مهاجرت، در این روزگار سخت اقتصادی، به یکی از رویاهای مردمان کشورهای کم‌تر توسعه یافته و فقیر تبدیل شده است. یکی از کشورهایی که در چند دهه اخیر دچار عارضه مهاجرت شده، سریلانکاست. 

مهاجران سریلانکایی

همشهری آنلاین: کم نیستند مردمانی که برای فرار از فقر و نکبت، خود را به در و دیوار می‌زنند تا روزنه‌ امیدی برای آینده‌ای روشن پیدا کنند. این‌بار اما با این اتفاقات نا خوشایند، مانند جنگ‌های خاورمیانه، روسیه و... همچنین رکود شدید اقتصادی جهانی، زندگی برای ما که این سوی دنیا هستیم دشوارتر شده است.

زیاده‌خواهی قدرت‌های بزرگ جهانی، باعث ایجاد فشار بیشتر به اقشار ضعیف کشورهای فقیر دنیا شده است، کشور آسیای شرقی سریلانکا یکی از این موارد است. به سبب بحران مالی و شیوع کرونا، چرخ‌های اقتصاد سریلانکا از حرکت بازایستاده و سررسید میلیاردها دلار بدهی خارجی، اقتصاد آن را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

مشکلات عدیده اقتصادی زندگی را برای مردم این کشور با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو کرده و همین مساله باعث ایجاد موجی از مهاجرت در بین سریلانکایی‌ها شده است.

این گزارش اما در رابطه با تعدادی از مهاجران اهل سریلانکاست که برای رفتن به اروپا به ایران سفر کردند، تا از طریق خاک ترکیه خود را به مقصدشان یعنی کشورهای حوزه اتحادیه اروپا برسانند.

این مهاجران سریلانکایی با اعتماد به افرادی که قرار بود آنها را در اروپا صاحب شغل و درآمد مناسب کنند، ابتدا ویزای ایران را دریافت و به کشورمان سفر کردند، اما این تازه اول مارجاست و مشکلات از اینجا به بعد برای آنها آغاز می‌شود.

افراد فریبکاری که این مهاجران را به صورت قانونی تا ایران آورده بودند، آنها را در ایران به دست قاچاق‌برها می‌سپارند و قرار بر این می‌شود تا به صورت غیرقانونی از مرز ترکیه عبور کرده و به اروپا بروند، اما ماجرا به هیج‌وجه به درستی پیش نمی‌رود.

این مهاجران نه‌تنها به اروپا نرسیدند، بلکه دچار مشکلات بسیاری شدند و به نوعی مالباخته و تنها در ایران رها شدند. جزئیات کامل این اتفاقات را در مستندمصاحبه کوتاهی که توسط همشهری آنلاین تهیه شده با هم می‌بینیم.

عکس‌ها: مهدی بیات

در این باره بخوانید:

کد خبر 686397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha