متفاوت این زمین‌ لرزه‌ها (حدود ۱۲۰ زمین‌لرزه که پس‌لرزه محسوب نمی‌شود) متخصصان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله را واداشته که دلایل این رخداد غیرعادی را مورد بررسی قرار دهند.

زلزله

به گزارش همشهری‌آنلاین، آخرین زمین‌لرزه بندر چارک در استان هرمزگان ساعت ۷ و ۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه پنجم تیر ماه رخ داد. استان هرمزگان دهه سوم خرداد ۱۴۰۱ را با دوره‌ای جدید از لرزه‌خیزی و متفاوت با زلزله آبان ۱۴۰۰ این منطقه آغاز کرد. وقوع زلزله‌هایی که معمولاً با بزرگای ۴ تا ۵ ریشتر در نواحی مختلف این استان از بندر چارک تا جزیره کیش رخ می‌دهند.

دکتر محمد تاتار، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، در مورد رخداد زلزله‌های متعدد در استان هرمزگان (از ۲۴ خرداد تا امروز) اظهار داشت: زمین‌لرزه‌های اخیر در منطقه بندر چارک-جزیره کیش با زلزله‌ای در بعدازظهر سه‌شنبه ۲۴ خرداد با بزرگای ۴,۵ واقع در ۱۰ کیلومتری جنوب بندر چارک و حدود ۲۵ کیلومتری شمال شرق جزیره کیش آغاز شد.

وی افزود: در ادامه به‌دنبال رخداد چند زلزله با بزرگای حدود ۳، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای گشتاوری ۵.۵ (آژانس‌های بین‌المللی) و بزرگای محلی ۵,۳ (مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن ایران وابسته به پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله) در بامداد روز ۲۵ خرداد منطقه وسیعی در غرب استان هرمزگان را به لرزه درآورد.

موقعیت این زلزله در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شمال بندر چارک قرار می‌گیرد. تا امروز بیش از ۱۲۰ زمین لرزه با بزرگای بالای ۲,۵ و حداقل ۱۶ زمین‌لرزه با بزرگای بالای ۴ در منطقه بندر چارک-جزیره کیش اتفاق افتاده‌ است.

به گفته دکتر تاتار، رخداد این تعداد زلزله با بزرگای بالای ۴ همراه با ۲زلزله با بزرگای بالای ۵.۵ در منطقه نسبتاً کوچکی، پدیده‌ای چندان طبیعی و رایج برای زمین‌لرزه‌های منطقه زاگرس نیست. به نظر می‌رسد در این منطقه بیشتر از اینکه با یک زلزله بزرگ و تعداد زیادی پس‌لرزه مواجه باشیم (موردی که غالباً برای زلزله‌های زاگرس شاهد آن هستیم)، بیشتر با رخداد زلزله‌های فوج‌گونه (swarm)، سروکار داریم.

زمین‌لرزه‌های فوج‌گونه به تعداد زیادی زلزله با بزرگای مشابه اطلاق می‌شود که در بازه زمانی کوتاه چند هفته‌ای تا چند ماهه در منطقه کوچکی اتفاق می‌افتند.

وی افزود: این الگو برای زلزله‌های زاگرس خیلی عادی نیست و می‌دانیم در لرزه‌خیزی اخیر با یک زلزله بزرگ و پس لرزه‌های بعد از آن سروکار نداریم.

رخداد زلزله‌های فوج‌گونه خیلی در ایران متداول نیست؛ اگرچه قبلاً طی دی و بهمن ۱۳۹۰ در منطقه اراک-آشتیان با پدیده مشابهی مواجه بوده‌ایم. سابقه این گونه لرزه‌خیزی بیشتر در مناطق آتشفشانی گزارش شده است. البته علت مورد اخیر در خلیج فارس متفاوت است چون از وجود نداشتن فعالیت‌های آتشفشانی در زاگرس و حاشیه خلیج‌فارس مطمئن هستیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در خصوص دلیل علمی این پدیده گفت: این نوع از زلزله‌ها عامل مصنوعی ندارند و به نوع ساختار گسلی منطقه، بویژه نحوه توزیع تنش روی سطح گسل بستگی دارند.

ضرورت مطالعات منطقه‌ای

دکتر تاتار وجود ارتباط میان زمین‌لرزه‌های اخیر با زلزله‌های دوگانه آبان‌ماه سال۱۴۰۰ در منطقه فین را رد کرد و رخداد این زلزله‌ها را مستقل از هم و مرتبط با سیستم‌های گسلی کاملاً مجزا دانست.

وی در مورد زمان استمرار این پدیده تأکید کرد: زمین‌لرزه‌های فوج‌گونه می‌توانند از چند هفته تا چند ماه به طول بینجامند، ولی معمولاً یک مدت زمان ۲ تا ۳ ماهه متداول‌تر است. اگرچه به‌دلیل گرمای زیاد منطقه قطعاً اهالی منطقه شرایط سختی را متحمل می‌شوند، توصیه می‌شود تا توقف کامل فعالیت لرزه‌ای مشاهده‌ای در منطقه، هوشیاری خود را حفظ و موارد ایمنی و آمادگی قبل از رخداد زلزله‌های بزرگ را رعایت کنند.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با تأکید بر پیچیدگی پدیده زلزله خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه و سوابق مشابه می‌توانیم حدس بزنیم رخداد زمین‌لرزه‌های فوج‌گونه تا مدتی ادامه خواهند داشت، ولی به طور قطعی نمی‌توان راجع‌به رخداد زلزله‌ای بزرگ‌تر یا زمان دقیق توقف فعالیت‌ لرزه‌ای مشاهده‌ای در منطقه پیش‌بینی کرد. اگر با یک زلزله بزرگ روبه‌رو بودیم و روند پس‌لرزه‌ها را بررسی می‌کردیم، پیش‌بینی در خصوص احتمال وقوع زلزله‌های آتی و بزرگی آنها آسان‌تر بود. اکنون با توجه به الگوی فوج‌گونه لرزه‌خیزی مشاهده‌ای، اظهارنظر در خصوص بزرگای زلزله‌های آتی یا مدت زمان تداوم لرزه‌خیزی  در منطقه بندر چارک و جزیره کیش دشوار است.

کد خبر 687036
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 34
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • ت IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    9 5
    سلام شاید آلان دیگه وقت استفاده از هر نوع انرژی باشه ذخیره استفاده مجدد چندین بار از اون هر نوع انرژی که در اطراف نا زیاد هست
  • سجاد سالاری۰۹۱۷۳۶۰۰۱۴۷ IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    30 2
    سلام الان ٣٦٠روز هست منطقه دوراهي فين استان هرمزگان بنده شاغل در ايستگاه برق هستم و زلزله مياد
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    30 5
    خدا بخیر بگذرونه،
  • ۶ IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    43 17
    این مدل زمین لرزه توسط انسان بوجود آمده و به هارپ معروف است
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    72 24
    برادر من خودتونو خسته نکنین چین داره با دستگاه هارپ زلزله بوجود میاره برای تخلیه مردم از مناطق جنوبی کشور چند سال پیش هم عین همین داستانو داشتیم توسط هارپ آمریکا ملتو لطفا احمق فرض نکنین مناطق نفتی جنوب هر ابر قدرتی رووسوسه میکنه
  • 😑 IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    41 24
    مطمئنیین که آتش نشان نیست
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      17 24
      عزیزجان هارپ این چنین نیست و باصدایی مهیب و بزرگایی عظیم همراه است هوچی گری نکنید
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      26 7
      دوست من پیاده کردن پروژه هارپ آثار وعلائمی رو از خودش بجا میزاره لطفا در این مورد تحقیق کنید ولی خدمتتون عرض کنم که ما در دنیای امکانات زندگی می‌کنیم وممکن که دست بشر تو این کار دخیل باشه
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      18 7
      هارپ امریکا چ ربطی ب چین داره
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      26 0
      آتش نشان یا آتشفشان؟؟؟؟!!!!!
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    13 3
    😔😔😔😔
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      19 2
      اتشفشان
  • رحیم‌رحمانی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    21 2
    ماشالابرهمه‌که‌دانشمندشدیدبس‌چرانمیرداونجا
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    34 13
    اصلا غیر عادی نیست و این خبر وگزارش جودادن محض است. سالهاست متخصصان جغرافیا و زمین شناسی گفته اند قاره آفریقا درحال حرکت به سمت پهنه عربستان است و باوجود عربستان بعنوان هسته مقاوم بازهم به سمت زیر خلیج فارس و هرمزگان هل داده میشود. دراثر حرکات تکتونیک زمین و اینکه فشارها زیادترشده زلزله هایی داریم که بیشتر حس میشوند حتی پیش بینی شدکهتا ۱۵۰تا۲۰۰ سال آینده خلیج فارس تبدیل به دریاچه ای مثل ارومیه میشود و دهانه بسته و آب آن به عمان تزریق شده و زلزله ها شدید تر میشود و مساله هارپ کذب محض است این یک اصل ثابت شده علمی است
  • زهرا IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    22 86
    واقعا یه مرد باغیرت تواین مترو تهران پیدا نشد که جلو این بیحجابای بیحیارو بگیره؟ بنظر من کار اونایی که نشستنو تماشا کردن بدترازرقصیدن اون احمقها بود
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      9 5
      ...؟ ؟ ؟ !!!!!!؟
  • مشه بارات IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    7 10
    بیخودی آقایان در هر موردی متخصص نشوند. البته تقصیر هم ندارند تو کشوری که بعضی به اصطلاح کارشناسان زلژله چنین اظهار نظر بکنند عوام نیز اینگونه اظهار فضل میکنند. این یک پدیدهء عادی زمینساختی است که به آن طوفان زلزله می گویند. ۳۵ سال قبل اردبیل نیز هر روز ۳۰ تا ۵۰ زلزلهء سه تا ۴ ریشتر میشد که آقای دکتر محمدرضا قیطانچی پدر زلزله شناسی ایران در مصاحبه با بنده گفت جای نگرانی نیست و طوفان زلزله بعد از مدتی فروکش می کند که این چنین هم شد.
    • صدری IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      7 3
      البته مادرشوهر من هم که اگه الان زنده بود حدودا صدساله میشد می‌گفت حدود پنجاه سال پیش در منطقه ارسباران آذربایجان دوماه پشت سرهم زلزله اومد بطوریکه مجبور شدیم درکوهها زندگی کنیم
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    5 5
    احتمالا همان جریان دائمی پیشروی صفحه عربستان (شامل کشورهای عربستان وعمان و حوزه خلیج فارس و...)ورفتن به زیر صفحه ایران شدت گرفته.واز سالی یک سانتی متر پیشروی به پیشروی شدید ترروی آورده که باعث زمین لرزه های زیاد می شود.
  • امیر IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    4 0
    پدر علم زلزله شناسی ایران دکتر بهرام عکاشه است.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    17 5
    کار چین هست یکسال دیگه میفهمین
  • فرهاد پزشکیان IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    15 1
    براحتی میتونن با تکنولوژی که اونها دارا هستن بدون هیچ علائمی ایجاد زمین لرزه کنن
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    17 6
    چینی‌ها جنوب رو خریدن حالا دارن تخلیه اش میکنن
  • سومیه IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    13 4
    به نظر درست نمیشه جولویه زلزلهرو گرفت 😭😭😭😭😭😭😭