پس از ۲ سال وقفه  امسال ۳۹ هزار و ۶۳۰ زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع از طریق ۱۸ فرودگاه پروازی در نقاط مختلف کشور راهی سرزمین وحی می‌شوند که تاکنون ۱۷ هزار تن از حجاج ایرانی به سرزمین وحی سفر کرده‌اند.

اعزام حجاج 1401

 به گزارش همشهری آنلاین، همه ساله حجاج ایرانی در ماه ذی‌الحجه آماده سفر به کشورعربستان و شرکت در مناسک حج می‌شدند، اما شیوع کرونا موجب شد تا دو سال وقع در این آیین اسلامی صورت گیرد که خوشبختانه با کنترل این بیماری امسال این سعادت نصیب زائران ایرانی شده است.

 سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی که عهده‌دار انجام همه مراحل سفر حجاج به کشور عربستان است امسال با بهره گیری از همه امکانات تلاش کرده تا زائران ایرانی با رفاه و امنیت و سلامت کامل مناسک حج را برگزار کنند. 

با وجود سفر مسلمانان سراسر دنیا به سرزمین وحی، سعودی‌ها اعلام کردند که اندونزی‌ بیشترین سهم زائران را به خود اختصاص داده است.

بازدید از هتل میزبان زائران ایرانی

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در هتل المدینه المنازلی از نحوه ارائه خدمات به زائران ایرانی بازدید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین رکن‌الدینی جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از اعضای ستاد حج و بعثه مقام معظم رهبری در بازدید میدانی از المدینه المنازلی مدینه منوره از وضعیت زائران ایرانی و نحوه ارائه خدمات به آنان مطلع شدند.

هتل المدینه المنازلی در جنوب شرقی مسجدالنبی(ص) واقع است و پذیرای ۴۹۸ زائر از چهار کاروان استان اصفهان و یکی از مدیران اهل اهواز با تیم اجرایی جوان مشغول ارائه خدمات به زائران است.  

رئیس سازمان حج و زیارت در جمع زائران درباره کوچک بودن اتاق‌ها، فشردگی جمعیت و فضای کم سالن، بیان کرد: در حدود ۵۰ درصد از هتل‌های مدینه در حال ساخت‌ و ساز است و از وضعیت موجود در حد شأن زائران استفاده شده است، ولی ان‌شاءالله در مکه شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود. البته کاهش هزینه‌های زائر نیز از نکات مورد توجه است.

دراین بازدید حجت‌الاسلام رکن‌الدینی با مدیران کاروان درباره برنامه‌های فرهنگی، زمان‌بندی اجرایی و مکان برگزاری در هتل به گفت‌وگو پرداخت و بر زمان‌بندی و استفاده بهینه از وضعیت موجود تاکید کرد.

در ادامه این بازدید، برخی مدیران هم اظهار داشتند با توجه به استفاده از سالن هتل، برای پذیرایی از زائران از فضای لابی یا طبقات برای جلسه استفاده می‌کنیم.

وی سپس با مراجعه به قسمت بانوان از وضعیت اسکان، تغذیه، وجود معینه‌ها و توضیحات و راهنمایی ارائه شده به آنان سوال کرد که با ابراز رضایت زائران از برنامه‌ها مواجه شد.

در این بازدید برخی زائران از وضعیت رزرو زیارت روضه رضوان و تکراری بودن دو وعده غذایی انتقاد داشتند که رئیس سازمان حج و زیارت تأکید کرد به دلیل اقامت اندک زائر در مدینه، ضروری است که اشکالات سریع‌تر رفع شود.

جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم با اشاره به مسئولیت‌های سخت فرهنگی اظهار کرد: کارهای فرهنگی از جنس کارهای مدیریتی و هماهنگی است و باید به برنامه‌ریزی جلسات و هماهنگی برنامه‌های فرهنگی در بین کاروان‌ها اهتمام ویژه داشت؛ لذا ارائه خدمات نباید مانع از برنامه‌ریزی فرهنگی شود. در هنگام خروج اعضای هیئت از هتل یکی از زائران از طبقه بالای لابی درخواست کرد تا سلام و عرض ارادت زائران را به مقام معظم رهبری برسانند.

تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۳۱۶ زائر ایرانی وارد مدینه منوره شده‌اند

ستاد حج و زیارت در مدینه منوره هم از ورود بیش از ۱۱ هزار و ۳۱۶ زائر ایرانی به این شهر تا پایان امروز برای انجام مناسک حج تمتع خبر داد.

از ۲۲ تیرماه تا پایان روز گذشته در مجموع تعداد ۱۱ هزار و ۳۱۶ زائر ایرانی وارد مدینه منوره می‌شوند که از این تعداد، ۵۷۲۵ نفر در قالب ۴۳ کاروان نیز پس از زیارت مرقد پیامبر(ص) و ائمه بقیع، عازم مکه مکرمه شدند.

بر اساس این گزارش، با ورود ۱۰۰۵ زائر ایرانی به شهر پیامبر در روز سه‌شنبه (۳۱ خرداد ماه) تعداد زائران کشورمان تا پایان شب گذشته در مدینه منوره به ۵۵۹۱ زائر در قالب ۴۴ کاروان خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، این تعداد زائر با ۵۰ پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" از شهرهای مختلف کشورمان وارد مدینه شده‌اند.

گزارش ستاد حج مدینه حاکی است که تاکنون بیش از ۶۰ کاروان با استفاده از حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس زیارت دوره در مدینه منوره را انجام داده‌اند. قرار است امسال در مجموع بیش از ۳۹ هزار و ۶۰۰ زائر ایرانی در قالب ۲۹۸ کاروان برای انجام مناسک حج تمتع ۱۴۰۱ به مکه و مدینه سفر کنند.

 زائران اندونزیایی در صدر

‌بر اساس آمار سعودی‌ها، تاکنون بیش از ۱۷۵ هزار زائر از کشورهای مختلف وارد مدینه منوره شده‌اند که بیشتر این افراد از طریق هوایی و فرودگاه مدینه به این شهر سفر کرده‌اند. البته برخی از زائران نیز که به صورت زمینی و دریایی وارد عربستان شده‌اند، برای زیارت حرم نبوی به مدینه مشرف شده‌اند که در این بین با توجه به سهمیه بیش از ۱۰۰ هزار نفری اندونزی، زائران این کشور در صدر تشرف به مسجدالنبی (ص) هستند.

 زائران در مدینه کمتر از یک هفته اقامت دارند

‌البته به دلیل محدودیت اسکان در مدینه منوره، زائران بسیاری از کشورها در مدت کمتر از یک هفته در مدینه حضور دارند و پس از آن مُحرم شده و به مکه مکرمه منتقل می‌شوند. زائران ایرانی نیز به مدت پنج شب در مدینه اقامت دارند و پس از آن در مسجد شجره مُحرم و عازم مکه مکرمه می‌شوند.

بی‌توجهی برخی از زائران به الزامی بودن استفاده از ماسک در فضای بسته مسجدالنبی

‌با توجه به خیل جمعیت در مدینه منوره، بسیاری از زائران برای تشرف به روضه منوره حرم نبوی صف می‌کشند و در ورودی‌های حرم برخی از مسؤولان سعودی از زائران می‌خواهند که برای ورود به روضه منوره که فضای بسته است، از ماسک استفاده کنند. با این وجود، بسیاری از زائران به این امر توجه نکرده و بدون ماسک وارد می‌شوند.

گرمای هوا در مدینه

‌با توجه به گرمای هوا در مدینه منوره، زائران بیشتر غروب و شب‌ها به زیارت مشرف می‌شوند و در این زمان، برای تشرف به روضه منوره گاهی زائران ساعت‌ها باید منتظر بمانند.

کد خبر 685281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha