دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: مهاجرت 90 درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف دروغی است که برخی افراد با غرض ورزی آن را مطرح می‌کنند

سعید سهراب‌‌پور معتقد است براساس آمار، مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با رشد 10 درصدی روبه‌روست، ولی این رشد به هیچ‌وجه نگران‌کننده نیست.

به گفته وی، دانشگاه صنعتی شریف سالانه بیش از 10 نفر از استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور را به این دانشگاه جذب می‌کند.

احساس می‌کنم طی هفته‌های اخیر، عده‌ای با مطرح کردن مهاجرت 90 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف یک جوسازی برنامه‌ریزی شده علیه دانشگاه ایجاد می‌کنند.

این جمله پاسخ رئیس دانشگاه شریف به مباحث مهاجرت نخبگان دانشگاه صنعتی شریف بود. وی اظهار داشت: برخی‌ معتقدند نباید به این مسائل کذب حساسیت نشان داده شود، ولی نمی‌توانم در مقام رئیس این دانشگاه سکوت کنم.

وی به خبرنگاران توصیه کرد تا قبل از انعکاس اخبار، در باره آن تحقیق کنند.
رئیس دانشگاه شریف افزود: متأسفانه شخصی که رئیس یک صنعت خاص است، مقاله نیوزویک را که خبر از مهاجرت 90 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف داده‌بود، به فارسی ترجمه و منتشر کرده‌است.

فراهم آوردن امکانات بازگشت نخبگان

رئیس دانشگاه شریف با اشاره به علاقه برخی دانشجویان برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا تصریح کرد: این نوع مهاجرت کار بدی نیست و دانشجویان، حق انتخاب دارند.

وی با طرح این سؤال که مگر خود ما دوره دکتری را در دانشگاه‌های معتبر دنیا نگذراندیم، یاد آور شد: اصلا مهاجرت دانش آموختگان مگر چه اشکالی دارد! چه اشکالی دارد دانشجوی نخبه کشورما ادامه تحصیلات عالی را در دانشگاه‌های ممتاز دنیا طی کند.

سهراب‌پور تصریح کرد: بحث این است که مسئولان شرایطی فراهم کنند تا این دانش‌آموختگان پس از اتمام تحصیل در خارج به کشور برگردند.

وی‌ خطاب به افرادی که با غرض‌ورزی این مطالب کذب را منتشر می‌کنند این سؤالات را طرح کرد: آیا دانشگاه صنعتی شریف جزء این کشور نیست؟ آیا ما باید فعالیت‌های خوب را که در حال پیشرفت هستند به جای حمایت، با برنامه‌ریزی سرکوب کنیم؟

جذب فارغ‌التحصیلان خارج از کشور در شریف

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه از جذب 32 نفر از فارغ‌التحصیلان خارج از کشور طی 3 سال گذشته خبر داد و افزود: این افراد به‌عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه شریف جذب شده‌اند.

وی خواستار بررسی جذب نخبگان حارج از کشور در سایر مؤسسات آموزشی در مقایسه با دانشگاه صنعتی شریف شد.

سهراب پور با بیان اینکه ما برای جذب این نخبگان در دانشگاه‌های داخل پیشنهادهایی به وزارت علوم ارائه کردیم بیان کرد: یکی از پیشنهادها در کوتاه مدت این است که از دانشجویان دکتری در زمان تحصیل حمایت‌های لازم انجام شود تا این افراد دغدغه و درگیری ذهنی به جز تولیدات علمی و انجام تحقیقات نداشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف طی 2 سال گذشته به دانشجویان دکتری با پرداخت ماهانه حدود 300 هزار تومان تا حدودی کمک کرده است، گفت: پیشنهاد دیگر این است که وزارت علوم نیز معادل آن چیزی که دانشگاه پرداخت می‌کند به این دانشجویان کمک کند.

وی با اشاره به رتبه‌بندی که سال گذشته برای دانشگاه‌ها توسط مؤسسه تایمز انجام شده بود، افزود: امسال نیز این رتبه‌بندی‌ها تا رتبه 400 براساس رتبه علمی دانشگاه‌ها انجام شد. از رتبه 400 به بعد طبق حروف الفبا انجام شده است، براساس اعلام تایمز رتبه دانشگاه صنعتی شریف 530 و رتبه دانشگاه تهران 499 بوده است.

وی با بیان اینکه 50 درصد نمره این رتبه بندی براساس نظر سنجی از استادان دنیا بوده است، اضافه کرد: دانشگاه صنعتی شریف را فقط دانشگاه‌های ممتاز دنیا براساس فارغ‌التحصیلان و استادانی که آنجا هستند می‌شناسند. دانشگاه‌های معمولی شناخت زیادی از ما ندارند، ما هم برنامه‌هایی برای شناساندن خود داریم.

وی با بیان اینکه برای مطرح شدن در سطح بین‌المللی باید تعداد دانشجویان خارجی خود را افزایش دهیم، تأکید کرد: در این دانشگاه 40‌دانشجوی خارجی تحصیل می‌کنند که خیلی کم است، البته ما برای جذب این افراد با محدودیت‌های رفاهی روبه‌رو هستیم که باید ابتدا مشکل خوابگاه دانشگاه را حل کنیم.

به اعتقاد سهراب پور، تقلب علمی پدیده‌ای جهانی است و وجود دارد و منحصر به کشور ما نیست. ولی استادان راهنما در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند چرا که اگر آنها به روز باشند این موضوعات را زود شناسایی می‌کنند.

کد خبر 68615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز