یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حامد کرزی، اعلام کرد اگر ملاعمر آماده مذاکره برای صلح باشد، حاضر است امنیت وی را تامین کند.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری افغانستان افزود: اگر از ملاعمر بشنوم که قصد دارد به افغانستان بیاید یا برای صلح مذاکره کند، من ‌به‌عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان از هیچ تلاشی برای تامین امنیت او دریغ نخواهم کرد.

طرح گفت‌وگو با طالبان پس از شکست راهبرد مبارزه با افراطیون در پاکستان مورد توجه قرار گرفته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز گفته که آماده‌ گفت‌وگو با رهبران میانه‌روی طالبان است تا مشخص شود که آیا راهبرد مورد استفاده در عراق مبنی بر گفت‌وگو با دشمنان که به تحول اوضاع در آنجا کمک کرد، در افغانستان نیز کارساز خواهد بود یا خیر.

کرزی گفت: اگر من می‌گویم که می‌خواهم از ملاعمر حفاظت کنم، جامعه بین‌الملل درصورت مخالفت 2گزینه پیش روی دارد؛ یا من را برکنار کند یا افغانستان را ترک کند.

رئیس‌جمهوری افغانستان اظهار کرد: البته ما هنوز در آن مرحله نیستیم. ابتدا من باید از رهبر طالبان بشنوم که خواستار صلح در افغانستان است. آنها همچنین باید حسن‌نیت خود را ثابت کنند.

دولت افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که تنها حاضر است با طیفی از طالبان که قانون اساسی افغانستان را به رسمیت بشناسد، گفت‌وگو کند.

گام‌های اولیه مذاکره با طالبان توسط دولت کرزی، شهریورماه سال‌جاری با میانجی‌گری عربستان در مکه برداشته شد.

در آن گفت‌وگوها طالبان اعلام کرده بود تنها درصورت خروج نیروهای خارجی و در راس آنها نیروهای آمریکایی، از افغانستان حاضر به گفت‌وگو با دولت کرزی خواهد بود، امری که البته از سوی دولت کرزی رد شد.

هم‌اکنون حدود 70هزار سرباز خارجی که نیمی از آنها آمریکایی هستند، در خاک افغانستان حضور دارند و مقابل طالبان مبارزه می‌کنند.

در ماه‌های اخیر نفوذ و حملات طالبان در مناطق جنوب شرق و غرب افغانستان گسترش زیادی یافته است.

کد خبر 68532

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز