بنا بر اعلام مقامات ایران و اتحادیه اروپا، در مذاکرات دوحه نمایندگان کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حضور ندارند و صرفا نمایندگان ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا مذاکره می کنند.

مذاکرات

به گزارش همشهری آنلاین، پس از سفر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقامات کشورمان اعلام شد، بر اساس تصمیم ایران و آمریکا مذاکرات برجامی با هدف رفع اختلافات میان این دو کشور، سه شنبه و چهارشنبه از سر گرفته می شود.

در همین راستا علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران در راس هیاتی روز سه شنبه راهی دوحه می شود.

همچنین «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران روز دوشنبه برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم رفع تحریم‌ها علیه ایران راهی دوحه پایتخت قطر شد.

تا کنون اغلب مذاکرات میان ایران و غرب در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است اما این مذاکرات از ماه مارس (اسفند) متوقف شده است.

مذاکرات غیرمستقیم آتی میان ایران و آمریکا به احتمال زیاد از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود.

بعد از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام شد که مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عبور از بن‌بست کنونی از سر گرفته خواهد شد.

شنیده ها حاکی است، احتمالا مذاکرات ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا در دوحه چند دور و طی چند هفته برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود در صورت توافق نهایی، اعلام توافق توسط وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در وین انجام شود،  اما تا دستیابی به توافق نهایی مذاکرات در دوحه برگزار می شود.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

آمریکا پس از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق از برجام در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا از فروش نفت ایران جلوگیری کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.

کد خبر 686604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • ایرانی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    10 4
    چی شد پس مذاکره شد که !!!!!
  • ناصر IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    22 1
    از اولش هم باید فقط با نمایندگان آمریکا مذاکره رو در رو میکردین ، که اینهمه پیغام و پسغام نمیدادین اونهم بواسطه ی روسیه ای که خودش مسئله ای هست !!!! از قدیم گفتن هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره !!! پس الکی برای ما دلیل تراشی نکنین که روسیه برای امر خیر پا پیش گذاشته !!!! فقط بهانه تراشی نکنین و هر چه زودتر برجام را امضا کنین
    • ملک TR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      5 4
      کس نخارد پشت من جزء ناخن انگشت من!
    • خادمی IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 1
      فرمایش جنابعالی صحیح روسیه وهر کشور ثالثی قطعا بخاطر خودش پاپیش میزاره ولی چون روسیه عضو دایم ودر سازمان ملل حق وتو داره واز طرفی متحد استراتژیک ایران هست وجز قدرتهای جهانی محسوب میشه برای وتو قطعنامه هایی که امریکا باکمک کشورهای غربی برای تسلیم کردن ایران صادر می کنند خیلی موثر هستش دوست من .
  • ایرانی US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    7 13
    مذاکره کنید و "آن سلاح" را هم بسازید. هیچ منافاتی ندارد.
  • سعید IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    14 0
    وقتی سایر طرف ها نیستن و فقط ایران و امریکا وسطن میشه نتیجه گرفت مذاکرات مستقیم هست و به نقطه حساسی رسیده اگر نتیجه ملموسی بیرون نیاد دو طرف میرن برای سرشاخ شدن.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    7 2
    خدائیش دیگه روانیست مردم اینقدراذیت بشن با همدیگه توافق کنیم قال قضیه رو بکنین بره تموم شده مشکلات
    • نوید IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 1
      ساز و کار دنیا به همین راحتی که فکر میکنید نیست