سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

بلژیک روز دوشنبه آخرین باقیمانده از جنازه پاتریس لومومبا، رهبر کشته شده کنگو- یک دندان- را به خانواده‌اش بازگرداند تا فصل ناخوشایندی از گذشته استعماری‌اش را پایان دهد.

Lumumba

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه سربازرس فردریک وان لوو در مراسمی که از تلویزیون پخش می‌شد، یک جعبه کوچک براق آبی حاوی دندان لومومبا را به بستگان او داد و گفت اقدامات قانونی آنها برای دریافت باقیمانده جنازه انجام داده بودند، در نهایت به اجرای «عدالت» منجر شد.

قرار بود این دندان در تابوتی گذاشته شود و به کشور امروزی، «جمهوری دموکراتیک کنگو» (DRC) منتقل شود که لومومبا را به عنوان قهرمان ضد استعمار گرامی می‌دارد.. لومومبا در سال ۱۹۶۱ بوسیله گروهی از جدایی‌خواهان کنگویی و مزدوران بلژیکی به قتل رسید.

رولاند، پسر لومومبا روز جمعه در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت این بازگردانی به خانواده او اجازه می‌دهد که «سوگواری‌شان را به پایان برسانند.»

قتل لومومبا و تاریخ تسلط وحشیانه بلژیک بر کنگو - منشاهای تنشی مداوم میان دو کشور بوده‌اند.

لومومبا که منتقد سرسخت سلطه چپاولگرانه بلژیک بود، نخستین نخست‌وزیر پس از کسب استقلال کنگو در سال ۱۹۶۰ بود.

اما او با قدرت استعماری پیشین و ایالات متحده به مبارزه پرداخت و چند ماه پس از رسیدن به نخست‌وزیری با کودتا از مقامش خلع شد.

لومومبا در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ در حالی که فقط ۳۵ سال داشت در منطقه جنوبی کاتگانگا با حمایت مزدوران بلژیکی اعدام شد.

جسد او در اسید حل شد و هرگز یافته نشد.

این دندان پس از آنکه خانواده لومومبا به دادگاه شکایت کردند، در سال ۲۰۱۶ بوسیله مقامات بلژیکی از دختر یک مامور پلیس به نام ژرارد سوته بازپس گرفته شد.

فرزندان لومومبا روز دوشنبه بوسیله فیلیپ، پادشاه بلژیک که این هفته به جمهوری دموکراتیک کنگو سفر کرده بود «عمیق‌ترین تاسف‌هایش»‌ را درباره گذشته استعماری کشورش ابراز کند، به حضور پذیرفته شدند.

مورخان می‌گویند میلیون‌ها نفر در دوران استعمار بلژیک در کنگو کشته شدند، دست‌ها و پاهایشان قطع شدند و مجبور به گردآوری لاستیک طبیعی یا کائوچو شدند. این سرزمین همیشه به خاطر ثروت‌های معدنی‌اش، کائوچو و عاج غارت شده است.

کد خبر 685054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha