دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران گفت: کشور ما به لحاظ باروری برای افزایش جمعیت تنها ۵ سال فرصت دارد و اگر متولدین دهه شصتی کشور از سنین متعارف باروری خارج شوند، با اتکا به متولدین دهه ۷۰ نمی‌توان بحران جمعیت را مدیریت کرد.

سقط جنین

به گزارش همشهری آنلاین، صالح قاسمی دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران در جلسه استانی «خانواده و جمعیت» که امروز دوشنبه (۶ تیر) با دستور کار «بررسی آخرین وضعیت استان تهران» و با حضور استاندار تهران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر دنیا الگوی perfect family با الگوی چهار فرزندی را ترویج می‌کند و تعریفی که برای آن ارائه داده‌اند به این معنا است که perfect family خانواده‌ای است که تمام اعضای آن روابط درون خانوادگی را تجربه کنند.

دبیر مرکز مطالعات جمعیت گفت: اگر الگوی چهار فرزندی الگوی رایج کشورها و کشور ما شود نرخ باروری به  ۲.۸ تا ۳ می‌رسد که می‌تواند مساله کشور ما را نیز تا حد زیادی مدیریت کند.

این جمعیت شناس و پژوهشگر حوزه جمعیت در عین حال تاکید کرد: به لحاظ جامعه شناختی، مطرح شده است که الگوهای ۸ فرزندی و ۱۰ فرزندی و بالاتر الگوهای درستی نیست.

او درباره آمار سقط جنین غیرقانونی کشور گفت: سالانه ۳۷۰ هزار سقط در کشور داریم که اغلب آنها جنایی و غیرقانونی است و تنها حدود ۳.۵ تا ۴ درصد این موارد مربوط به روابط خارج از عرف و باقی این موارد با انگاره‌هایی نظیر «ناخواسته بودن بارداری» و «بدون برنامه ریزی بودن بارداری» همراه هستند.

۵۰ درصد تولدهای ثبت شده استان تهران در سال ۹۹ مربوط به فرزند اول بوده است 

دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران با بیان اینکه ۵۰ درصد تولدهای ثبت شده استان تهران در سال ۹۹ مربوط به فرزند اول، ۴۱.۷ درصد مربوط به فرزند دوم و ۸.۴ درصد مربوط به فرزند سوم و بیشتر بوده است، یادآور شد: در واقع تهران بعد از گیلان بالاترین تولدهای ثبت شده برای فرزند اول را داشته است و این امر الگوی «تک فرزندی» را تثبیت می‌کند.

فرصت ۵ ساله ایران برای افزایش جمعیت 

صالح قاسمی درباره ضرورت توجه به بحث مهاجرت و تاثیر آن بر جمعیت کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ میلیون مهاجر نسل اول و دوم ایرانی در خارج از کشور داریم که این امر به لحاظ کیفیت در مهاجرفرستی نخبگانی قابل توجه است.

به گفته این پژوهشگر حوزه جمعیت، کشور ما به لحاظ باروری برای افزایش جمعیت تنها پنج سال فرصت دارد و اگر متولدین دهه شصتی کشور از سنین متعارف باروری خارج شوند، با اتکا به متولدین دهه ۷۰ نمی‌توان بحران جمعیت را مدیریت کرد و از این رو می‌توان گفت تنها فرصت باقی مانده برای این امر تنها در ۵ سال طلایی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به «انقلاب خانوادگی» اشاره کرد و درباره تغییر الگو، ساختار و کارکرد نهاد خانواده در ایران، افزود: ما در ایران، در آستانه پدیده‌ای شبیه به پدیده «انقلاب خانوادگی» در غرب هستیم که ساختار و کارکرد و نهاد خانواده را دچار دگرگونی جدی کرد.

کد خبر 686502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 30
  • احمد IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    12 2
    چشم میشود
  • بهاره IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    30 3
    با این اقتصاد حتما الگوی چهار فرزندی خوبه
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    39 3
    فرزند کمتر زندگی بهتر
  • مرضیه IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    50 4
    فرزندآوری به چه قیمتی .جمعیت نسل جوان آینده حفظ بشه .فقط فکر این پیش بینی و کردین ..پس تکلیف امرارمعاش این نسل ..گرانی ها ..وضعیت اقتصادی وتحصیلاتشون را کی میخواد جوابگو باشه .شما فقط بگین فرزندآوری وخلاص .من یه مادرم پانزده ساله ازدواج کردم با یه فرزند یازده ساله هنوز مستاجرم .نمیتونم خیلی خواسته های بچمو برآورده کنم بایه شوهرزمین گیر..هیچ کسی هم ب دادمان نرسید از مسئولین .بس بابا جمع کنید بساط فرزند آوری تون و یه مشت بچه ب دنیا بیان فقط حسرت زندگی بالادستی هارو بخورن بااین کار جمعیت فقیر نشین کشور وزیاد کردین نه جوان
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    41 2
    دیشب پسرم یه دل درد ساده داشت بردم دکتر ۶۰۰ هزارتومان دارو و ویزیت شد
  • AU ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    37 1
    با وجود اینکه غیر قابل انتشار خواهد بود اما انسان اشرف مخلوقات است نه حیوانی که تنها به زیاد کردن تعداد نوع خود فکر کند ، داشتن فرزند به معنی مسئولیت روح و جسم یک انسان در پرورش و رشد ، نیازهای انسان با حیوان متفاوت است ، تحصیلات ( که هر سال به تعداد کودکان ترک‌تحصیل افزوده میشود ) ، تفریح سالم ، کار ( که هر سال آمار تعداد فراغ التحصیلان بی کار بیشتر میشود ) ازدواج ( که با نبود کار و درآمد تعداد جوانان مجرد بیشتر میشود ) با این شرایط آیا میشود به جمعیت فکر کرد ؟
  • رح الله IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    31 3
    یه ملیاردبدین بایه خانه وماشین تازن بگیریم ویه فرزندبه دنیابیاوریم وسلام ختم کلام
  • علی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    39 2
    بابا جمع کنید این بساط و من یه بچه دارم بس هفت پشتمه ما بچه بیاریم تا حسرت همه چی تو دلش بمونه گذشت اون زمانی که هر خانواده ده تا بچه میاورد الان مردم اگاه هستن هی پس نمیندازن و بگن خدا بزرگه
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    42 1
    فرزندکمترزندگی بهتربااین گرونی چکارکنم خوراک وپوشاک اون بچه های این زمونه گرونی هم حالا
  • یه مامان با حال IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    32 2
    نصف دهه شصتی ها مجرد هستن به فکرشون باشید مشکلات کار ومعیشت،اقتصاد رو حل کنید جمعیت خودش زیاد میشه اکی. ۲تا دهه شصتی تو خونه ما مجرد هستن چون کار مناسب نیست میفهمید فقط بلدین تز بدین مشکلات اقتصادی رو حل کنید یه بسته پوشک بچه صدتومن بود شده ۱۴۰بعد میگن بچه بیارید تورم رو نمیتونید کنترل کنید چه طور میخوایید جمعیت رو زیاد بشه.
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    27 0
    بااین گرونی این وضع اقتصاد میشه بچه بیاری من یک زن متولد ۵۷ هستم ۴فرزند سه دختر یک پسر دا رم شاید سه الی ۴ پیش میشد ولی الان واقعا خیلی سخته بااین درامدها وای هزینه ها این دولت فکر مردم نیست فکر نفع خودشه وگرنه مثل کشورهای خارجی امکانات میداد به جوان اشون تا با خیال راحت بچه دار بشن هیچ کس از بچه بدش نمیاد
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      به فکر مردم باشید
    • خلیل IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      2 0
      من خودم دهه شصتی مجرد ۴۰درصد ده ۶۰تی مجرد دایمی شدن باعث وبانیش جوابگو باشه
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    5 0
    دست از سر دهه شصتی ها بردارید به اندازه کافی اونا رو زجر دادید حالا هم میخواهید براتون بزان تا شما به اهدافتان برسید
  • فرزند کمتر IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    4 0
    من نباشم می خوام دنیا نباشه
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    3 0
    من با ارشد فیزیک بیکارم من را شاغل کنید مالیات را صفر کنید ۲متعهد میشوم دو فرزند دیگر بیاورم و ۴ تا فرزند داشته باشم