رئیس جمهور در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گفت: ارتباط با مردم برکات زیادی دارد و مسئولان را در جریان امور و مشکلات اقشار جامعه قرار می‌دهد و تاکید جدی برای ارتباط دولتمردان با مردم دارم.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، گفت: در ابتدای دولت مقدمات و زمینه ها برای اصلاحات اقتصادی فراهم نبود، پس از هفت ماه اصلاحات اقتصادی را آغاز کردیم.

رئیسی با بیان این که ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار داده نشده بود، اظهار داشت: از ارز ترجیحی برای سفره مردم استفاده نمی‌شد بخشی از این ارز در رانت، فساد و دلالی ها صرف می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: ادامه تخصیص ارز ترجیحی موجب افزایش فاصله طبقاتی بود، قیمت کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می شد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: قاچاق کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه به گونه ای بود که بازار های این کشور ها از کالاهای قاچاق ایران تامین می‌شد.

رئیسی با تاکید بر این که ما در ابتدا زمینه را برای هدفمندی واقعی یارانه‌ها مناسب نمی‌دیدیم، تصریح کرد: در کشور شرایطی بود که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده اشتباه می‌شد و در سفره مردم قرار نمی‌گرفت. 

وی افزود: جنگ اوکراین امنیت غذایی را تهدید کرد، کمبود کالا پیدا شد. وی با بیان این که ارز و نقدینگی کشور باید به طرف تولید برود، ادامه داد: حتی کالاهایی که به آنها ارز ترجیحی اختصاص داده شده بود، قیمتشان رشد می کرد و معلوم بود تخصیص ارز ترجیحی تاثیری نداشته است. 

رئیس جمهور گفت: در خرداد و تیر ۱۴۰۰ اعلام شد که ما ۶۵ درصد افزایش قیمت کالاهای اساسی را داشتیم. این مربوط به قبل از جنگ اوکراین است که وضعیت جهانی شرایط خاصی را ایجاد کرده و امنیت قضایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

رئیسی افزود: قاچاق کالا باعث می شد بازار کشورهای همسایه پر از کالاهای ایرانی باشد.

برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم

وی با بیان این که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اظهار داشت: ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم؛ مثلا از بانک مرکزی استقرار نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در سه ماهه آخر ۱۴۰۰ تورم سیر نزولی پیدا کرد چون دولت منابع و مصارفش را کنترل کرد در سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ دولت موفق شد که بازار را ثبات ببخشد.

وی تاکید کرد: با اجرای قانون و اصلاح اقتصادی شرایط جدیدی ایجاد شد آنچه از تورم به خاطر اصلاح نظام یارانه ایجاد می شود، مقطعی و کوتاه مدت است.

رئیس جمهور با بیان این که دولت گرفتار آثار استقرار دولت قبل از بانک مرکزی است، تصریح کرد: اما تورمی که به واسطه رشد نقدینگی ایجاد می شود بلند مدت است تورم فعلی در کوتاه مدت رفع می شود.

تلاش ما کنترل قیمت‌ها در بازار است

رئیسی ادامه داد: ما کشور را در شرایطی تحویل گرفتیم که تورم ماهانه ۶۰ درصدی و کسری بودجه داشتیم و مواجه با رشد نقدینگی هم بودیم که اگر ادامه می‌یافت، شرایط اقتصادی دشوارتر می‌شد.

وی با اشاره به این که اصلاح اقتصادی را با دو شرط اقناع عمومی و اجماع صاحب نظران آغاز کردیم، گفت: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد و اگر یک سال زودتر این انفاق می‌افتاد، هزینه کمتری برای کشور داشت.

کد خبر 685995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 1
    بهتره واقعیت راببینیم
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 2
    با حذف ارز ترجیحی 42000ریالی قیمت کالاهای اساسی و غیر اساسی 5 الی 6 برابر شد و روزگار مردم را سیاه کرد!
  • رضا IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    1 0
    درود بر سید مردمی و عزیزمان