شرکت گوگل (آلفابت) در گزارشی اعلام کرد از ابزارهای هک یک شرکت ایتالیایی برای جاسوسی از گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید در ایتالیا و قزاقستان استفاده شده است.

هک

به‌گزارش همشهری آنلاین به‌نقل از رویترز، در این گزارش آمده است آزمایشگاه RCS مستقر در میلان ایتالیا، ابزارهایی را برای جاسوسی از پیام‌های خصوصی و مخاطبان دستگاه‌های هدف توسعه داده است.

گوگل اعلام کرد: این فروشندگان امکان گسترش ابزارهای هک خطرناک را فراهم می‌کنند و دولت‌هایی را مسلح می‌کنند که قادر به توسعه این قابلیت‌ها در داخل نیستند.

دولت‌های ایتالیا و قزاقستان به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره این ادعا پاسخ ندادند. یکی از سخنگویان اپل گفت این شرکت تمام حساب‌ها و گواهی‌های شناخته شده مرتبط با این کمپین هک را باطل کرده است.

آزمایشگاه RCS هم در پاسخ به این اتهام گفت محصولات و خدمات آن با قوانین اروپایی مطابقت دارد و به سازمان‌های مجری قانون کمک می‌کند تا جرایم را بررسی کنند.

صنعت جهانی ساخت نرم‌افزارهای جاسوسی برای دولت‌ها در حال رشد است. فعالان ضدجاسوسی شرکت‌های سازنده این ابزارها را به کمک به دولت‌هایی متهم می کنند که در برخی موارد از چنین ابزارهایی برای سرکوب حقوق بشر و حقوق شهروندی استفاده می‌کنند.

این صنعت زمانی که مشخص شد نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس یک شرکت نظارتی اسرائیلی توسط چندین دولت برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران، فعالان و مخالفان مورد استفاده قرار گرفته است، در کانون توجه جهانی قرار گرفت.

بیل مارکزاک، یک محقق امنیتی گفت: اگرچه ابزار آزمایشگاه RCS ممکن است به‌اندازه پگاسوس مخفی نباشد، اما می‌تواند پیام‌ها را بخواند و رمزهای عبور را مشاهده کند.

بیشتر بخوانید:

آزمایشگاه RCS در وب‌سایتش، خود را سازنده فناوری‌ها و خدمات شنود قانونی از جمله صدا، جمع‌آوری داده و سیستم‌های ردیابی معرفی می‌کند. این سازمان می‌گوید روزانه ۱۰ هزار هدف رهگیری شده را تنها در اروپا مدیریت می‌کند.

محققان گوگل دریافتند آزمایشگاه RCS قبلا با شرکت جاسوسی جنجالی و تعطیل‌شده ایتالیایی هکینگ تیم (Hacking Team) که به‌طور مشابه نرم‌افزار نظارتی برای دولت‌های خارجی ایجاد کرده بود تا از تلفن‌ها و رایانه‌ها استفاده کنند، همکاری کرده بود. درگیری در یک پرونده هک باعث انحلال «هکینگ تیم» در سال ۲۰۱۵ شد.

گوگل اعلام کرده اقداماتی را برای محافظت از کاربران سیستم عامل اندروید خود انجام داده و به آنها در مورد این نرم‌افزار جاسوسی هشدار داده است.

کد خبر 685702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha