وزیر صمت با بیان این که وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است گفت: سال گذشته ۱۴۳ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در ۳ ماه امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد.

سیدرضا فاطمی امین - وزیر صنعت، معدن و تجارت

به گزارش همشهری آنلاین، سید رضا فاطمی امین امروز در نشست خبری که به بهانه دهه تولید و تجارت برگزار شده است با بیان اینکه وزارت صمت ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد، گفت: در حوزه سرمایه گذاری با یک عدم توازن در طول زنجیره‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، برق، خودرو مواجه هستیم. این ناترازی در استان‌ها هم وجود دارد؛ به این معنا که در یک شهر فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی انسانی نیست و یا برعکس.

وی با بیان اینکه این ناترازی در سود صنایع مختلف نیز وجود دارد، افزود: در واقع سرمایه گذاری و وقت گذاشته‌ایم اما معماری و سازه را درست انجام نداده‌ایم.

وزیر صمت افزود: برای مدیریت باید سازوکارها را تغییر دهیم زیرا کار کردم با این سازوکار یعنی ادامه وضع موجود. مهم‌ترین رسالت ما در این دوره رفتن به سمت سازوکارهای نوین است که این امکان را فراهم کند که ظرفیت‌ها بهینه و بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم

وی نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان کرد و گفت: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم.

وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایداز هستیم و می‌خواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم؛ از سویی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و این افراد سنگ اندازی می‌کنند.

فاطمی امین با اشاره به تغییر وضعیت تأمین مالی، تصریح کرد: ۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیره‌ای هزینه شد و ۲۰ درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم اما ۴.۵ میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیق‌تر اعلام می‌شود.

وزیر صمت در خصوص‌ صنعت خودروسازی، افزود: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است؛ سال گذشته ۱۴۳ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در ۳ ماه امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد. در این مدت ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل شد و مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه تحویل شده بود. همچنین عبور مستقیم خودرو ۹۵ تا ۱۰۰ درصد شده، تولید روزانه خودروسازان نیز پایدار شده است.

او درباره ساخت خودرو مشترک ایران و روسیه توضیح داد: مذاکراتی با روسیه صورت گرفت تا برای ساخت تندر ۹۰ تبادل قطعات صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سبد محصولات موجود در کشور ناقص است، با توجه به اینکه سه پلتفرم خوب مربوط به خودروهای شاهین، تارا و ال ۹۰ در کشور داریم که اتفاقاً همین محصولات قیمت‌های بالایی دارند و دیگر پلتفرم ها قابل توسعه نیستند، بنابراین در نظر داریم محصولات اقتصادی به طور مثال زیر ۱۰ هزار دلار که با قدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد کنیم.

وی ادامه‌داد: اینکه این خودروها از کدام کشور وارد شود کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما باید چند قید همانند خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد.

فاطمی‌امین تصریح کرد: واردات خودروهای دست دوم و کارکرده ممنوع است.

فاطمی‌امین اشاره کرد: دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۲ در صنعت خودرو چند کار مهم را انجام می‌دهد. اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی، تثبیت تولید روان و زنجیره تامین و رفع مشکل کمبود کیفیت ازجمله این اقدامات هستند.

کد خبر 685848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    7 22
    خیلی عالی می شد اگر وزیر محترم توضیح نمی دهند چرا اجازه فروش خودرو در بورس را نمی دهند تا با فروش به قیمت منطقی از زیان انباشته شرکت های خودرو ساز کاسته شده و شرکت ها حمایت شوند !؟
    • تورج IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      5 1
      می‌فرمایید بورس؟بورس وضعیت را بدتر می‌کند چون بازار سازان بورس خصوصا خودروسازها که مدنظر است دولتی هستندو به هیچ عنوان تعدیل قیمت را برنمی‌تابند.ببینید وزیر محترم چگونه باواردات خودروهای دست دوم مخالفت میکند؟یعنی تافته جدابافته ای بنام مردم ایران هستیم با قوانین عجیبی که تنها به ضرر ملت است
  • محمد IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    47 13
    چه شود خودروی روسی ایرانی🤣🤣🤣🤣
    • QA ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      4 2
      اجازه فروش خودرو به بورس داده نشد به دو دلیل اول اینکه با فروش خودرو در بورس قیمت یک خودرو سه نرخ متفاوت پیدا می کنه و هر سه بر قیمت بازار ازاد تأثیر تورمی قیمت داره ،دوم اصولا زمانی یک کلا در بورس ارزه میشه که تولید انبوه داره و الیته تقاضا هم زیاد هست بنابراین بورس بستری هست برای تعادل واقعی قیمت و تقاضا نه اینکه یک شرکت با انحصار خودروی را وارد و مونتاژ کنه و بعد قطر چکانی به دست مصرف کننده غیر واقعی بده و در عین حال همون خودرو را به صورت انیوه بصورت مزایده در بورس دوباره به دست دلال بده .....اگر غیر این بود این شرکت کاپرا رو در بورس عرضه میکرد و نه فیدلیتی یا تیگنتی را
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    22 5
    روسیه چی شد اگر کسی دید بگوید ما هم بفهمیم
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      1 10
      سلام و عرض احترام و ادب نظر بنده وفق نظر شماست به نظر م جای تشکر دارد و سعی در بهبود ساختار است
  • هراتی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    33 8
    وزیر برنامه مشخص و خاصی جهت بهبود شرایط فعلی خودرو ارائه ندانسته‌اند به موانع و مشکلات اشاره کرد.بیشت از این علم و دانش لازم را ندارد.
  • زیارانی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    23 20
    در آیند نزدیک خریداران عزیز که دست نگه داشتن بیشترین ضرر رو میکنن .
    • من IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      22 6
      به نظر شما خریداران عزیز هجوم بیارن به بازار اون وقت قیمت خودرو دست میشه؟......
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    85 4
    خودروهای دست دوم خارجی از آشغالهای نو این آشغال سازها با این قیمتهای نجومی بهتر است . اینها میخوان هر طوری شده این مافیا حفظ بشه و ضرر نکنه.
  • علی رنجبر IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    60 1
    سلام آقای وزیر قیمت خودرو های چینی در عرض یک ماه 30تا40میلیون گرانتر شدند یعنی چی چینی ها هم ما را وجب کردند پس شما چکاره هستید
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    33 3
    بهتر اینکه آقای وزیرهرچه زودتر کناربره شاید وزیربعدی باشهامت باشه هرروزشل کن سفت نداشته باشه هرروزیک سازی نزنن،
    • حمود IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      12 1
      عزیزساده ای اینها ماشینها رو ازچین نصف زیر قیمت جهانی میخرند نفت میدان معاوضه میکنن اینها قسم خوردن ملت ایران رو به خاک سیاه بشونن خود نماینده مجلس گفت ماشین تیگو تو پاکستان با پول ما میشه400تا500ملیون چطور اینجا اسم نویسی میکنین پول میگیرین بعداز6ماه میشه یک ملیاردو هشتصد.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    52 4
    خلاصه کلام این قصه سر دراز دارد این آقا صورت مسأله رو پاک میکنن وآسمون به ریسمون می بافند . آقا به کی باید بگیم آشغال به نرخ خداتومن که دیگه زور کسی هم به این آشغالاتون نمی رسه ، نمی خوایم. جمع کنید این کاسه کوزه تون رو .به خدا این راه که می روید به ترکستان است . یک روزی در محضر همین مردم باید پاسخگو باشید.
  • عبداله منابیه IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    34 5
    خودروی زیر ده هزار دلار خوبه هر چند که مردم قدرت خرید پراید راهم ندارند ولی چرا وبه چه دلیل واردات خودروی دست دوم ممنوع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یکی از دلایلش را میدانم وهمه میدانند که خودروهای دوست دوم خارجی که نصف قیمت خودروهای دست دوم داخلی قیمت دارند و اینکه خودروهای دست دوم خارجی بهتر و مستحکمتر و مقاومتر از خودروهای صفر کیلومتر داخلی هستند این یک دلیل برای اجازه ندادن واردات خودروهای دست دوم بقیه را هم شما بگین که چقدر به نفع مردم هست و بدون دلیل مخالف هستین
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    34 6
    آخرش مافیای خودرو برنده شد ؟ دوباره برگشتید به ده هزار دلار؟ مگر قرار نبود بیست تا بیست و پنج هزار دلار باشد؟
  • ❤لیونل❤ IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    3 3
    اگه واردات خودرو زیر ۱۰ هزار دلار انجام بشه نه تنها فایده ای نداره بلکه باعث گرونی بیشتر خودروها میشه
  • شهروند IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    11 1
    واردات خودرو را به دو خودرو ساز ندهید ،آزموده را آزمودن خطاست ، تمام قطعه ها را عوض می کنند ودر بازار ازاد می فروشند ،اکثر کارمندان این دو خودرو ساز بر اساس توصیه سرکارند نه بر اساس شایسته سالاری ونیاز خودرو سازی !!!!!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    7 2
    دوصدگفته چون نیم کردار نیست.
  • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    5 1
    هیچ خودرویی وارد نمیشه.اینا فقط بلدن وعده بدن.باوضعیت نابسامان دلار هیچگاه اینکار را نخواهند کرد اینها خبر درمانی میکنند.شهریور هم خواهد آمد آنهم با دلار ۴۹هزارتومنی .وانوقت خواهند گفت توجیه اقتصادی ندارد واردات بعد هم ۲۹درصد قیمت ماشین آشغالا خودشون رو بالا میبرن
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    5 1
    لادا لگن و لگن خودرو
  • محمد IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    10 0
    این حرف ها بوتیکی هست برین مثل مربی فوتبال 4 تا مدیر از ژاپن بیارین تا اقتصادتون راه بندازن مخصوصا خودرو،،، همه خودرو سازی هایی که حرف برای گفتن دارن در سطح دنیا مدیراشون از کشورهای مختلف بعنوان شایسته تر هستن
  • حکمت بهمنی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    8 1
    یه ساله مخوان خودرووارد کنند نشد یه سال هم باروسیه مذاکره خودروسازی میکنند یه سال دیگه هم خدا کریمه باپراید سی صد میلیون مدارا میکنند بیچاره مردم فقیررادست انداختن پولدارکه خودش ازخارج ماشین میگیره
  • علی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    3 4
    واردات خودرو دست دوم(کمتر از پنج سال) از کره یا ژاپن یا آلمان هیچ اشکالی نداره. خودرو از کشوری که هیچ استفاده از خودرو شخصی نداره و بهترین خودروها را تولید میکنند و مسافت شهرهاشون کم هست اشکالی نداره خودرو های روسی در کلاس شاسی بلند و یا در سری خودروهای سنگین خوب حمل کردند از پاتریوت روسی تا .... اما مشکل این هست روس ها به تولید اجناس زشت اما به شدت مقاوم و کارا مشهور هستند هر وسیله روسی که تا الان دارید گواه این ماجرا هست(دوام و کیفیت در اوج طراحی بد)
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    7 1
    آقای وزیر اگر وقت داشتی یه نگاهی به تاریخ گذشته قیمت خودرو ها بکنید بد نیست پراید ۶ میلیون تومان شده ۲۰۰ میلیون
  • تنها IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    13 1
    هرروز یه حرف شنبه خودرو روسی ایرانی یکشنبه خودرو چینی دوشنبه خودرو پارکینگ بیاد تو بازار سه شنبه فروش یکپارچه سایتی چهارشنبه زیر ده هزار لار پنجشنبه جلسه خودمونی دولت ومجلس و ایرانخودرو جمعه با ماشین لندکروز دور دور این شده برنامه جامع و سرکار رفتن ملت
  • تنها IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    8 1
    کشوری هست که برای فروش خودرو قرعه‌کشی کنند این جواب بده
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    6 1
    نباید از این ها خودرو خرید تا ورشکسته بشن.
  • کریم IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    4 2
    میگن یک گروه از ایران خودرو رفتن اروپا و تعداد زیادی خودرو میتسوبیشی out lander خریدن که به ایران وارد کنند در ضمن تعداد زیادی خودرو اقتصادی و ارزان قیمت تویوتا لند کروز هم توسط یک گروه دیگر خریداری و در راه ایران است ‌‌جای تعجب نیست که برای ورود خودرو این همه داستان درست کردن ، هر کدام از این خودرو ها تو بازار سیاه ایران سه تا چهار برابر فروخته میشه و پولش هم میره تو جیب تز ما بهترون ، حالا چرا باید ماشین ارزان قیمت و اقتصادی بیارن که قیمت ها شکسته بشه خواب دیدیم خیر باشه ، تا وقتی رانت هست چرا ورود خودرو ازاد بشه ؟ تولید این آشغال ها برای مافیا سود داره
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    7 1
    واردات خودرو دست دومم ممنوع کردی خو دیگه واردات خودرو چه معنی داره اینم یه بازی بیشتر نبود قرار شد ماشین ارزون وارد کنید حالا میخواید نو بیارید که ۶۰۰ میلیون و ۸۰۰ میلیون و بیشتر هس خوب پس قشر ضعیف و متوسط چی میشه دستت درد نکنه وزیر گرامی که ۵ ۶ ماه باهامون بازی کردی لذت بردیم از کارات
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    5 1
    در ژاپن خودروسازان به دولت فشار آوردند خودرو هیبریدی هم ذیل قانون خودرو الکتریکی باشد. چه چیز مانع نفوذ و فشار فرغون سازان بر دولت در اینجا می شود؟ امکان ندارد خودروسازان بازار خود را به خطر بیاندازند. هر چه باشد ایران هم مترقی شده. نئولیبرالیسم. اقتصاد عرضه و تقاضا. سرک در حساب مردم. بیمه درمان الکی.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    3 3
    اتفاقا ماشین های روسیه ماشین های بسیار پرقدرت و محکم موتور عالی و بدنه بسیار مقاوم دارند ؛ هم قیمت مناسب تری نسبت به خودروهای ایرانی و هم سازندگانش مسئولیت پذیر هستند ؟ مثل پراید و پژو و تیبا موتور بی رمق و بدنه کاغذی ندارند ؟! من متوجه نشدم بدنه پراید از چه فلزی ساخته شده ؟ صد رحمت به بدنه حلب روغن نباتی ؟ چی هست ؟
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    3 1
    خدا کند خودروسازان روسی هر خودرویی در ایران میسازند و تولید می کنند ؟! با لوازمات پراید و تیبا و.. عجین نشود !!یعنی لوازماتی که در تولیداتشان استفاده میکنند از قطعات و لوازمات سایپا و ایران خودرو نباشد ! که اگر چنین شود مردم از خودرو تولید آنها هم متنفر و منزجر می شوند ؟ همانطوری که اگر مردم مجبور نبودند فقیر ترین افراد از خریدن اینگونه خودروها پراید و تیبا و سمند و... شدیدا خودداری میکردند ! مگر افرادی که نسبت به سلامت و جان افراد خانوادشان .بی تفاوت باشند ؟! خودروهای ساخت داخل از نظر کیفیت موتوری و بدنی و امکانات داخلی و زیر و بند و مخصوصا امکانات ایمنی و همه چیزشان مورد تائید هیچکس نیست ؟ حتی افراد دوچرخه سوار
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    3 1
    دزدان دریایی کارائیب
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    5 1
    اقای وزیر چه ماشینی سوار میشوند